null Beeld

Mayer Hawthorne - Where Does This Door Go

Verandering is niet noodzakelijk synoniem voor verbetering: dat onthouden we van ‘Where Does This Door Go’ van Mayer Hawthorne.

De door koperblazers aangejaagde Motown en Philly soul van voorganger ‘How Do You Do’ schittert hier door afwezigheid. Onder aansporing van onder anderen Pharrell Williams trekt Hawthorne volop de kaart van de nu soul, met een flinke scheut r&b. Eén keer waagt hij zich met Kendrick Lamar aan de hiphop, in het weinig overtuigende ‘Crime’.

Die nu soul wordt versneden met een pop die nu eens voorzichtig (‘The Only One’), dan weer ongeremd (‘Wine Glass Woman’, ‘The Stars Are Ours’) naar Steely Dan lonkt. Een speurtocht in de digitale jungle leert dat we niet de enigen zijn die bij ‘The Innocent’ aan Hall & Oates­ moesten denken (‘Man­eater’­, iemand?), en we hebben in ons notitieboekje zelfs één keer Prefab Sprout genoteerd (‘Back Seat Lover’).

Niet dat we Mayer als een ordinaire jatmoos willen wegzetten, maar het mocht hier en daar wat minder. Anderzijds: beter goed gegapt – alle bovenvermelde songs verdienen uw oor – dan slecht bedacht (‘Corsican Rosé’, ‘Robot Love’, ‘All Better’). Dankzij ‘Reach out Richard’ en de zich in slomo voortbewegende titeltrack helt de balans uiteindelijk naar de goede kant over: een half geslaagde make-over.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234