null Beeld

Melanie De Biasio legt het even uit: 'Patience et passion, daar gaat het om'

Melanie De Biasio heeft een plaat gemaakt uit één stuk. ‘Blackened Cities’: één song, 24 minuten en 18 seconden lang. Op de hoes staat een zwart-wit- foto van Charleroi in de zon, door Stephan Vanfleteren. Toen De Biasio de foto koos, wist ze niet dat Vanfleteren zich voor zijn boek over le pays noir had laten inspireren door ‘No Deal’, haar vorige plaat uit 2013. Toeval bestaat niet. Of toch?

Melanie De Biasio «C’est fou ça. Of toeval bestaat, weet ik niet, maar dit voelde heel hard aan als voorbestemming. Het was een teken, het moest zo zijn. Al wist ik dat al toen ik de foto voor het eerst zag: ik had meteen zin om hem in mijn woonkamer te hangen. Charleroi, mijn geboortestad die in de ogen van vele mensen donker, deprimerend en doelloos lijkt, badend in het licht. Een foto die horizonten verlegt. Stephan heeft geduld getoond, gewacht tot het evidente verscheen – en toen het zich aandiende, zag hij het meteen. Geduld is voor een artiest één van de belangrijkste dingen, ook in de muziek. Patience et passion. Dat Stephan naar mijn muziek luisterde toen hij die foto nam, en dat ik hem koos zonder dat te weten, daar krijg ik kippenvel van. En kippenvel, dat is toch waarvoor we dit beroep doen. Voor de dingen die tussen de regels gebeuren, de dingen die we niet kunnen verklaren.»

HUMO Ook de muziek van ‘Blackened Cities’ zou tussen de regels zijn ontstaan.

De Biaso «Ik had er mij totaal niet aan verwacht, nee. Mijn rol is soepel zijn, openstaan voor wat zich aandient. Ik was naar de studio gegaan om te repeteren. Maar ik had zin om iets nieuws te proberen. Ik liet een ideetje aan de groep horen, en ter plaatse hebben we er al spelende een arrangement bij gemaakt. Heel erg zoals we het live ook doen: beginnen met iets concreets en dan op reis vertrekken, ons laten meevoeren door de muziek. Spontane creatie, niet weten wat de volgende noot zal zijn. Neem een song als ‘No Deal’: ik ken het thema, weet welke woorden ik ga zingen, maar niet hoe ik ga zingen en wanneer. Ik laat het afhangen van wat de groep me voor de voeten gooit, hoe ik me die dag voel, wat ik terugkrijg van het publiek. Zo is ook ‘Blackened Cities’ ontstaan, maar dan zonder publiek.

»Ik heb er vervolgens acht maanden mee rondgelopen. De muziek deed me goed, maar had het ook betekenis voor de luisteraar? 24 minuten muziek: hoe ga ik dat verkopen aan de platenfirma? Veel naar geluisterd – thuis, op de fiets, in de wagen. Het bleef me voeden, en uiteindelijk heb ik gezegd: ‘Mais pourquoi pas?’»

HUMO Wordt het moeilijk om ‘Blackened Cities’ live in te passen in je andere werk?

De Biasio «We spelen deze week in Flagey, en we gaan het concert in meerdere stukken indelen. We gaan beginnen met ‘Blackened Cities’, dat wordt één lange trip. En daarna: on verra bien.»

undefined

null Beeld

HUMO Je hebt intussen over heel de wereld gespeeld. Welk land heeft je het meest verrast?

De Biasio «Japan is behoorlijk… speciaal. Ik heb overigens nog niet over de hele wereld gespeeld: ik ben bijvoorbeeld nog nooit in IJsland geweest, en daar zou ik graag verandering in brengen. Ik ben bevriend met Damien Rice, die in IJsland woont, en hij heeft me de cultuur proberen uit te leggen – hoe de mensen zijn, de hoofdstad Reykjavik. Het lijkt wel een land dat gemaakt is voor mijn muziek, ik heb echt zin om er te gaan spelen. Dit jaar misschien, wie weet.»

HUMO Je hebt naar verluidt een tweelingzus. Zingen jullie weleens samen?

De Biasio «Vroeger veel, en het is waar dat er dan iets speciaals ontstaat, een soort naadloze harmonie, een gezamenlijke beat. Maar we zien elkaar niet meer zo heel veel. Het leven heeft ons in verschillende richtingen gestuurd.»

HUMO De vinylversie van ‘Blackened Cities’ verschijnt met slechts op één kant muziek: was dat al eens eerder gedaan?

De Biasio «Geen idee eigenlijk. Op kant twee staan geen groeven, als je ernaar kijkt, zie je enkel jezelf.»

HUMO Dat is dan weer minder goed nieuws. Toch bedankt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234