Matthias Schoenaerts en regisseur Michaël R. Roskam filosoferen over liefde, verraad, dood en 'Le fidèle'

Al maanden kijken we uit naar ‘Le fidèle’, de opvolger van ‘Rundskop’. Het tweede luik van Michaël R. Roskams gangstertrilogie zoomt in op het leven van een Patrick Haemers-achtige gentleman-gangster, Gigi, gespeeld door een Matthias Schoenaerts, maar dé verrassing is dat ‘Le fidèle’ vooral een ode is aan de absolute liefde.

'Ik hoor om me heen alleen maar: 'Alles is naar de kloten. Fuck alles.' Terwijl ik denk: niet opgeven. Niet nu. Zéker niet nu'

We treffen de boezemvrienden in hartje Brussel. Michaël is net terug van een uitgereden 24 Uur van Zolder, Matthias van een feestje met Robert De Niro in New York, en hij is hard toe aan koffie. Maar we zitten nog niet neer of hij barst los over hoe zielsgelukkig hij is met de film. En dan vertelt hij tot onze verbazing dat de film is geworden wat hij moest worden door het overlijden van zijn moeder, tijdens de opnames.

Matthias Schoenaerts «Wat ik voelde, was zo extreem intens dat het enige wat ik kon doen, was: me aan het moment overleveren. Een heel intiem moment. En Michaël is zo’n goeie vriend dat ik blij was met hem te kunnen delen wat ik doormaakte.»

Michaël R. Roskam «Als zoiets vreselijks gebeurt, is de normale gang van zaken dat de opnames een week worden stilgelegd. Maar Matthias had me ’s nachts ge-sms’t dat zijn mama was gestorven…»

Schoenaerts «Ik sliep naast haar. Ik werd elke morgen opgehaald aan het palliatieve zorgcentrum en daar ’s avonds weer afgezet.»

Roskam «...en de ochtend na haar overlijden stuurde ik een bericht naar de productie: ‘Jongens, mama Dominique is overleden. We gaan een weekje pauzeren.’ Maar de productie zei: ‘Hoezo? Matthias zit al in de auto. De chauffeur is hem net gaan ophalen.’ Dus ik belde naar Matthias en die zei: ‘Nee, echt, ik kom. Dat is wat mama wou. Ze heeft steeds gezegd: ‘Stop niet met werken. Maak die film.’»

Schoenaerts «Dát is trouw zijn, fidèle, dat is waar de film over gaat. Trouw zijn aan de vriendschap en aan de afspraak die ik met haar had gemaakt.

»Dat is ook waarom ik hier nu ben, Stefanie. Ik had gisteren een heel leuk feestje. Ik was in New York voor de eerste lezing van de nieuwe serie van David O. Russell. Robert De Niro was er ook en hij was jarig. ‘Kom vanavond naar mijn feestje,’ zei hij toen we klaar waren. Dus ’s avonds zat ik in de hal van het restaurant te wachten en daar liep eerst Al Pacino voorbij, dan Sean Penn, en Christopher Walken, en toen heb ik wel even gedacht: ‘Hooo, Matthias, wat gebeurt hier eigenlijk?’ Tijdens het dessert dacht ik: ‘Ik boek een latere vlucht en ik blijf.’ Máár: ik had een afspraak met jou en een woord is een woord, want als wat je belooft nergens voor staat, wie ben je dan? Dat is waar ‘Le fidèle’ over gaat: over trouw en loyaal zijn.

»Nu, zo’n diner met al die iconen is natuurlijk waanzinnig, maar je moet van zoiets bijzonders nooit te veel ineens willen. Nee, dan moet je even genieten, dankbaar zijn en wegwezen. Ook de briljantste filmscène wordt saai als die te lang duurt. En nu smijt ik me op dit gesprek. Ik heb zin om ‘Le fidèle’ de wereld in te sturen.»

HUMO Jullie zijn een gouden duo, hè. Wat jullie vooral bindt, zei je vorige keer, is jullie hang naar het absolute: 100 procent ervoor gaan of helemaal niet.

Schoenaerts «Absoluut! Haha, we zijn echte speelvogels.»

