null Beeld

Mary Poppins Returns

Een golf van warmte en geluk.

Toen ons ter ore kwam dat Mary Poppins zou terugkeren, sloeg onze fantasie onmiddellijk op hol. In onze verbeelding zagen wij de beroemdste kinderoppas aller tijden al als een eigentijdse superheldin door de lucht klieven op een regenscherm met straalaandrijving, precies zoals Tante Sidonia in het Suske & Wiske-album ‘De Apenkermis’! Wat we uiteindelijk te zien kregen, is evenwel géén radicale update van de classic uit 1964, maar een gezellige familiefilm die qua sfeer, toon en plot zódicht aanleunt bij het origineel dat we bijna van een slaafse remake kunnen gewagen.

Wederom wordt er een vlieger opgelaten, opnieuw belanden de hoofdpersonages in een cartooneske setting waar ze met de tekenfilmfiguurtjes beginnen te converseren, en die dansende lantaarnaanstekers lijken verdacht goed op de schoorsteenvegers die in de oude film op de daken van London stonden te swingen.

Het verschil is dat de nieuwe film zich niet langer afspeelt in 1910, maar in het London van tijdens de Grote Depressie. Het huis op de Kersenboomlaan 17 heeft betere dagen gekend: de gootsteen is net ontploft, de hongerige kinderen van de volwassen geworden Michael Banks moeten het doen met rolmops en marmelade, en twee advocaten met boosaardig hoge hoeden hebben op de voordeur een bericht van inbeslagname gespijkerd.

Nog tragischer: Michael en Tante Jane twijfelen eraan of al die magische avonturen die ze als kind met Mary Poppins hebben beleefd, wel echt zijn gebeurd. Maar u zal het zien: net als de nood het hoogst is, komt Mary Poppins aan een vliegertouw uit de hemel vallen, de bekende tas en de paraplu in de hand, en met de hakjes tegen mekaar en de schoenpunten uiteen; precies zoals de fans het graag zien! En dan moeten wij nu eerst iets verschrikkelijks opbiechten: uw dienaar is één van die zonderlingen die met Mary Poppins geen enkele nostalgische band hebben.

Als het gaat om de live action-films van Disney, dan heeft ons kinderhart altijd feller geklopt voor Kapitein Nemo uit ‘20,000 Leagues Under The Sea’, voor de bemanning van de USS Palomino uit ‘The Black Hole’, en voor (iedereen heeft een zwakke plek) Herbie de kever dan voor Mary. En als wij elke dag heel even omhoog naar de wolken turen, dan is dat eerlijk gezegd meer in de ijdele hoop om de Millenium Falcon door het zwerk te zien flitsen dan de Parapludame.

Anderzijds zijn we empathisch genoeg ingesteld om te beseffen dat velen onder u bij het verschijnen van de titel ‘Mary Poppins Returns’ een flinke brok in de keel zullen moeten wegslikken. In onze zaal in de Kinepolis in Oostende zat een besje dat duidelijk nog één keer met gebogen rug naar de cinema was geschuifeld om nog eens de magie uit haar jeugdjaren te beleven. Dit is een vorm van toewijding waarvoor wij het diepste respect hebben.

Zelf zullen wij wel nooit helemaal vallen voor het genre van de musical: op het moment dat de personages in ‘Mary Poppins Returns’ met een onwaarschijnlijk hels enthousiasme losbarsten in ‘A Cover Is Not The Book’, bekroop ons zelfs de lust om ons hoofd in de dichtstbijzijnde paraplubak te gaan steken. Maar goed, tuttut.

Zoals Mary de familie Banks nog maar eens uit de nood komt helpen, zo is Emily Blunt de reddende engel van deze film. Om Blunt met die onweerstaanbare fonkeling in haar ogen zinnetjes te horen zeggen als ‘Which one of you brrrrroke that bowl?’, waarbij ze de rrrr laat rollen zoals Messi een bal laat rollen: oela! En eerlijk gezegd: wanneer je op het eind al die mensen aan die ballonnen ziet hangen, is het alsof je wordt overspoeld door een golf van warmte en kinderlijk geluk.

Toen we achteraf weer buitenstonden, tuurden we met meer hoop dan ooit tevoren omhoog naar de hemel. Geen Falcon te zien.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234