Autoroute du Soleil Beeld ANP
Autoroute du SoleilBeeld ANP

ReizenVerkeersregels

Met de auto op vakantie? Dit zijn de opvallendste verkeersregels in het buitenland

De verkeersregels van je favoriete toeristische bestemming zijn soms net even anders dan in België. De boetes kunnen in het buitenland soms behoorlijk oplopen en zijn ook niet altijd even duidelijk. In dit overzicht worden de belangrijkste regels uitgelegd.

FRANKRIJK

Snelheid

In Frankrijk blijft de verlaging van de maximumsnelheid naar 80 kilometer per uur voor verwarring zorgen. De snelheidsverlaging is een regel en dus niet altijd overal aangegeven met verkeersborden, waardoor veel buitenlanders weleens te snel willen rijden. En dat kan je in Frankrijk, waar tijdens de zomer sowieso veel geflitst wordt, duur komen te staan. De politie maakte onlangs bijvoorbeeld bekend vierhonderd nieuwe camera’s in te zetten die op acht rijstroken tegelijkertijd kunnen flitsen.

De regel is op zichzelf simpel: je mag op wegen met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm maximaal 80 kilometer per uur rijden. Het gaat om meer dan 400.000 kilometer aan zogenaamde routes nationales en départementales (de N- en de D-wegen, gevolgd door een nummer). Op wegen met in totaal vier rijstroken is de maximumsnelheid 90 kilometer per uur.

De andere maximumsnelheden in Frankrijk:

- Autosnelwegen: 130 kilometer per uur bij droog weer, 110 bij regen.

- Wegen buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 kilometer per uur bij droog weer, 100 bij regen.

- Wegen buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting: 90 kilometer per uur bij droog weer, 80 bij regen.

- Wegen buiten de bebouwde kom met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm: 80 kilometer per uur

- Binnen de bebouwde kom: 50 kilometer per uur.

Milieuvignet

In Frankrijk is het systeem van milieustickers en -vignetten ondertussen wijdverspreid. Veel steden kennen het principe al tijdens dagen met veel luchtvervuiling, maar alleen in het centrum van Parijs geldt sinds enkele jaren permanent een Zone à Circulation Restreinte, waarvoor je een Crit’Air Ecovignet nodig hebt. Inmiddels is het vignet uitgebreid, waardoor ook de périphérique hierbinnen valt. Dat geldt echter niet in het weekend.

Welk vignet je exact op je auto moet plakken, is afhankelijk van het type en de leeftijd. Je kan online nagaan welke sticker je moet kopen en het vignet hier bestellen.

Gsm en gps

Frankrijk is bijzonder streng op het gebied van gsm- en gps-gebruik achter het stuur. Met je gsm in de hand bellen mag ook niet wanneer je stilstaat langs de weg, al rijdend mag je ook niet met oortjes handsfree bellen en je telefoon mag zich tijdens het rijden niet in je gezichtsveld bevinden.

Een radarverklikker die de exacte locatie van flitspalen en mobiele controles aangeeft, ook als app op je smartphone, is ten strengste verboden. Deze functies moeten uitgezet worden en informatie over de locaties die al op het toestel staat, moet gewist worden. De boetes kunnen oplopen tot 1.500 euro. Gewone navigatie via een gsm mag wel, maar je smartphone moet in dat geval in een houder worden geplaatst en het scherm van de smartphone mag tijdens het rijden niet worden aangeraakt of worden gebruikt om berichten te lezen.

Andere regels

Het is niet verplicht om overdag je dimlichten aan te doen, maar het wordt wel geadviseerd. Het is verplicht om ze aan te doen in tunnels. Op de motor zijn dimlichten overdag verplicht.

Op smalle bergwegen heeft omhoog rijdend verkeer voorrang op afdalend verkeer. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor minder wendbare voertuigen.

File in Duitsland met een reddingsstrook voor hulpverleners. Beeld dpa
File in Duitsland met een reddingsstrook voor hulpverleners.Beeld dpa

DUITSLAND

Snelheid

Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Autobahn (er geldt een richtsnelheid van maximaal 130 kilometer per uur), op veel plaatsen mag je toch niet sneller dan 120 of 90 rijden. Zeker bij wegwerkzaamheden geldt er een strikte maximumsnelheid en treedt de Duitse politie streng op.

Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom 100. Een rechthoekig geel bord met een zwarte plaatsnaam geeft het begin van de bebouwde kom aan, hetzelfde bord met een rode streep het einde.

Ook wordt in Duitsland met camera’s op bumperkleven gecontroleerd. Op autosnelwegen geldt als veilige volgafstand de helft van de gereden snelheid in meters. Bij 100 kilometer per uur is dat dus 50 meter. De boetes kunnen oplopen van 75 tot 400 euro, afhankelijk van de gereden snelheid en de afstand ten opzichte van de voorganger.