Roskam «Maar dan zoals de homo ludens, hè. We spelen, maar we doen dat wel met bloedige ernst.»

Schoenaerts «We balanceren altijd op de rand van de speelsheid en de ultrafocus. We doen hyperidioot, maar we kunnen op slag hyperaandachtig zijn.»

HUMO Dat was het belangrijkste wat ze je heeft geleerd, zei je moeder: alles met aandacht doen.

Schoenaerts «Precies. Zo leefde zij. Zelfs de kleinste bezigheid – eten, afwassen – deed zij met niet-aflatende, gerichte aandacht. Ze kon niet tegen oppervlakkigheid. Mijn papa zei ook altijd: ‘Mensen doen veel te veel zomaar. Als iemand je goeiendag zegt, zeg je hem ook goeiendag, met je hoofd en je ziel erbij.’»

Een meisje tikt hem op de schouder, haar gsm in de aanslag. Ze zal niet de laatste zijn. Ze toont een selfie van Matthias met haar man op een vliegveld. Hij was op weg naar zijn werk in Siberië, zegt ze. Matthias neemt de tijd voor een selfie met haar en gooit zich daarna weer in het gesprek.

Schoenaerts «Siberië! Rusland! Hoorde je dat? En welke film heb ik net gedraaid? ‘Kursk’! (Schoenaerts’ tweede film met regisseur Thomas Vinterberg, na ‘Far from the Madding Crowd’, red.) Zie je hoe alles samenhangt? Niets is toeval. Mooi, hè. Maar je moet het willen zien, er je aandacht op richten.

»Natuurlijk kun je altijd plotseling bevangen worden door iets waar je niet voor kiest. Dat je moeder sterft, daar kies je niet voor.»

Roskam «We hebben geprobeerd de film een jaar eerder te draaien, maar er zat altijd iets in de weg. Plots lukte het en liepen de gebeurtenissen vreemd genoeg parallel: net als Gigi in de film moest Matthias afscheid nemen van een grote liefde.»

Schoenaerts «Achteraf hebben we beseft: het was het enige juiste moment om die film te draaien. Plots werd het bijna onmogelijk omdat alle emoties zo aan de oppervlakte lagen, maar daardoor werd de film precies wat hij moest worden.»

Roskam «Het verhaal wordt niet voortgestuwd door de plot of de personages, maar door de emoties.»

HUMO Je wordt volledig meegezogen in de liefde, de machteloosheid en de angsten van Gigi en zijn Bibi (gespeeld door Adèle Exarchopoulos, bekend van ‘La vie d’Adèle’, red.) Terwijl ‘Le fidèle’ een film is over mannen die overvallen plegen.

Schoenaerts «Binnenvallen, knallen, geld pakken en weer wegwezen.»

Roskam «In Gigi herken je meteen de charme van Patrick Haemers, de zachtheid van Murat Kaplan en de intelligentie van Philippe Lacroix. Gigi heet ook Vanoirbeek, zoals Petit Robert, de voorganger van al die mannen: de vriendelijke gangster.»

Schoenaerts «Herinner je je het moment waarop Gigi tijdens een overval tegen een bankbediende zegt: ‘Wees niet bang van mijn stem. Alles komt goed. Zeg het me na: alles komt goed.’ Dat is echt gebeurd. Petit Robert gaf sigaretten aan de gegijzelden en vertelde grapjes, zodat ze niet getraumatiseerd zouden raken.»

'Ik heb afgezien en tegen een depressie aan gezeten. Ik kon alleen nog maar denken: 'Je moet blijven bewegen, Matthias''


Mannelijke fantasie

HUMO Michaël, dat je ooit een film op een racecircuit zou draaien, zat er ook dik in: je houdt van de kick van het racen.

Roskam (lacht) «Weet je wat Tom Boonen in Zolder tegen me zei na de 24 Uur? ‘Ik ben stikkapot, maar ik zou het liefst meteen weer die auto in willen.’ Dat was precies hoe ik me voelde.

»De vrouw van Kaplan heeft in haar jonge jaren ook meegedaan aan het Belgische rallykampioenschap – net als Bibi, dus.»

