Microbusiness: kleine zelfstandigen op het internet


Steeds meer jonge, gepassioneerde designers bieden hun ontwerpen te koop aan via hun eigen Facebook-pagina of een ander internetplatform.


Wie zal als eerste zijn cadeau weer verkopen op eBay? Het is een running gag bij ons op familiefeesten, en ook u hebt misschien al een assortiment handgebreide mutsen, handschoenen en sjaals van uw tante Jeanne voor een paar centen verpatst op het net. Maar we hebben goed nieuws: het online verkopen van handgemaakte spulletjes is helemaal in.

Niet alleen breiwerkjes, maar ook meubilair, voeding, juwelen, kledingstukken en accessoires, gepersonaliseerde magneetjes en originele wenskaarten: steeds meer jonge, gepassioneerde designers bieden hun ontwerpen te koop aan via hun eigen Facebook-pagina of een ander internetplatform. Welkom in de wereld van de microbusiness.



Volgens een studie van de Boston Consultancy Group, uitgevoerd voor Google, hinkt België op het vlak van de interneteconomie stevig achterop. De internetbusiness zou met 8,6 miljard euro 2,5% van ons Bruto Binnenlands Product uitmaken. Dat is meer dan de horeca en de landbouwsector, maar toch komen we in Europa slechts op de elfde plaats.


Nochtans zijn er tegenwoordig steeds meer populaire websites waar je als beginnend micro-ondernemer terecht kan. Sites als Etsy, Goodsie, Shopify, Storenvy en Weebly bieden niet enkel koopwaar aan, maar ook en vooral een filosofie. Op etsy.com kan je bijvoorbeeld alleen dingen verkopen die je zelf met de hand gemaakt hebt, en je kan er via workshops, fora en ateliers gelijkgezinden ontmoeten. Ook Facebook, hét sociale netwerk bij uitstek, lanceerde met Payvment en MyPopupShops lanceerde zijn eigen verkoopsplatform, waar momenteel 60.000 verkopers wereldwijd ongeveer twee miljoen koopwaren aanbieden. Tieners kunnen terecht bij de groep 'Making More Money than Your Parents', en de groep ‘Uitverkoop’ telt meer dan 22.000 leden, die zowel tweedehands spulletjes als zelfgemaakt design verkopen.


Wij gingen op zoek naar talent van bij ons dat zijn passie beleeft, ontwikkelt en te gelde maakt op het internet.


Jacuzzi op maat


David, een jonge Oost-Vlaming met een zelfverzekerde lach, is meubelmaker. Al zijn meubels zijn volledig zelfgemaakt, van ontwerp tot eindproduct. Twee maanden geleden besloot hij foto's van zijn projecten op zijn Facebook-pagina te zetten.

David «In het middelbaar onderwijs volgde ik wetenschappen. Ik was goed in die richting, maar ik voelde dat ik er niet wilde in verder gaan. Daarom heb ik een opleiding tot schrijnwerker gevolgd: ik leerde deuren en andere basisstukken maken, maar het was nog niet helemaal wat ik wilde. Pas toen ik op een opendeurdag van een houtbewerkingschool ergens in Wallonië terechtkwam, wist ik: híér moet ik zijn.

Bij het afstuderen won ik de juryprijs van de school – een hele eer, want zo is er maar één. De jobaanbiedingen vlogen binnen.»


HUMO Waar ben je toen terechtgekomen?

David «Ik ben eerst naar Parijs getrokken, om ervaring op te doen. Daar heb ik deelgenomen aan beurzen als Maison & Objet en Le Cuir à Paris, en zo heb ik veel mensen leren kennen. Ik heb er ook gewerkt voor de galerie van Jean-Jacques Dutko (gerenommeerd voor zijn Art-Déco meubelen, red.), maar na een tijd ben ik teruggekeerd naar Oost-Vlaanderen: sinds drie jaar heb ik hier mijn eigen atelier, en momenteel volg ik een cursus bedrijfsbeheer om zelfstandig te kunnen worden.

Intussen toon ik mijn werken via Facebook. Veel mensen kennen mijn account intussen, en ze weten me te vinden wanneer ik iets nieuws maak. Ik hoor vaak van mensen dat ze me gezocht hebben via een website, maar gezien ik nog geen officieel statuut heb, kan ik die nog niet opzetten. Om diezelfde reden koop ik mijn machines met het btw-nummer van iemand anders.»


HUMO Heb je dankzij je Facebook-pagina al bestellingen genoteerd van wildvreemde mensen?

David «Jazeker. Mijn foto’s staan nog maar twee maanden online, maar ik heb toch al twee winkeletalages en zes tafels mogen maken. En binnenkort wellicht ook een nieuwe fotostudio.

't Is begonnen met een zelfgemaakte jacuzzi die ik thuis had staan: die heb ik op het web te zetten, zodat meer mensen hem konden zien. Daar zijn heel fijne reacties op gekomen, en daarom heb ik besloten al mijn werken en projecten op die manier te tonen.»


HUMO Hoe gaat dat dan in zijn werk, als je een opdracht krijgt via Facebook?

David «Als iemand me een vraag stuurt, spreken we af en toon ik staaltjes materiaal en enkele getekende ontwerpen. Als we het eens zijn over de opdracht, vraag ik een voorschot van 10 procent om het materiaal te kunnen kopen. Voor mij is dat eerste persoonlijk contact heel belangrijk: zo weet ik meteen met wie ik te maken heb. Ik heb al veel verhalen gehoord van zelfstandigen die bij levering niet werden betaald. Als zwartwerker sta je zwak.»


HUMO Werk je altijd in het zwart?

David «Ik laat me niet stoppen omdat ik nog geen btw-nummer heb. Ik ben meubelmaker van beroep, en je kunt alleen maar goed worden als je veel oefent en experimenteert. Via Facebook kan ik voor mezelf reclame maken zonder echt expliciet te worden.»


HUMO Hoe staat het met het copyright van iemand die officieel niet bestaat? Ben je niet bang dat iemand je ontwerpen namaakt?

David «Niet echt. In de ateliers in Parijs waren ze bang dat ik met de aangeleerde kennis zou weglopen. Maar als je alles voor jezelf houdt, gaat kennis op een bepaald moment toch verloren? Op het internet kun je tenminste veel technieken vinden en leren.»


...

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234