Matthias Schoenaerts speelt gestoorde oom van Jennifer Lawrence in 'Red Sparrow'

Voor een interview met Matthias Schoenaerts maakt een mens tegenwoordig een internationale treinreis: we ontmoeten de Antwerpse acteur in Londen, waar de persdag voor ‘Red Sparrow’ plaatsvindt. ‘Natuurlijk woon ik nog in Antwerpen!’

'Het Weinstein-schandaal heeft me een reeks met Robert De Niro gekost'

In ‘Red Sparrow’ kruipt Matthias Schoenaerts in de huid van Ivan, de akelige adjunct-directeur van de Russische geheime dienst. Ivan dwingt zijn nicht Dominika (Jennifer Lawrence) om spionne te worden, zodat ze kan ingezet worden in een zaak tegen de CIA. Daarvoor moet Dominika naar de staatsschool (of, zoals ze het zelf noemt, ‘de hoerenschool’), waar de leerlingen – sparrows genaamd – met allerhande verleidingstechnieken hun doelwit leren te manipuleren. Neem het van ons aan: de walgelijke oefeningen zullen u plotsklaps naar algebra doen verlangen.

Verwacht evenwel geen gierende autobanden of gratuite vuurgevechten: ‘Red Sparrow’ verrast door de ingenieuze plotwendingen. Bruine enveloppen worden behoedzaam uitgewisseld en leiden tot huiveringwekkende martelingen, en de film weet de ingehouden spanning zo goed weer te geven dat wij na afloop in de ondergrondse parkeergarage voor de zekerheid toch eens over onze schouder gekeken hebben.

Wanneer we Schoenaerts in een hotelsuite de hand schudden, krijgen we de vraag: ‘English? Français? Nederlands?’

HUMO Het laatste, graag.

Matthias Schoenaerts «Top!»

HUMO Jennifer Lawrence noemde de ingewikkelde relatie tussen Ivan en Dominika ‘de fascinerendste die ik ooit op het scherm gezien heb’.

Schoenaerts (opgewekt) «Als zij het zegt, zal ’t wel waar zijn!»

HUMO Of zoals een Russisch geheim agent in de film zegt: ‘Wat voor man stuurt zijn nicht naar een staatsschool?’

Schoenaerts «Een gestoorde man. Er zit een element van psychoseksuele sociopathie in hun relatie. Very abusive. Vanya (Ivans bijnaam, red.) is zo geconditioneerd door zijn beroep dat hij er niet alleen van overtuigd is dat Dominika’s rekrutering de goede zaak dient, maar dat hij haar er ook mee hélpt. Tegelijkertijd geloven sociopaten natuurlijk altijd in hun eigen leugens en bedrog. Dat maakt Vanya net zo interessant. Hij handelt niet enkel uit ultrapatriottisme: zijn gedrag vloeit ook voort uit zijn persoonlijkheid. (Speelt:) ‘You think she was gonna put her arms around your neck and say: ‘Oh, uncle, thank you!’?’ Natuurlijk niet!»

HUMO Je zei vroeger dat je op zoek gaat naar kwetsbaarheid in een personage, dat je…

Schoenaerts (onderbreekt) «Heb ik dat soort onzin allemaal verkondigd? Jesus Christ.»

HUMO ‘Als ik niets voel bij een rol, kan ik het ook niet spelen.’

Schoenaerts «Ik moet natuurlijk wel iets voelen voor een rol, dat is waar. Een personage moet mij weten te fascineren of af te stoten. Iets afstotelijk vinden is ook een gevoel, hè. Wat mij afstoot, kan mij dus ook aantrekken. Net daarom was Vanya een uitdaging: het is de meest ambigue en verontrustende mannenrol in de film. Dus begin je te zoeken: ‘Hoe kan ik dat spelen op een gedoseerde manier?’ Ik wilde er geen ééndimensionale slechterik van maken bij wie je vanaf het eerste shot al denkt: ‘O, hier is-ie dan, de duivel!’ Je moet ’m toch een soort van menselijkheid geven.»

HUMO Heb je ter voorbereiding een karakterstudie gemaakt van bekende sociopaten?

Schoenaerts «Nee, ik heb alleen het boek van Jason Matthews (zelf een ex-CIA-lid, red.) gelezen waarop de film gebaseerd is. Verder heb ik veel gepraat met de regisseur (Francis Lawrence, die eerder drie films uit de ‘The Hunger Games’-franchise regisseerde en overigens géén familie is van Jennifer, red.) om van Vanya een zo boeiend en tastbaar mogelijk personage te maken.

»We hebben bijvoorbeeld in overleg gekozen om de personages slechts een licht Russisch accent mee te geven. Niet alle Russen (met lijzig Russisch accent) speak English like this, net zoals niet alle Duitsers praten als (met Duits accent) dze Germans, yez? De taal mocht de aandacht niet van de plot wegzuigen, want de kijker moet z’n hoofd bij de film kunnen houden. Zelf heb ik het script twee keer moeten lezen voor ik volledig méé was. De plot is vrij ingenieus, en er zijn zóveel personages in de film dat ik op een bepaald moment niet meer helder zag waar Vanya binnen dat raderwerk paste.»