Schoenaerts «Wat ik zo fantastisch vind, is dat ‘Le fidèle’ in alle opzichten een klassiek gangsterdrama is. Alleen is in dat genre het liefdesverhaal altijd ondergeschikt aan de actie. Michaël keert dat om. Echt fantastisch. Dat soort gedurfde trucs maken van hem zo’n bijzondere filmmaker.»

HUMO Dat verraste me wel, Michaël, dat je de absolute liefde zo verheerlijkt.

Roskam «‘Le fidèle’ is een mannelijke fantasie over absolute liefde. Mijn fantasie.»

Humo Daar droom je van, dat een vrouw helemaal voor jou gaat?

Roskam «Maar de man doet dat ook, hè.»

Schoenaerts «Michaël verrast mij altijd in zijn denken. Ik zei na de eerste visie: ‘Het zou toch fijn zijn als de mensen na ‘Le fidèle’ buitenkomen en denken: ‘Aaah, ik zou willen dat mijn lief zo was voor mij.’ Waarop hij antwoordt: ‘Ik hoop dat mannen én vrouwen zeggen: ‘Ik heb zin om zo’n lief te zijn voor mijn geliefde.’»

Roskam «Dat antwoord weerspiegelt mijn falen, dat het mij niet gelukt is zo’n lief te zijn voor Anneleen. We hebben samen aan de film gewerkt, maar we zijn nu uit elkaar. In vriendschap en vrede, maar toch. Ik vind haar nog altijd een prachtige vrouw en ik ben heel trots dat zij de moeder van mijn zoon is, maar de relatie is niet gelukt.»

Schoenaerts «Terwijl jullie zo goed samenwerken. Nu gaan jullie veel gezonder met elkaar om dan toen jullie zo hard probeerden vast te houden aan die relatie.»

HUMO Waarom is de liefde toch zo moeilijk?

Roskam «Ik weet het niet.»

HUMO Matthias, jij zei eens: ‘Ik kom zoveel vrouwen tegen die me ervan proberen te overtuigen dat ik niet zonder hen kan.’

Schoenaerts «Vreselijk. Dat is zo’n egoïstisch verlangen, ervoor willen zorgen dat iemand niet zonder je kan. Dat is geen liefde. Als je een bloem mooi vindt, pluk je ’m niet. Dan geef je ’m water. Maar veel mensen zetten zichzelf vast in dat giftige mechanisme van bezitten of afhankelijk zijn. Ik heb daar veel over nagedacht en gelezen toen er een paar jaar geleden een eind kwam aan mijn relatie van vijf jaar. Je kunt emotioneel helemaal klaar zijn met iemand, terwijl een ander deel van jou maar niet van die persoon kan loskomen, alsof onzichtbare kettingen je vasthouden. Je voelt je als een zware drugsverslaafde die zegt dat hij er genoeg van heeft, maar twee uur later toch weer aan de dope zit. Dan is het heel belangrijk om voor jezelf te definiëren welke behoefte ervoor zorgt dat je dat soort vreemde hechting met iemand aangaat. Wordt dat gevoed door een persoonlijk gemis?»

HUMO Je bent toch opgegroeid met een voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde die zijn weerga niet kent?

Schoenaerts «Absoluut. Mijn vader was een oneindig fascinerende man, maar ook oneindig onmogelijk. Zoals mijn moeder haar hele leven zowel naast als achter hem is blijven staan, daar breek ik me nog altijd het hoofd over. Dat heeft niks met melk en honing te maken, maar met moed en perspectief, met weten waar je naartoe wilt met degene van wie je houdt, en in functie daarvan trouw blijven aan die liefde.»

HUMO Maar die liefde tussen je ouders was vaak heel destructief en pijnlijk, vertelde je al.

Schoenaerts «Ja, maar zij zag altijd zijn ziel en zij wist: in zijn ziel is hij iemand voor wie ik zal blijven vechten. Ik verbind mij met die ziel en zijn onhandelbaarheid is de context. Dat is… (Kust en omarmt haar denkbeeldig, tranen wellen op) Dat zijn tranen van dankbaarheid, hè. Ook van gemis, natuurlijk. Waar ik in mijn leven allemaal getuige van ben geweest, dat is het één en ander.»

