Mick Jagger en Martin Scorscese over hun 'Vinyl'

Hoe één en ander praktisch in zijn werk gaat, vlooit u zelf maar uit: feit is dat u vanaf vandaag op PlayMore (welk kanaal wij onlangs als ‘het Netflix van Telenet’ hebben horen omschrijven) terecht kunt voor ‘Vinyl’, een nieuwe tv-serie over de Amerikaanse platenbusiness in de jaren 70.

'Sinds eind jaren 60 ben ik me zelf met de zaken gaan bemoeien, uit ergernis over het feit dat wij met de Stones al jarenlang serieus genaaid werden' Mick Jagger

Op het eerste gezicht niks om steil van achterover te slaan, op het tweede wel: ‘Vinyl’ is een joint venture van niemand minder dan Martin Scorsese en Mick Jagger, die de serie gezamenlijk uitdachten en ook tekenden voor de executive production. Scorsese regisseerde bovendien enkele afleveringen, waaronder de twee uur durende pilot. Kijken? Welja, dat wilden we u dus eigenlijk maar zeggen.

'In 1973 werden in New York City maar liefst drie nieuwe muziekstijlen geboren: punk, hiphop en disco' Martin Scorscese


Martin Scorsese «Het moet al meer dan tien jaar geleden geweest zijn dat Mick me voor het eerst benaderde met het idee om samen een film te maken over de muziekbusiness door de jaren heen. Ik had daar meteen oren naar, want muziek heeft mij als regisseur altijd geweldig geïnspireerd. Alles welbeschouwd was het niet meer dan een kwestie van tijd voordat ik met een film op de proppen zou komen waarin muziek het hoofdthema was: hoe muziek wordt gemaakt, maar vooral ook hoe het aan de man wordt gebracht.»

Mick Jagger «De businesskant van muziek is veel boeiender dan je misschien denkt. Ik weet dat al sinds eind de jaren 60, toen ik me uit ergernis over het feit dat wij met de Stones al jarenlang serieus genaaid werden, zelf met de zaken ben gaan bemoeien. In geen tijd heb ik toen geleerd hoe platenmaatschappijen werkten, wie wel en wie niet te vertrouwen was, wie het met wie deed, en wie aan het einde van de rit veruit het meeste geld overhield.»

Scorsese «Mick en ik hebben elkaar gedurende een paar jaar regelmatig ontmoet om aan ons filmproject te werken. Het vlotte uitstekend, alleen begonnen we na een tijdje te beseffen dat het misschien toch wat te veel gevraagd was om vijftig jaar pop- en rockgeschiedenis in één film te proppen. Daarom besloten we om er een tv-serie van te maken.»

- Die serie hebben jullie gesitueerd in het New York van het jaar 1973 – wat er vóór en na die tijd gebeurt, krijgen we via flashbacks en flashforwards te zien. Maar waarom precies New York, en waarom ’73?

Scorsese «New York bevond zich begin jaren 70 op een economisch dieptepunt. Niks werkte nog: de metrostellen vielen van ellende uit elkaar, de criminaliteitscijfers piekten als nooit tevoren. Maar cultureel gezien was die tijd een absoluut hoogtepunt, zeker wat muziek betreft. In 1973 werden in New York City maar liefst drie nieuwe muziekstijlen geboren: punk, hiphop en disco.»

Jagger «In ’73 leek in New York alles mogelijk. Muziekstijlen werden gecombineerd om er een nieuwe stijl mee te maken: dat was voordien nog nooit gedaan. Toegegeven, er werd niet alleen goeie muziek gemaakt, er was ook behoorlijk veel crap (lacht). Marty en ik hebben meer dan één discussie gehad over hoeveel slechte muziek we in de serie aan bod moesten laten komen, want we wilden een representatief beeld schetsen van de jaren 70.»

- In de slotscène van de proefaflevering rocken de New York Dolls het dak er létterlijk af. Toch niet echt gebeurd?

Scorsese «Nee. Het Mercer Arts Center, waar ik dat optreden van de Dolls laat plaatsvinden, is wel daadwerkelijk ingestort in ’73, maar niet tijdens een concert. Da’s dichterlijke vrijheid. Wat ik met die scène heb willen vastleggen, is wat muziek met een mens kan doen. Het kan je hele wereld op z’n kop zetten, je het idee geven dat de hele wereld rondom je in elkaar stort: wie het ooit heeft meegemaakt, weet waarover ik spreek.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234