null Beeld

Matrak in aanslag: Joan As Police Woman

Joan As Police Woman, naast het podium gewoon Joan Wasser, tourt momenteel samen met Benjamin Lazar Davis (bekend van onder meer Okkervil River en Cuddle Magic) en haar band in een klein busje door Europa, en gisteren was het busje kapot. In haar woorden was het ‘true misery, that ended with a big celebration’: een pracht van een concert in Wenen. Op vrijdag 2 december staat de bende in de AB in Brussel.

'Ik geef toe: ik ben een gear slut'

Met Benjamin Lazar Davis heeft Wasser recent ‘Let It Be You’ uitgebracht, een plaat die voortkwam uit hun gezamenlijke liefde voor de muziek van de pygmeeën, maar veel toegankelijker klinkt dan die omschrijving laat vermoeden – ook al is het een groeiplaatje.

HUMO Joan, pygmeemuziek?

Joan Wasser «God, daarvoor moet ik even héél ver teruggaan. Naar mijn middelbareschooltijd meer bepaald, waar ik een leraar had die zelf een lessenpakket had samengesteld aan de hand van het boek ‘The Forest People’ van Colin Turnbull, over stammen in de Centraal-Afrikaanse Republiek. Die lessen hebben mijn leven veranderd. Fast forward naar een paar jaar geleden, toen een vriend me aanraadde om eens naar een groepje te gaan kijken. ‘You’re gonna like this, Joan’. Dat groepje was Cuddle Magic van Benjamin, and I did like them. Na de show geraakten we aan de praat, we bleken het meteen goed met elkaar te vinden, en dan zeggen muzikanten doorgaans: ‘We zouden eens iets samen moeten doen.’ Daar zijn we kort daarna mee begonnen. Benjamin liet me een field recording horen van pygmee-fluitmuziek. Ik had nooit eerder zoiets gehoord, maar omdat ik al sinds highschool gefascineerd was door de pygmeecultuur, kwam het wel meteen vertrouwd over. Sterker: ik vond het het mooiste wat ik ooit had gehoord. We besloten om die field recording te gebruiken als uitgangspunt en ruggengraat van onze gezamenlijke plaat.»

HUMO Was je op zoek naar iemand om mee samen te werken, toen je Benjamin ontmoette? Of heb je je door het toeval laten leiden?

Wasser «Ik was niet op zoek, nee, maar mijn hele carrière al laat ik me leiden door wat goed voelt. Ik ben ook dol op samenwerken met mensen, en dit was één van de soepelste, fijnste én snelste samenwerkingen ooit. Met snel bedoel ik: we waren niet van plan een plaat te maken, maar na een paar dagen hadden we al drie songs geschreven, en toen konden we niet anders meer (lacht). We zijn allebei bovendien dol op opnemen, dus alles ging echt vliegensvlug. Het was niet zo dat we eerst alles geschreven hadden, en toen verzuchtten: ‘En nu nog opnemen.’ It’s part of the fun. ‘Moeiteloos’ is het woord dat het beste omschrijft hoe ‘Let It Be You’ tot stand is gekomen.»

HUMO Dat klinkt alsof het niet bij een eenmalige samenwerking gaat blijven.

Wasser «Ik ga platen blijven maken als Joan As Police Woman, en Ben brengt in januari een plaat uit met Cuddle Magic, maar tegelijkertijd gaan we blijven samenwerken. It’s just too much fun.»

HUMO Klopt het dat jullie project eerst ‘2001’ heette?

Wasser «Klopt, al zijn onze beweegredenen al redelijk vaag geworden (lacht). Het had te maken met hoe iedereen altijd gefascineerd is door de toekomst óf het verre verleden. Alsof het verleden lang genoeg geleden moet zijn om interessant te worden. En ik wilde een dj-naam, zoals André 3000. Maar uiteindelijk hebben we ervan af gezien omdat je, als je ‘2001’ zou googelen, nooit bij onze band zou uitkomen. Of toch niet op de eerste twintig pagina’s (lacht).»