HUMO Zo’n vrouw als je moeder is ook moeilijk te evenaren.

Schoenaerts «Ja. Het is een vergiftigd geschenk (lacht).»

HUMO Welke vrouw zal ooit aan haar kunnen tippen?

Schoenaerts «Ja... Maar ik heb van mijn ouders ook geleerd dat liefde vooral een kwestie is van keuzes maken. Iedereen denkt bij liefde aan een coup de foudre en die moet er wel zijn, maar de vraag is: wat doe je met die coup de foudre? Dan moet je kiezen: ga ik ervoor of niet?»

Roskam «Liefde is niet alleen overgave, het is ook onderwerping.»

Schoenaerts «Heel juist.»

Roskam «Maar te ver gaan in die onderwerping is ook niet goed. Dan word je een slaaf van de liefde.»

Schoenaerts «En dat is onaantrekkelijk. Dat deseksualiseert en de-erotiseert alles. En die seks is ook belangrijk.»

Roskam «Voor dat beeld van de onderwerping gebruik ik de angst van Gigi voor honden. Honden voelen dat: dan kun je niet liegen.»

Schoenaerts «Maar als Bibi zegt dat hij bang is voor honden, ontkent hij dat. Hij heeft het gevoel dat hij ontmand wordt als hij dat zou toegeven.»

Roskam «Maar Bibi doorziet hem ook. Juist daardoor worden de rollen op den duur omgedraaid, zij neemt de touwtjes in handen en hij gaat letterlijk op de knieën. Dan komt het temmen en de onderwerping.»

'Jonge filmmakers benaderen me nu omdat ze denken: 'Als we Michaël erbij hebben, verandert alles in goud.' Maar zo werkt het niet. Je moet zelf ook iets in goud kunnen veranderen'

HUMO Verlang jij ernaar getemd te worden?

Roskam «Ik denk dat een beetje getemd worden geen kwaad kan (lacht). Maar je moet het durven, hè, je onderwerpen aan iemand. Daarvoor moet je die vertrouwen, en jezelf ook. Om eerlijk te zijn moet je vertrouwen hebben in jezelf en kunnen staan achter alles wat je zegt en doet. Alleen dan kun je ook woord houden, fidèle zijn. Bibi is zo. Zij is puur, ze is overal wie ze is en dwingt Gigi daarmee tot echtheid.

»Ik heb haar bedacht vanuit mijn mannelijke verlangen, vanuit mijn zwakheid en mijn sterkte als schrijver en romanticus, natuurlijk (lacht).»

HUMO Ik denk dat veel vrouwen van de film zullen houden.

Roskam «Klopt. Dat bleek ook uit de visies. Maar er zijn ook veel mannen die hetzelfde verlangen, die geen cynische inborst hebben. Anderen zullen zeggen: ‘Probeert die Roskam ons emotioneel te raken of zo?’ Mannen die liever niet toegeven aan de naïviteit die met liefde gepaard gaat – tenminste als je die echt wilt beleven.»

Schoenaerts «Adèle is ook de perfecte Bibi. Zij is een ongelofelijke vrouw, recht uit de banlieues van Parijs, wat vulgair, maar ongelofelijk intelligent. Recht voor de raap en totaal onafhankelijk. Ze heeft net een kind gekregen, maar ze is al weg bij de vader. Ik belde haar om te vragen hoe het met haar gaat en ze antwoordde: ‘Goed. Het kind is gemaakt uit liefde, maar nu zijn we gewoon vrienden.’»

HUMO Je speelde in veel films die het leven vertellen van eigengereide, onafhankelijke vrouwen – ‘Far from the Madding Crowd’, ‘Suite française’, The Danish Girl’. In Cannes nodigde Salma Hayek je daarom uit voor een openbaar tweegesprek over de emancipatie van vrouwen in de cinema. Daarin luisterde je meer naar haar dan dat je het woord nam, had ik de indruk.

Schoenaerts (lacht) «Toen mijn agent me op de hoogte bracht van haar uitnodiging, wist ik niet hoe snel ik ja moest zeggen. Salma Hayek, dat is toch het ultieme fantasma van elke man? De eerste keer dat ik haar in ‘From Dusk Till Dawn’ zag, wanneer ze de bar binnenkomt en zegt: ‘You’ll be my slave.’ Man...»

