null Beeld

Michael Jackson's Journey from Motown to 'Off the Wall'

In 1979 stond Michael Jackson, een wonderkind van net geen 21, on top of the world. Op 10 augustus van dat jaar werd zijn ‘Off the Wall’ op de mensheid losgelaten, en het bleek niet minder dan een fragmentatiebom. Was deze cocktail van geile disco, briljante pop en algehele sexiness écht het werk van dat schattige mannetje van The Jackson Five? Reken maar van yes.

''Iedere generatie wordt opnieuw door Michael Jackson aangestoken. Zo zal hij nooit echt sterven. En wat vind je trouwens van m'n nieuwe bril?'' Spike Lee

Aan de hand van producer Quincy Jones, die in tegenstelling tot zijn echte pa wel een gezonde vaderrol vervulde, steeg de jonge Michael tot gigantische hoogten. Met ‘Thriller’, ‘Bad’ en ‘Dangerous’ zou hij later nog meer hitsingles aan elkaar rijgen, maar ‘Off the Wall’ is zijn beste elpee. Een plaat die klópt, en die 37 (!) jaar later nog altijd even fris klinkt. Om dat te vieren is er een heruitgave op komst, én een nagelnieuwe documentaire van Spike Lee.


Bekijk de documentaire online op canvas.be »

Dit is overigens niet ’s mans docudebuut. Speelfilms zullen altijd wel Spikes forte blijven, maar ook op het gebied van non-fictie verdiende de man uit Brooklyn al zijn sporen. Wij koesteren warme herinneringen aan ‘When the Levees Broke’, een withete, vier uur (!) durende afrekening met de verschillende overheden die in gebreke bleven nadat orkaan Katrina de stad New Orleans zo lelijk had toegetakeld. Ook aangaande de King of Pop is Lee geen beginneling. Toen ‘Bad’ 25 jaar oud werd, vroeg Sony hem voor de regie van ‘Bad 25’: een gezellig onderonsje van iedereen die erbij betrokken was, onder wie Martin Scorsese (die de ‘Bad’-videoclip inblikte).

Ook ‘Journey’ is in opdracht van de platenmaatschappij gemaakt, en dat heeft natuurlijk gevolgen: de scherpe toon van zijn New Orleans-docu is hier ver te zoeken. Maar voor wie een amechtig stukje promotie vreest, hebben we ook goed nieuws: Lee maakt scherpe keuzes, houdt overduidelijk van de muziek en heeft de juiste mensen voor zijn camera gekregen. Hij zoomt in op de periode die leidde tot ‘Off the Wall’: we zien hoe Michael zich losmaakte van het vertrouwde – soul en Motown – en terechtkwam in de wereld van de disco. Dat had nogal wat voeten in de aarde, want bij Motown, waar de familie Jackson groot was gemaakt, waren ze niet echt opgezet met de transfer van de broers naar Epic, een sublabel van Sony. Michaels broer Jermaine mocht niet eens mee naar New York, waar Sony zetelde. Die deed het namelijk met de dochter van Motown-baas Berry Gordy.

Voor Michael was de verhuizing naar The Big Apple een zegen. Hij kwam terecht in de wondere wereld van Studio 54 en pikte het virus van de nacht op, dat hij samen met Quincy Jones vlotjes naar zijn hand zette. Het resultaat was een classic als ‘Don’t Stop Till You Get Enough’ – een perfecte sign of the times: de toekomst was aan dansbare muziek, MTV en idolatrie.

In Lees docu zien we talking heads als David Byrne (haha!) en Questlove van The Roots, die reflecteren over het fenomeen Jackson – een fenomeen dat ontstond met ‘Off the Wall’. De teneur in al die getuigenissen: Michael had nooit met Jones mogen breken. Toen is hij gaan dwalen, met de zonderling van de jaren 2000 tot gevolg. In ‘Journey from Motown to Off the Wall’ is dat nog een verre nachtmerrie, en kunnen we ons ten volle verwarmen aan het heilige vuur van misschien wel het grootste popicoon aller tijden. Zoals Spike Lee het zelf stelt: ‘Iedere generatie wordt opnieuw door hem aangestoken. Zo zal hij nooit echt sterven.’

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234