'Midsomer Murders': de kunst van het liquideren

Onder een stralende hemel, te midden van lieflijke cottages, spraken we recent met hoofdrolspeler Neil Dudgeon, die nu alweer vijf seizoenen gestalte geeft aan de spil van ‘Midsomer Murders’: inspecteur John Barnaby. Deze idyllische omgeving staat nog altijd in schril contrast met de hoge criminaliteitscijfers in dit Engelse graafschap, waar het de makers na bijna twintig jaar plattelandsmoorden blijkbaar nog steeds niet aan inspiratie ontbreekt. Dat bewijs wordt vanavond weer eens geleverd in ‘A Dying Art’, waarin een zakenman-kunstliefhebber vermoord wordt aangetroffen op één van zijn tentoongestelde werken.

'Neil ­Dudgeon (rechts op de foto): 'We zijn supertrots op onze moorden.'

HUMO Ook dit achttiende seizoen zijn jullie scenarioschrijvers weer met een aantal opzienbarende moordmethodes op de proppen gekomen.

Neil Dudgeon «Ja, some very nice murders (lacht). We zijn supertrots op onze moorden. Volgens mij beleven de mensen thuis ook het meeste plezier aan de spitsvondige wijze waarop de bewoners week in, week uit een kopje kleiner worden gemaakt. Het is een soort uitvergroting van de werkelijkheid, en een hoop fun. De daders zijn vaak excentriek en de manier waarop iemand het onderspit delft, is meestal enigszins exotisch en hóógst onwaarschijnlijk. Onze moorden zullen je geen slapeloze nachten bezorgen. Ze zijn eerder een vorm van escapisme en daardoor hebben ze – curieus genoeg – een zéér hoge entertainmentwaarde (lacht).»

HUMO Is dát na zes jaar Barnaby spelen de blijvende aantrekkingskracht voor jou?

Dudgeon «Is het al zes jaar? Ongelooflijk. Wat het zo leuk blijft maken? Nou, kijk eens goed om je heen. Er is hier maar heel weinig waar géén plezier aan te beleven valt. De opnames nemen in totaal zes of zeven maanden in beslag. Dat is een flinke tijd, maar het is niet het hele jaar door en we draaien ook altijd in de zomermaanden: de periode dat – als de Engelse zomer ons niet in de steek laat – de zon hoog aan de blauwe hemel staat en de natuur tot volle bloei is gekomen. We doen schitterende locaties aan. Plus het feit dat we jaar in, jaar uit zulke geweldige gastacteurs en -actrices mogen verwelkomen, maakt dat er maar héél weinig andere rollen zijn waar ik mee zou willen ruilen.»

HUMO Weet je inmiddels blindelings je weg in de streek waar ‘Midsomer’ gefilmd wordt?

Dudgeon «Nou, ik zal je wat vertellen. Voordat ik meedeed, keken mijn vrouw en ik altijd samen naar ‘Midsomer Murders’. Dan zaten we gezellig op de bank en dan stootten we elkaar aan: ‘O, dat dorpje is mooi. Waar zou dat toch zíjn?’ ‘Is dat Oxfordshire?’ ‘Is dat Berkshire?’ ‘Is het niet beeldschoon?’ Inmiddels draai ik zelf mee in ‘Midsomer’, maar ’s ochtends om zes uur trek ik braaf de deur achter me dicht, ik stap in de auto die voor is komen rijden en ik duik met mijn neus in de papieren om mijn teksten te leren. Meer dan een uur zit ik zo te blokken. Vervolgens arriveren we op de plaats van bestemming en weet ik nog stééds niet waar het allemaal in verhouding tot elkaar ligt, zelfs niet nu ik er zelf rondloop! (lacht)»

HUMO De dorpsbewoners uit ‘Midsomer’ lijken altijd te klagen. In ‘A Dying Art’ tonen ze bezwaar tegen een nieuw beeldenpark, vorige keer waren ze fel gekant tegen een wielerwedstrijd en laatst nog schoot een archeologische vondst hen in het verkeerde keelgat. Waarom lopen ze eigenlijk constant te zeuren?

Dudgeon (lacht) «Je móét mensen hebben die ergens tegen zijn. Zonder conflict geen drama. Het is het eeuwige gevecht tussen oud en nieuw, traditioneel en modern. Dat soort veranderingen heb je nodig om de vonken te laten spatten, en uiteindelijk mensen tot moord te drijven. Als je er met een sociologenbril naar wilt kijken, dan zou je kunnen zeggen dat dát het centrale thema is van ‘Midsomer’: het wat trage en geïsoleerde platteland dat niet altijd even gemakkelijk omgaat met verandering. Typisch Engels? Nee, hoor. Heel universeel volgens mij.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234