Roskam «O, ja!»

Schoenaerts «In dat interview met haar sprak ik ook over de moeder. Ik zei: ‘Wij mannen zijn wel allemaal kinderen van moeders, we hechten zoveel belang aan de mama en verheerlijken De Vrouw, maar de rest van ons leven maken we die verheerlijking niet waar. We proberen hen klein te houden – zoals mannen ook in de filmindustrie doen.’»

HUMO Omdat ze bang zijn zichzelf te verliezen, en net zo af te hangen van hun geliefde als van hun moeder. Bij een moeder kan dat meestal geen kwaad, want moederliefde is...

Schoenaerts «...onvoorwaardelijk. En in een relatie ben je daar niet zeker van. Dat is één van de existentiële angsten waar iedereen vanaf zou moeten raken. Maar je kunt daarover lezen, je kunt inzicht proberen te krijgen in waar je bang voor bent, wat je gemis is en vooral: hoe je kunt wegblijven uit dat giftige mechanisme waar je gevoelig voor bent. Ik weet nu: als ik zó reageer in een relatie, zal dát gebeuren, maar ik kan ervoor kiezen het niet te doen en veel ellende vermijden. Vroeger was ik een ongeleid projectiel, impulsief en instinctief. Dat is heel romantisch, maar man, wat heb ik daar allemaal mee aangericht. En wat heb ik er zelf van afgezien omdat ik geen inzicht had en op conflicten reageerde op een manier die alles alleen nog maar erger maakte. Nu kan ik in dezelfde situaties dingen vaak 180 graden draaien. Dan is er opeens een wereld die voor je opengaat.»

Roskam «Ik heb pas een heel confronterende uitspraak van Enzo Ferrari gelezen: ‘Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer een man tegen een vrouw zegt dat hij van haar houdt, hij alleen bedoelt dat hij haar begeert, en dat de enige complete liefde in deze wereld die van een vader voor zijn zoon is.’»

Schoenaerts «Je bedoelt: als er in je relatie geen verlangen meer is, wat dan? Dat is een interessante vraag.»

Roskam «Het antwoord weet ik niet, maar ik geloof wel dat geen liefde absoluter is dan mijn liefde voor Eliot (zijn zoon, red.).»

HUMO En is volgens Ferrari de liefde van de moeder voor haar zoon minder absoluut?

Schoenaerts «Moederliefde is anders. Mijn moeder was mijn beste vriendin, mijn artistieke en intellectuele sparringpartner en mijn moreel kompas, maar ze was natuurlijk ook mijn moeder. Mijn band met haar was soms moeilijk omdat het biologische instinct van een moeder zegt: ‘Je bent mijn zoon’, en dat kan soms drukkend zijn. Tussen een vader en een zoon is dat anders.»

Roskam «Volgens mij bedoelt hij dat een man naar een vrouw wil kunnen verlangen en dat zijn liefde dus een voorwaarde heeft, dat ze nooit onvoorwaardelijk is.»

Schoenaerts «Met andere woorden, als-ie niet meer omhoogkomt, is het boeken toe (schatert). Ja, daar is wel iets van aan.»

Roskam «Die quote raakt me gewoon omdat ik besef wat een diepe liefde ik voor Eliot voel, en dat mijn liefde voor Anneleen getransformeerd is naar een andere vorm. Naar een diepe, heel liefdevolle vriendschap.»

Schoenaerts «Maar nu valt ineens mijn frank. Mijn moeder was 27 jaar jonger dan mijn vader. Zij was bloedmooi en had haar vader nooit gekend. Mijn vader was vreselijk charismatisch en voor haar een beetje een vaderfiguur, en ook nog getrouwd. Dat was een heel passionele, maar ook wel een toxische relatie. Toen werd mijn vader ouder, hij belandde in de psychiatrie en kwam in een coma terecht. Wij brachten hem daarna weer tot leven. Dat heeft die relatie natuurlijk volkomen ontdaan van alle erotiek. En tóén heeft de absolute liefde zich gemanifesteerd in die relatie. Zodra het verlangen wegviel en alleen de verbondenheid van hun beider ziel overbleef, heeft die liefde haar mooiste vorm gekend. Pas op, mijn ouders hebben elkaar ook doodgraag gezien toen dat verlangen er nog wel was, maar de passie zette die liefde wel onder spanning, het gevaar was groter.