HUMO Is jouw manier van songschrijven veranderd in de loop der jaren, of heb je een vaste formule waar je, zelfs al zijn er pygmee-invloeden in het spel, niet van afwijkt?

Wasser «Ik heb absoluut geen formule of methode, dus enerzijds verandert mijn methode met elke song die ik schrijf, en anderzijds is het keer op keer hetzelfde beestje. Als ik ga zitten voor een song, voelt het altijd weer alsof ik mijn eerste song ooit ga schrijven. ’t Is een zegen, want alles ligt telkens wijdopen. In mijn jeugd heb ik heel intensief klassieke viool gestudeerd, maar toen ik mij op de songschrijversinstrumenten stortte – piano en gitaar – wilde ik bewust niet te veel weten van de theorie die erachter zat. Waardoor ik niet kán nadenken als ik songs schrijf, en mijn creativiteit de vrije loop kan laten. Als je de theorie kent, dan weet je welk akkoord er logischerwijs volgt op het akkoord dat je net op je gitaar hebt aangeslagen, waardoor het heel moeilijk wordt om jezelf én de luisteraar te verrassen. Voorbeeld: er bestaat weinig discussie over het feit dat Joe Satriani technisch gezien een meer onderlegde gitarist is dan Keith Richards, maar zijn catalogus met klassieke songs is dan weer iets minder indrukwekkend dan die van Keith. Dat gezegd zijnde speel ik nog steeds heel graag viool op andermans platen, waar ik geen songs hoef te leveren.»

HUMO Op de hoes van ‘Let It Be You’ staat prominent een vintage Roland CR-78-ritmebox. Gebruikten de pygmeeën die veel?

Wasser (schatert) «Ik heb weinig recent werk van ze gehoord, dus wie weet grooven ze intussen wel als de beesten. Nee, maar wij hebben ’m wel veelvuldig gebruikt. Dat ding klinkt fantastisch, en het ziet er zowaar nog beter uit dan het klinkt, vandaar dat-ie op de hoes staat. Die CR-78 is van Benjamin, by the way.»

HUMO Ben jij een gear slut, Joan?

Wasser «O ja, absoluut, zeker weten. En ik ben er nog trots op ook (lacht). Ik heb een miljoen gitaarversterkers en een miljoen gitaren. En ik heb de Roland TR-606, die ziet er niet zo cool uit als de CR-78 maar klinkt wel goed. En ook nog een nieuwe Rolandbeatbox waarvan de naam mij ontglipt.»

HUMO Een TR-808?

Wasser (hapt naar adem) «Dé hiphopklassieker? Nee, helaas, die dingen zijn exuberant duur. Koop ik een auto, of koop ik een 808? Drums or transportation?»

HUMO Goeie plaattitel!

Wasser «It is!»

HUMO Laatste vraag: is het waar dat Benjamin de overall die hij op de hoes draagt, heeft gekregen van een wildvreemde man op straat in Afrika, nadat hij ’m had gevraagd: ‘Zullen we van kleren wisselen?’

Wasser «Helemaal waar. En het vat de persoonlijkheid van Ben vrij goed samen. Hij is die overall maanden blijven dragen, ook toen hij weer terug in Amerika was. En toen ik hem ermee zag, herinnerde ik mij dat ik bijna net dezelfde in de kast had hangen, vijfentwintig jaar geleden gekocht in een tweedehandswinkel. En nu staan we er alle twee elke avond mee op het podium.»

HUMO Elke avond in dezelfde kleren?

Wasser «Ik beloof je dat we, tegen dat we in Brussel arriveren, zullen proberen om ze te laten wassen. Dus als ze er iets bleker uitzien dan op de hoes, is het veilig om op de eerste rijen post te vatten (schatert).»

Joan As Police Woman & Benjamin Lazar Davis spelen op vrijdag 2 december in de AB in Brussel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234