Meet the Spartans

Naar deze keken we nog enigszins blijgemutst uit. 'Meet The Spartans' hoort immers thuis in de categorie van de spoof, een typisch Amerikaans filmgenre dat ons in het verleden enkele onvergetelijke lachstuipen wist te bezorgen.

Jim Abrahams en de broertjes Zucker legden begin de jaren tachtig de fundamenten van de spoof-traditie met de klassiekers 'Airplane!' (ook bekend onder de titel 'Is er een piloot in het vliegtuig?'), 'The Naked Gun' (met Leslie Nielsen) en 'Top Secret', een zwaar onderschatte parodie op de Elvis-films en de spionagedrama's van weleer (noot: in 'Top Secret', één van onze all time-favorieten, zit een briljante scène in een Zweedse boekhandel en dragen de leden van het Franse verzet namen als Chocolate Mousse, Déjà Vu en Latrine: check it out op dvd en let op voor acute lachkramp). In de jaren negentig werden Abrahams & Zucker van de spooftroon gestoten door de broers Wayans (van de 'Scary Movie'-reeks), die recentelijk op hun beurt de fakkel doorgaven aan de heren Aaron Seltzer en Jason Friedberg ('Date Movie', Epic Movie'). Maar helaas: de troonopvolgers bakten er niets van en het genre ging van reuzeleuk naar archimottig.

'Meet The Spartans', de nieuwste worp van Seltzer & Friedberg, moet een absoluut dieptepunt zijn: zelden zoveel flauwe grappen geteld. Deze eindeloos aanslepende parodie op de comic book-fantasie '300' haalt weliswaar zowat de hele hedendaagse Westerse popcultuur door de mangel - er wordt een loopje genomen met 'Casino Royale', 'Rocky Balboa', 'Shrek', 'Ghost Rider', 'Spider-man', 'American Idol' en met celebs als Brad Bitt, Angelina Jolie, Paris Hilton en Britney Spears - maar de makers onthouden zich van echt harde satire en beperken zich tot het uitdelen van tamme tikjes. Héél even, wanneer de slechts in lendendoekjes en rode capes gehulde Spartanen het op de tonen van Gloria Gaynors 'I Will Survive' op een verwijfde galop zetten en hand in hand ten strijde trekken ('Optrekken! Voorwaarts in formatie!'), dreigt 'Meet The Spartans' uit te groeien tot de hilarische gay opera die - laten we wel wezen - ook al in '300' schuilging, maar de schrijvers hadden helaas niet de ballen om all the way te gaan en de latex buttregisters helemáál open te rekken. Een ferme tegenvaller: zelfs in de backstage van een Elton John-concert valt waarschijnlijk meer lol te beleven.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234