»Die gevaarlijke liefde is natuurlijk fantastisch, maar je moet er wel voor zorgen dat je er niet aan kapotgaat. En als je voelt dat dat wel aan het gebeuren is, dan moet je de kracht zoeken om ervan weg te wandelen, hoeveel verdriet dat jou ook doet.»

HUMO Jullie blijven wel een gouden koppel. Geweldig ook dat jullie zo trouw blijven aan jullie hart. Jullie geven niet toe aan systemen die je in de pas willen laten lopen.

Schoenaerts «Helemaal loskomen van de industrie kan niemand, hoor.»

HUMO Dat is waar. Je citeert ook graag het Batman-personage The Joker, dat zegt...

Schoenaerts (imiteert perfect) «‘If you’re good at something, never do it for free.’ Haha. Nu, ik doe wel dingen gratis, hoor, voor mensen die ik doodgraag zie en die geen rotte frank hebben. Maar als ik zie dat hun zakken vol zitten, dan haal ik alles eruit.»

HUMO Michaël, vorige keer zei je me dat je graag een film over de wielrenner Frank Vandenbroucke wilde maken. Dat is iemand die het niet heeft gered.

Roskam «Ja. Weet je wat ik heb ontdekt? Als mensen uitblinken in iets, is het heel belangrijk om een goed zelfbeeld te hebben. Vaak zijn mensen te narcistisch en als iets niet lukt, denken ze dat het de schuld is van iedereen behalve van henzelf. Of ze zijn extreem onzeker en ze geven zichzelf van alles de schuld. Zo kunnen heel getalenteerde mensen zich helemaal verliezen in iets wat niets te maken heeft met waar ze mee bezig zijn. Als ik rond mij kijk naar mensen die ergens in slagen, zijn dat altijd karakters die op een bizarre manier heel rustig blijven als er iets fout gaat. Ze kunnen denken: een fout is een fout, en nu gaan we verder.»

'Dat is zo'n egoïstisch verlangen, ervoor willen zorgen dat iemand niet zonder je kan. Dat is geen liefde. Als je een bloem mooi vindt, pluk je 'm niet. Dan geef je 'm water'


Mes in de rug

HUMO Matthias, in de nieuwe graffiti die je onlangs in Borgerhout maakte, verwerkte je ‘Know your worth’, weet wat je waard bent.

Schoenaerts «Weten wat je waard bent, is héél belangrijk. Ik heb dat moeten leren. Het was een gevecht, want zodra mensen zien dat je een ontwikkeling doormaakt, beginnen ze je naar beneden of opzij te duwen. Daardoor ga je aan jezelf twijfelen en word je hoekig. Je rolt niet meer.

»Ik wil iedereen meenemen op mijn pad, ik wil alles delen. Ik volg daarin David Lynch, die zegt: ‘Als je vanuit je ego werkt, ben je zelf het beginpunt en het eindpunt en ben je dus een wandelende kortsluiting. Dat is heel oninteressant. Als je mensen van jouw creativiteit laat tappen en zelf ook complexloos van die van anderen tapt, dan zijn de mogelijkheden oneindig: je wordt van alle kanten gevoed en voelt het plezier van anderen te voeden. En de mensen die jou niet voeden, moet je laten vallen.’ Daar ben ik de afgelopen jaren heel radicaal in geweest. Ik heb heel veel mensen eruit getrapt.

»Nu, iedereen heeft het wel over het succesverhaal Schoenaerts, maar ik heb in twee jaar tijd wel mijn zus verloren, en mijn grootvader, die in de eerste jaren van mijn leven een vader voor mij was. Ik ben zelf bijna gestorven tijdens de opnames van ‘Maryland’ omdat ik erg diep ben gegaan. Ik moest voor de promotie van de vier films waar ik in heb meegespeeld de hele wereld rond reizen, en ik heb drie maanden in Canada gezeten voor een serie die uiteindelijk niet is doorgegaan. Het raakte uit met mijn partner, die daarna een mes in mijn rug stak op een moment dat ik haar het meest nodig had. En in vier maanden tijd heb ik ook mijn moeder verloren.