HUMO Het bekende Amerikaanse tijdschrift Variety schreef alvast dat je ‘glanst’ als de ‘ietwat ondeugende, sociopathische zoon van Vladimir Poetin’.

Schoenaerts (blij) «Really? Cool!»

HUMO Je lijkt ook griezelig goed op een jonge versie van Poetin.

Schoenaerts «In de film heb ik er wel iets van weg, dat zie ik zelf ook. Poetin is trouwens zelf nog een KGB-agent geweest. Maar we hebben daar niet bewust naartoe gewerkt. Toen we het zelf merkten, hebben we er allemaal hartelijk om gelachen.

»Ik heb trouwens onlangs vernomen dat de film toch uitkomt in Rusland. Je zou het misschien niet verwachten, maar de Russische overheid kan blijkbaar het onderscheid maken tussen een film die een politiek statement uitdraagt en een film die wil entertainen.»

HUMO De personages weten nooit helemaal zeker wie het goed met hen voorheeft. Werd je daar op den duur ook niet naast de set paranoïde van?

Schoenaerts «Nee. Ik ben niet paranoïde, ik ben nergens bang van, en ik lig eigenlijk ook nergens van wakker.»

HUMO Nérgens van?

Schoenaerts (lacht) «Toch van heel weinig.»


Harvey Weinstein

HUMO Jennifer Lawrence is 13 jaar jonger dan jij, maar heeft wel al een Oscar op haar schouw staan. Heb je wat opgestoken van haar?

Schoenaerts «Ik leer van iedereen iets bij. Maar om nu een concreet voorbeeld te geven? (Blaast) Iederéén leert constant dingen bij. Het is een proces: zonder het te beseffen absorbeer je dingen die onderdeel worden van je voortdurend veranderende zelf. Want álles verandert de hele tijd. Het hele leven. Dus ook wij. Wij hebben tijdens dit gesprek ook al dingen van elkaar geleerd. (Ziet ons verbaasd kijken) Je weet gewoon nog niet wat precies. En zo gaat dat de hele tijd!»

HUMO Volgens IMDB is Jennifer Lawrence tijdens de opnames in Boedapest verwikkeld geraakt in een cafégevecht. Heeft ze dat van jou geleerd?

Schoenaerts (lacht) «Is dat zo? (Geamuseerd) Ik schrik daar niet van. Sommige mensen weten zich niet respectvol te gedragen. Dan moet je niet schrikken wanneer je eens een tik tegen je hoofd krijgt.»

HUMO Volgens haar is een film als ‘Red Sparrow’ broodnodig, omdat het gaat over een vrouw die haar macht probeert terug te claimen van de mannen die haar onderdrukken.

Schoenaerts «Dominika zet zich inderdaad af tegen de mannen die haar misbruiken, en weet dat misbruik ook tégen hen te keren. Dat is vandaag natuurlijk heel actueel.»

'Ik wilde er geen één­dimensionale slechterik van maken' Matthias Schoenaerts als oom Ivan

HUMO Je bent ondertussen geen onbekende meer in Hollywood: is de invloed van de #MeToo-beweging er merkbaar?

Schoenaerts «Je voelt toch een enorme… Hoe zal ik het zeggen? Verschuiving in attitude. En je ziet overal bewegingen uit de grond schieten. Ik ben blij dat mensen zich verenigen en een standpunt innemen tegen onrecht, maar tegelijk moeten we waakzaam blijven voor bepaalde vormen van hysterie die volgens mij absoluut geen garantie bieden voor objectiviteit. We moeten een onderscheid maken tussen bewegingen die mistoestanden aanvechten en bewegingen die bepaalde dingen dreigen te saboteren die niet gesaboteerd hóéven te worden. (Wikt zijn woorden) Ik vind het momenteel heel moeilijk om daarover te praten, omdat elke uitspraak tot in het ridicule wordt uitvergroot. Het echte gesprek zal volgens mij pas binnen enkele maanden kunnen plaatsvinden, als het stof een beetje gaan liggen is. Dan zullen de vurige pleidooien doordrenkt zijn van werkelijke inzichten, en niet enkel van hysterie.»

HUMO Kun je een voorbeeld geven van die hysterie?

Schoenaerts «Die hysterie is alomtegenwoordig. Iedereen heeft over deze kwestie wel íéts te zeggen, en liefst nog op de meest dramatische manier. Dan denk ik: ‘Laat dat nu toch effe allemaal kalmeren tot de belangrijkste visies naar boven komen, zodat die visies uiteindelijk kunnen leiden tot een nieuwe wetgeving en wezenlijke veranderingen.’ Maar iedereen zit maar te roepen en te kermen op allerlei sociale media, en dat vind ik vooral vermoeiend en strontvervelend. Laat het nu eens over aan de échte denkers. Pas dan gaan we concrete stappen voorwaarts kunnen zetten.»

