null Beeld

Mauro in de mist: 'Fucken met zingen'

God zegene Arno met zijn 'zingen is voor de vogeltjes'.

Het gebeurt weleens dat ik ’s nachts wakker schiet en het bed uit spring met m’n vingers in m’n oren, alsof iets in mijn slaap mij geweldig irriteerde. Onverstaanbaar brabbelend en met de ogen nog half dicht stap ik zo naar een vrij plekje in de slaapkamer en blijf daar roerloos staan. Ik zak dan lichtjes door de knieën en maak met mijn armen allerlei duwbewegingen in het luchtledige. Vade retro, Satana! Na een tijdje begin ik ook nog rond mijn as te draaien. Vade retro, zeg ik! Dan volgt de laatste en belangrijkste fase van dit hoogstpersoonlijke bezweringsritueel: uit volle borst zing ik een zo vals mogelijke versie van ‘I Will Always Love You’. Out, demons, out!

Het is een terugkerende nachtmerrie: gedoemd zijn om voor eeuwig en altijd, ergens in een schouwburg aan gene zijde, naar mooie stemmen te moeten luisteren.

Steeds weer verschijnt er daar op het podium iemand met een onwaarschijnlijk zuivere, toonvaste stem. Een zangwonder van wie de eerste aanhef al het startsein geeft voor een collectieve staande ovatie. Massaal in tranen, hoofdschuddend van bewondering. Alsmaar opnieuw en opnieuw. En als letterlijk iedereen in het publiek plots begint mee te zingen, blijken ze dat even perfect te doen als het vocale mirakel op de bühne, zodat men zich nu in de staande ovatie tot elkaar richt. In mijn droom zit ik daar dus tussen, tot het einde der tijden. Op het pluche van stoel 666.

God zegene Arno met zijn ‘zingen is voor de vogeltjes’. Fucken Met Zingen: kan dat geen vak worden op muziekscholen? Maandag astrant leren klinken via een snelcursus John Lydonologie. Dinsdag een uurtje occulte keelgymnastiek met Maja Ratkje. Woensdag masterclass door een paar uit het café geplukte, flink bezopen Russen, Polen of Bulgaren – het maakt niet zoveel uit, als het maar Slaven zijn – die mekaar eerst op het gezicht meppen en dan overgaan tot het brengen van melancholische prachtliederen uit hun streek van afkomst. (Zelf meegemaakt. Eerst is het schrikken, maar de beloning achteraf is groot. Tip: de dag nadien geen belangrijke afspraken plannen wegens een gegarandeerde Moeder Aller Katers.) Donderdag dan een namiddag Verontrustend Croonen met Samuel T. Herring van Future Islands. Ten slotte op vrijdag een exclusieve Scream Bootcamp met Adris Hoyos van Harry Pussy, tevens directrice van de school.

null Beeld

Het zou onze kinderen met showbizzambities weleens perfect kunnen corrumperen tot ver in de komende decennia.

Trouwens, dat mooi zingen meer iets is voor vogeltjes, gaat niet helemaal op. Vogels kunnen namelijk behoorlijk bad-ass uit de hoek komen. Olivier Messiaen was een 20ste-eeuwse componist die weleens met pen en papier door de natuur wandelde om er het vrije gezang van vogels te bestuderen. De daaruit voortgekomen composities (‘Catalogue d’oiseaux’) zijn modern-klassieke meesterwerken. Maar dan wel van het soort waarmee men een doorsnee wellnesscentrum sneller kan ontruimen dan DJ Jos met een balkanbeatset.

Er is nog hoop voor de planeet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234