Met Roland en Mauro in de studio

Roland Van Campenhout, beat poet met gitaar, bluesman, man van de wereld, dook onlangs de studio in met Mauro Pawlowski, duivelskunstenaar, duivel-doet-al – nu ook producen. Samen maakten ze ‘New Found Sacred Ground’, de nieuwe cd van Roland waarop de geniale dienaren Jeroen Stevens en Bart De Nolf respectievelijk de drums en de bas hanteerden.

Ook Reena Riot deed mee, en de dag dat The Black Box Revelation kwam meespelen was ook de dag dat Humo op bezoek ging, en het zonlicht gewoon bleef verderschijnen.

MotorMusic Studio's in Mechelen: ik ben hier onlangs nog geweest. Voor de op­ names van ‘Mirage’, de nieuwe cd van Meuris, intussen al een tijdje in de win­kel. Vandaag is Roland Van Campenhout er aan het werk met producer Mauro Pawlowski.

Het merendeel van de opnames heb­ben ze al achter de rug. Preproductie en drie dagen Jet Studio's in Brussel vol­ stonden om het gros van de songs op band te zetten. Dat krijg je als je werkt met professionals. In MotorMusic luidt de opdracht: twee songs opnemen met The Black Box Revelation.

Als ik in Mechelen aankom en de deur van de grote opnameruimte opentrek, word ik in het gezicht geblazen door een eenzaam brullende elektrische gitaar. Jan Paternoster begroet me. Zonder gitaar. De stoom die uit zijn versterker komt, wordt kennelijk geproduceerd door fotograaf Charlie De Keersmaecker, die om de hoek staat en met de gitaar van Paternoster tussendoor even wat duivels aan het uitdrijven is. Paternoster knikt goedkeurend op de maat van de muziek. Als De Keersmaecker klaar is, zegt hij: ‘De rest is boven aan het eten. Wacht, ik ga mee.’

Bij koffie en boterhammen met paté wordt er op automatische piloot gezwetst en door tijdschriften gebladerd. Bladen die zo typisch zijn voor de loun­geruimte van een studio als Libelle voor de wachtkamer van de tandarts: Rif­ Raf (altijd aanwezig), GuitarWorld of een afgeleide (ook nooit veraf).

Nu op tafel: Bandcoaching (nooit van gehoord). Het blijkt een magazine te zijn met praktische tips voor muzikanten in het algemeen en groepjes in het bij­ zonder. Dries Van Dijck, drummer van The Black Box Revelation, is bereid iets bij te leren. ‘Alles wat je speelt moet je eerst kunnen zingen,’ leest hij hard­ op. ‘Oké. (Begint te beatboxen) Piece of cake.’ (lacht) Via Bandcoaching me­ andert het gesprek een heel eind in het ijle, tot we bij Backstage belanden, een ter ziele gegaan muziekblad uit ande­ re tijden. Mauro herinnert zich dat hij met Evil Superstars in de Backstage zijn eerste recensie ooit kreeg. ‘Ik weet nog letterlijk wat ze over mij schreven: ‘Een kruising tussen Robert Smith en Berre Bergen.’’ (lacht)

En dan kan het sfeervol bullshitten weer een aanvang nemen. Aan de andere kant van de tafel – ik moet even niet hebben opgelet of met iemand anders in gesprek zijn geweest – gaat het plots over ‘de falafel van de Niagara’. De wat? ‘Ken je dat niet? De falafel van de Ni­agara?’ zegt Roland. Mauro lacht. ‘Klinkt als de titel van een nieuwe serie op Can­vas,’ zegt Paternoster. ‘Of het wacht­woord tot één of andere geheime we­reld!’ Mauro: ‘Halt, vreemdeling! Gij zult niet verdergaan vooraleer gij het wacht­ woord hebt uitgesproken. Euh... De fa­lafel van de Niagara? En piiieeeep... De poort zwaait open.’ ‘Wacht eens,’ zegt Roland, ‘zou dat geen goeie plaattitel zijn, ‘De falafel van de Niagara’? Be­nieuwd wat de platenfirma daarvan gaat vinden.’

Terug beneden worden de mou­wen opgestroopt. Mauro heeft giste­ ren een riff verzonnen en rondgemaild, en daarmee gaan ze nu aan de slag. Paternoster en Roland met de gitaren bijna tegen elkaar aanschurend, Van Dijck met de rug tegen het venster van de controlekamer. Mauro en technicus Thomas De Pauw achter het glas. Een monsterbeat – wij moeten aan Zeppelin denken – en daarover een staccato gespeelde riff, aan de groove mankeert alvast niks.


Roland & Mauro spelen op 24 april in De Centrale (Gent), op 7 juni in De Roma (Antwerpen), op 8 juni in De Zwerver (Leffinge) en op 25 augustus op FihP (Oudenaarde).

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234