null Beeld

Marissa Nadler - July

Sinds het debuut van Marissa Nadler zijn er tien jaar en vijf platen verstreken, en eindelijk heeft haar donkere droomfolk ons écht bij het nekvel. De reden is simpel: betere songs, die rijker klinken en dieper snijden.

Op ‘July’ kiest Marissa resoluut voor haar eigen verhaal: het begint op een zekere ‘July 4th’, wanneer zij en haar beau ‘spilled all the blood’ (‘Firecrackers’), en eindigt een slopend jaar later, met een leeg hart (‘Nothing in My Heart’). Genadeloos woelt ze momenten van zwakte (‘1923’), geilheid (‘Desire’), desoriëntatie (‘Drive’) en woede (‘I’ve Got Your Name’) naar boven, in herinneringen die aangevreten worden door de tijd, hoop, angst en verbeelding (‘Was It a Dream’). ‘I was coming apart those days’ luidt het in hoogtepunt ‘Dead City Emily’, en omdat (drone- en black metal-)producer Randall Dunn Nadlers akoestische gitaar, haar statige zanglijnen en de echoënde backingkoortjes met fluwelen, bijna tastbare duisternis omzwachtelt, vóélen we haar ontreddering.

Uiteindelijk schudde Nadler haar demon(en) af – ‘I know better now / I don’t call you up at night / ‘cause baby / you’re a ghost and I have changed’ – en zag ze af van het voornemen om te stoppen met muziek. Lucky us: wanneer de spoken uit het verleden ons toch weer weten te vinden, hebben we de troost van platen als ‘July’ heel hard nodig.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234