HUMO Klopt het dat de reeks waarin jij samen met Robert De Niro en Julianne Moore zou spelen, daardoor werd afgevoerd?

Schoenaerts «Ja, omdat die reeks geproduceerd zou worden door The Weinstein Company (productiehuis van Harvey Weinstein en diens broer Bob, red.). En nu zit dat productiehuis natuurlijk in slechte papieren. (Haalt de schouders op) That’s life. Vervelend, maar het is nu eenmaal zo.»


Belgische kliek

HUMO Iets anders: op het YouTube-kanaal ‘Matthias Schoenaerts Fans’ staat een filmpje vol kusscènes van jou, goed voor drie minuten kijkplezier. Het wist al meer dan 44.000 kijklustigen aan te trekken.

Schoenaerts «Serieus? Meen je dat? Ik vind het wel schattig. Dat iemand de tijd genomen heeft om dat te maken! (lacht)»

HUMO De muziek die eronder gemonteerd werd, is ‘Kiss of Life’ van Sade.

Schoenaerts (begint het nummer te neuriën) «Really? (lacht) That’s so fucking cheesy!»

HUMO Woon je eigenlijk nog steeds in Antwerpen?

Schoenaerts «Tuurlijk! En ik heb ook nog steeds geen manager of publicist: ik heb een agent, en that’s it. Ik probeer niet te veel stemmen rond mij heen te hebben: dat is alleen maar vermoeiend.»

HUMO Word je in het buitenland op straat herkend?

Schoenaerts «Dat gebeurt. Ik weet niet wat dat nu over mij zegt. Maar zolang niemand zich misdraagt, blijf ik beleefd (lacht).»

HUMO Adil El Arbi en Bilall Fallah mogen naar Hollywood om ‘Bad Boys for Life’ te regisseren, en Felix Van Groeningens film ‘Beautiful Boy’ loopt vanaf oktober in de Amerikaanse zalen. Zoekt de Belgische kliek mekaar ook op?

Schoenaerts «Toch niet in Los Angeles, want daar zit ik echt niet vaak, hoor. Als we toevallig allemaal op hetzelfde moment in Amerika zijn, dan zoeken we mekaar wel op, maar dat valt zelden voor. Adil en Bilall zie ik eerder in Antwerpen. Felix ken ik niet zo goed, maar ik heb afgelopen najaar in de Verenigde Staten wel met zijn vaste cameraregisseur Ruben Impens de film ‘Mustang’ gedraaid.»

HUMO Hoe kies jij je rollen?

Schoenaerts «Op basis van waar ik op dat moment zin in heb. Ik ben niet berekend en plan niets op voorhand. Ik sluit ook niets a priori uit: ik lees alles wat ik toegestuurd krijg.»

HUMO Ondertussen mocht je al het witte doek delen met wereldsterren als Marion Cotillard, Kate Winslet, James Gandolfini, Ralph Fiennes, Jane Fonda en Robert Redford. Op welke rol ben je het meest trots?

Schoenaerts «Dat weet ik niet. Ik kijk niet te veel achteruit: je moet vóóruit kijken. Er zijn natuurlijk films waarvan ik denk: ‘Alright, dat is toch wel bijzonder,’ maar tegelijkertijd laat ik dat allemaal ook graag los. Ik zie wel wat er op me afkomt.

»Ik ben wél benieuwd naar de projecten die dit jaar nog gaan uitkomen: ‘Kursk’ (over de gelijknamige onderzeeër, geregisseerd door Thomas ‘Jagten’ Vinterberg, met Léa Seydoux en Colin Firth, red.), ‘Sound of Metal’ (waarin Schoenaerts een metaldrummer speelt die met gehoorverlies te kampen krijgt – Dakota Johnson speelt de zangeres van de band, red.), ‘Mustang’ (waarin hij te zien is als een gevangene die in een rehabilitatieprogramma paarden moet trainen, red.), een film die ik in Parijs heb gedraaid (‘Territoires’, waarvoor hij samen met Reda ‘Django’ Kateb in de huid kruipt van twee jeugdvrienden die tegenover elkaar komen te staan als crimineel en politieagent, red.), en een film van Terrence Malick. Allemaal projecten waar ik met heel veel zin aan gewerkt heb, met cineasten die ik enorm respecteer. Als cinefiel ben ik heel benieuwd tot wat voor films dat leidt. Ik hoop dat er een verrassing tussen zit.»

HUMO Het vak weet je nog steeds te verwonderen?

Schoenaerts «Het zou erg zijn mocht dat niet meer het geval zijn: dan wordt het tijd om iets anders te gaan doen.»

HUMO Wat brengt de nabije toekomst?

Schoenaerts «Er komt wel nog wat werk kijken bij die vijf films, maar eerst en vooral is het nu tijd voor vakantie. (Roept) En de rest zal mij een zorg wezen! Ik ga even grondig genieten van de wereld en van het leven.»

‘Red Sparrow’ komt op woensdag 28 februari in de zalen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234