Michael Jordan Beeld NBAE via Getty Images
Michael JordanBeeld NBAE via Getty Images

Sport

Michael Jordan is jarig: vijf redenen waarom basketbal interessanter is dan voetbal

De grootste basketballer aller tijden viert vandaag zijn 58ste verjaardag. In de jaren 80 en 90 stuwde Michael Jordan de populariteit van zijn sport eigenhandig naar ongekende hoogten en jaren later profiteert de NBA nog steeds van zijn nalatenschap. In België komt de sport nog niet helemaal van de grond en daar willen wij verandering in brengen: vijf redenen waarom basketbal uw nieuwe obsessie wordt, met behulp van liefhebbers Jordan Bowring van Elevensports en rapper K1D.

1. Een basketbalmatch is zelden saai

In het basketbal moet het vooruitgaan en daar zijn zelfs regels voor bedacht. Wanneer een ploeg in balbezit is en in de aanval gaat, begint een klok af te tellen. Als je binnen 24 seconden geen poging ondernomen hebt om te scoren, verlies je het balbezit en is de tegenstander aan zet. Ook bij inworpen heb je maar vijf seconden de tijd om een ontvanger uit te kiezen. Zo blijft het tempo in het spel en moeten spelers creatief uit de hoek komen.

JORDAN BOWRING «Naar een voetbalmatch kun je 90 minuten kijken zonder dat er een goal valt, terwijl er in elke basketbalmatch wel iets te beleven valt. Er is altijd wel een gekke dunk te zien, saaie matchen komen maar weinig voor. In Amerika spelen ze wel een beetje anders dan in de rest van de wereld: daar spelen echte freaks of nature, reuzen die heel hoog kunnen springen, waardoor het atletisch vermogen primeert op de tactiek. Dat maakt een match alleen maar vermakelijker. LeBron James is daar een goed voorbeeld van, op zijn 36ste is hij nog steeds de dominantste speler op het allerhoogste niveau. Je kunt hem een beetje vergelijken met Cristiano Ronaldo: beiden zijn eigenlijk al sportief bejaard, maar dingen nog altijd mee naar de prijzen.»

2. Het spektakel van het All-Star Weekend

In het midden van elk NBA-seizoen wordt een All-Star Weekend georganiseerd. De beste spelers uit de competitie worden dan samengebracht op één plek voor verschillende evenementen zoals de dunk wedstrijd en de driepuntswedstrijd. Het hoogtepunt van elk jaar is de All-Star Game, waar de allerbeste spelers uit de competitie worden opgedeeld in twee ploegen om het tegen elkaar op te nemen. De laatste jaren gebruikt men voor die verdeling een kapiteinssysteem: de twee beste spelers kiezen elk om beurt een speler voor hun team. In een alternatieve realiteit hebben we zo een systeem in het Europees voetbal en kiezen Messi en Ronaldo om de beurt een topvoetballer. If only…

3. De diepe verwevenheid met hiphop

K1D: «Basketbal en hiphop vormen één grote cultuur. Alle rappers willen basketters zijn en alle basketbalspelers willen rappers zijn. Voor veel kinderen in de VS is de droom ofwel rapper, ofwel basketballer worden, veel andere opties zijn er vaak niet.»

De popularisering van basketbal en hiphop ging bijna hand in hand in de jaren 90, toen supersterren als Shaquille O’Neal en Kobe Bryant zich aan een rapcarrière waagden. De algemene reactie op de dood van die laatste illustreert volgend K1D dat basketballers meer dan enkel sporters zijn.

K1D: «Toen Kobe stierf, waren zelfs mensen die niets met basketbal te maken hebben aangedaan. Spelers als hij zijn iconen, mensen kijken naar wat ze dragen, wat ze zeggen, waar ze naar luisteren… LeBron James gebruikt zijn Instagram-verhalen om nieuwe muziek van rappers te promoten en dat zorgt vaak voor miljoenen extra streams.»

Nog zo’n icoon was Allen Iverson. Hij begon zijn carrière in 1996 en groeide snel uit tot één van de beste spelers in de competitie, al wordt hij vooral herinnerd als de man die de hiphopcultuur naar de NBA bracht. Als eerste speler droeg hij cornrows, hij was zichtbaar vol getatoeëerd en droeg losse kleren. De kritiek was niet te overzien en al snel werd een dresscode geïnstalleerd voor naast het veld, speciaal ontworpen om Iverson een halt toe te roepen. Vandaag wordt hij gezien als een van de meest invloedrijke spelers ooit, grotendeels omdat hiphop en basketbal vandaag als onafscheidelijk van elkaar beschouwd worden.

4. Dolle pret met de commentatoren en analisten

In de VS zijn commentatoren en analisten vaak even grote supersterren als de spelers. Fragmenten op YouTube van de populairste postgame show ‘Inside the NBA’ halen miljoenen views dankzij de hilarische dynamiek tussen analisten Shaquille O’Neal en Charles Barkley.

BOWRING «De focus ligt daar niet altijd op het spel en dat is fijn om naar te kijken. Ook de iets serieuzere programma’s, zoals de podcast van Zach Lowe, zijn heel meeslepend. Lowes passie werkt aanstekelijk, hij zorgt ervoor dat je nog meer wilt weten.»

Nog zo’n voorbeeld van aanstekelijke energie is wanneer commentator Mike Breen ‘Bang!’ roept bij een indrukwekkende treffer, enkel Frank Raes en zijn legendarische ‘Binneuh!’ kan ons meer beroeren.

5. ‘NBA 2K’ is een betere game dan ‘FIFA’

Voor vele sportfans wereldwijd gaat de liefde voor een sport verder dan alleen wedstrijden volgen en truitjes kopen. Voetbalfans die een proefje willen van de wereld van hun idolen zoeken die bevrediging in de videogame ‘FIFA’, liefhebbers van basketbal spelen ‘NBA 2K’. Spelers die beide spelletjes gespeeld hebben, zijn op de hoogte van het kwaliteitsverschil tussen de twee games.

K1D «‘NBA 2K’ gaat veel dieper in op wat het betekent om topsporter te zijn, je moet de relatie met je coach en fans balanceren, de pers tevreden houden en ondertussen Rookie of the Year proberen te winnen. Bij ‘FIFA’ is dat veel minder uitgewerkt, je beslissingen voelen niet gewichtig aan.»

BOWRING «Je voelt de basketbalcultuur als je ‘2K’ speelt. Het is ook een uitdagender spel dan ‘FIFA’, ik ken maar weinig mensen die ‘2K’ goed kunnen spelen, omdat het veel moeilijker is dan wat ze gewoon zijn. Maar dat maakt het volgens mij net interessanter.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234