Milieuzones

Bekender dan het Parijse milieuvignet zijn de Duitse Umwelt- of milieuzones, die in veel steden van toepassing zijn. Je hebt er een sticker voor nodig die je op je voorruit moet plakken en waarvan de kleur afhankelijk is van de uitstoot van je auto.

De Duitse Umweltzones bestaan al een aantal jaren, ondertussen zijn de rode en gele stickers bijna nergens meer geldig en heb je bijna altijd een groene sticker nodig. Je kunt de juiste sticker kopen in de garages en stations voor Technische controle van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is.

In Berlijn geldt voor bepaalde auto’s een dieselverbod op een aantal trajecten. Ook Stuttgart kent een dieselrijverbod. Voorlopig gaat het uitsluitend om dieselvoertuigen van de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.

Rettungsgasse

Net als in België moet je in steeds meer landen zogenoemde ‘Rettungsgasse’ of reddingsstrook vormen bij een file of bij sterk vertraagd verkeer. Behalve in Duitsland is dat ook verplicht in Oostenrijk, Luxemburg, Tsjechië en Hongarije en aangeraden in Zwitserland. De hulpdiensten hebben in die landen niet de gewoonte om de pechstrook te gebruiken als ze ergens naartoe willen. Je wordt er daarom geacht om, wanneer je aansluit in een file, een strook in het midden vrij te houden voor hen.

Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet zo links mogelijk aanhouden, wie op de middenrijstrook of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk. Op die manier krijgen de hulpdiensten vlot vrij baan.

Veel buitenlanders kennen de regel niet. Bij zware ongevallen in Duitsland is dan ook vaak te horen dat de hulpdiensten gehinderd waren door (buitenlandse) bestuurders die niet op tijd aan de kant gingen.

Andere regels

Ook in Duitsland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden, de signalering van flitspalen of trajectcontrole in navigatieapparatuur, gsm’s en tablets moet worden verwijderd. Verwijderen wil echt zeggen verwijderen, niet gewoon uitzetten.

Het centrum van Alicante. Beeld Bart Hoogveld
Het centrum van Alicante.Beeld Bart Hoogveld

SPANJE

Snelheid

Op de Spaanse autosnelwegen (autopista en autovía) mag je maximaal 120 kilometer per uur rijden.

In navolging van Frankrijk is de snelheid op de secundaire wegen met een rijstrook in elke richting en zonder middenberm verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur. Enkel op de wegen met een fysieke scheiding tussen de rijrichtingen mag je nog 100.

Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, maar in veel steden is er soms een nog lagere limiet van 30.

Andere regels

Spanje is net als Frankrijk behoorlijk streng wat betreft gsm- en gps-gebruik. Handsfree bellen met oortjes is er verboden, net als het aanraken van een gps of smartphone. Alleen een gps-toestel mag zich in je gezichtsveld bevinden.

Draag je een bril? Dan moet je in principe een reservebril bij je hebben. Een tweede gevarendriehoek is uitsluitend verplicht voor Spanjaarden, niet voor buitenlanders.

In Spanje gelden in sommige steden milieuzones die beperkt zijn voor vergunninghouders. Barcelona kent een milieuzone tijdens dagen met grote luchtverontreiniging.

Een fontein in Rome. Beeld EPA
Een fontein in Rome.Beeld EPA

ITALIË

Snelheid

Op de Italiaanse autosnelwegen mag je maximaal 130 kilometer per uur, op de autowegen 110. Op gewone wegen buiten de bebouwde kom is de maximale snelheid 90, binnen de bebouwde kom 50.

Milieuzones

Ook Italië kent steeds meer milieuzones in steden, die nog maar weinig bekend zijn bij buitenlanders: de Zona Traffico Limitato. Steden met milieuzones zijn bijvoorbeeld Rome, Arezzo, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Firenze (Florence), Milaan, Palermo, Pisa en Verona.

De regels verschillen heel erg van stad tot stad. Wie niet per se binnen de zone hoeft te zijn, kan beter buiten de zone parkeren en op een andere manier de zone in gaan, bijvoorbeeld te voet, met het openbaar vervoer of met een taxi.

Andere regels

Sinds 2016 is het strafbaar om te roken in een auto of camper in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar of een zwangere vrouw. De boete is zeer hoog.

Ook in Italië mag je niet handsfree bellen met een koptelefoon op.

Fietsen die achter op de caravan of camper worden vervoerd, moeten worden gemarkeerd met een reflecterend aluminium bord van 50 bij 50 centimeter dat wit is met vijf rode diagonale strepen.

ANDERE LANDEN

Zoek je meer informatie of over andere landen? Hier vind je meer informatie per land.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234