Michaël R. Roskam over 'The Drop': 'In Hollywood of in België filmen, mij maakt het niet zoveel uit'

De eerste Hollywoodfilm van Michaël R. Roskam was de laatste film tout court van de grote James ‘Tony Soprano’ Gandolfini: een wrang toeval, dat uiteraard niets afdoet aan de ingetogen klasse van deze behoedzaam richting climax sluipende gangsterfilm, met naast Gandolfini ook glansrollen van Tom Hardy en Matthias Schoenaerts. Maandag in tv-première op Q2: zeg niet dat we ’t u niet gezegd hebben.

Michaël R. Roskam «Toen ik na ‘Rundskop’ verscheidene aanbiedingen uit Amerika kreeg, hield ik me één basisregel voor: ofwel schrijf ik het scenario zelf, ofwel moet het een scenario zijn dat me het gevoel geeft dat ik het zelf had willen schrijven. Als je een scenario aanvaardt om te verfilmen, dan ben je daar anderhalf à twee jaar voltijds mee bezig: ’t moet dus voor de volle 100 procent zjust zitten. Ruim twee jaar na dato ben ik nog altijd heel trots op ‘The Drop’ – ik krijg er nog steeds complimenten over.»

HUMO Op welk compliment ben je het meest trots?

Roskam «Een zinnetje dat ik geregeld te horen krijg van Engelstalige mensen die ‘The Drop’ gezien hebben, is: ‘I didn’t see it coming.’ Zonder een spoiler weg te geven: dat was precies wat ik met ‘The Drop’ voor ogen had, dat je het als kijker écht niet zou zien aankomen. Ik wilde vooral geen stereotiepe whodunit maken, zo’n grote puzzel die stukje voor stukje voor je wordt uitgelegd, maar waarbij je je als kijker op het eind toch weer beduveld voelt. ‘The Drop’ is gelaagder dan dat, en ik ben ongelofelijk blij dat een door mij bewonderde regisseur als Michael Mann dat apprecieerde. Je weet: ’t is een traditie dat elke film van een lid van de Director’s Guild of America aan de overige leden wordt getoond, en dat de betreffende regisseur achteraf door een collega wordt geïnterviewd. In mijn geval – want ik ben DGA Member sinds 2013 – was het Mann die me kwam interviewen: een grote eer. Indertijd was hij trouwens ook al lovend over ‘Rundskop’.»

HUMO Het verbaast me dat je na al die loftuitingen uit Amerika hebt beslist om na ‘The Drop’ een Belgische productie te draaien: ‘Le fidèle’, een liefdestragedie tegen de achtergrond van het Brusselse gangstermilieu, die later dit jaar in de zalen komt.

Roskam «Eigenlijk was het de bedoeling dat ‘Le fidèle’ mijn tweede film zou worden, maar ‘Rundskop’ gaf een onverwachte wending aan mijn carrière. Weet je, mij maakt het niet zo heel veel uit of ik een film in Hollywood of in België maak: ’t is weliswaar een andere manier van werken, maar ik zie van beide de voordelen in. De kans is overigens zeer groot dat mijn volgende film weer een Amerikaanse film zal worden. Er lopen op dit moment twee projecten in Hollywood, en die zien er dermate goed uit dat ik weleens snel weer aan de andere kant van de oceaan aan de slag zou kunnen gaan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234