»Ik heb afgezien en tegen een depressie aan gezeten. Ik kon op een gegeven moment alleen nog maar denken: ‘Matthias, je moet blijven bewegen. Je moet vooruit, al is het maar een centimeter.’ Het is zoals in de boksring: als je stilstaat, krijg je slaag.»

HUMO Maar je bent wel helemaal terug. Je stond zelfs op de set van ‘Our Souls at Night’, naast Jane Fonda en Robert Redford.

Schoenaerts «Toen ik op de eerste draaidag die twee legendes samen zag, euh, binnenschuifelen... Dat was toch een onwaarschijnlijk moment. Met Robert Redford heb ik maar twee korte scènes, maar hij produceert ‘Mustang’, de volgende film waar ik in meespeel. Een gevangenisdrama, een prachtig verhaal. De laatste draaidag ben ik hem even in zijn trailer goeiendag gaan zeggen. Ik heb hem toen gevraagd: ‘Hoe kun jij zo blijven doorgaan?’ Hij is 83 jaar. Op het scherm merk je het niet, maar in het echt zie je die ouderdom. Het eerste wat ik dacht, was: ‘Shit, man, ik zie mezelf echt niet meer filmen als ik zo oud ben. Waarom doet-ie het in godsnaam nog?’ En toen zij hij iets aangrijpends: ‘Weet je wat acteurs doen als ze ermee stoppen? Ze gaan dood.’ Ik voelde dat hij wist dat de dood aan het binnenkomen was. En ik dacht: dat wil ik niet. Mijn laatste dag zal niet op een filmset zijn.»

'Ik denk dat een beetje getemd worden geen kwaad kan (lacht). Maar je moet het durven, hè, je onderwerpen aan iemand'

HUMO Durf jij zomaar zijn trailer binnen te stappen?

Schoenaerts «Ja, maar als je aan zulke films meedoet, betekent dat dat die mensen je hebben goedgekeurd. Als zij de hoofdrol spelen, bepalen zij mee wie er nog in de film acteert. Dus ik weet dat ze zin hebben om met mij samen te werken. Weet je wat ik heb ontdekt? Zodra je op een bepaald niveau komt, zit je in een sfeer van generositeit. Niemand is nog bezig met afgunst of met zichzelf bewijzen. Iedereen gunt elkaar alles, niemand voelt zich bedreigd. Dat is zo’n aangename plek om in te vertoeven. Zo bevrijdend. Ineens groeit je talent exponentieel. Echt zalig.»

Roskam «Je bent zo goed als de mensen met wie je werkt. Nu, je moet ook zelf iets te bieden hebben. Jonge filmmakers benaderen me nu omdat ze denken: ‘Als we Michaël erbij hebben, verandert alles in goud.’ Maar zo werkt het niet. Je moet zelf ook iets in goud kunnen veranderen.

»Ik ben wel een beetje bang voor de reacties op ‘Le fidèle’. Omdat ik eerst naar Amerika ben gegaan, is het verhaal eigenlijk wat oud. Er is in de tussentijd zoveel veranderd in de wereld: al die aanslagen, de verrechtsing en verlinksing. Ik vraag me nu af: zullen de mensen dit verhaal wel willen? Is iedereen niet te cynisch geworden om een film te aanvaarden waarin mensen nog hopen, tegen beter weten in?»

HUMO Maar dat is waar iedereen naar verlangt: weer ergens in durven te geloven.

Roskam «Dat is wat ik hoop (lacht). Het is ook de tagline van de film: Would you fight for something that is already lost? Zou jij vechten voor iets dat al verloren is? Ik hoor om me heen alleen maar: ‘Alles is naar de kloten. Fuck alles.’ Terwijl ik denk: nee, niet opgeven. Niet nu. Zéker niet nu.»

Schoenaerts «Zo is het, man. Daarom is ‘Le fidèle’ enorm relevant en moet iedereen gaan kijken.»



‘Le fidèle’ loopt vanaf 4 oktober in de zalen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234