Beeld Shutterstock

gezondheidzomerhoofdpijn

Migraine? Leer je triggers kennen! Zeven prikkels die je kunnen vloeren

Voor veel mensen is de zomer lang niet zorgeloos, omdat ze hoofdpijn of migraine krijgen als ze te lang in de zon zitten. Bestaat er zoiets als ‘zomerhoofdpijn’ en kun je het voorkomen? ‘Het weer is maar een van de mogelijke triggers’, zegt neuroloog Jan Versijpt.

Een op de vijf mensen heeft last van migraine, en vrouwen drie keer vaker dan mannen. Wie last heeft van ‘zomerhoofdpijn’, heeft vaak geen idee hoe dat komt. 

JAN VERSIJPT «In de volksmond wordt die term gebruikt, omdat diverse factoren die migraine uitlokken aan de zomer gelinkt worden: hitte, zonlicht, een ander (bio)ritme. Die triggeren een aanval, maar zijn niet de oorzaak. Zomerhoofdpijn is geen wetenschappelijk bewezen aandoening. Er zijn wél al onderzoeken gedaan naar klimatologische triggers en migraine, maar het blijft voor de wetenschap een raadsel waarom die bij de een tot problemen leiden en bij de ander niet.»

Factoren

VERSIJPT «Gemiddeld hebben migrainepatiënten twee à drie triggers die een aanval kunnen uitlokken. Klimatologische omstandigheden, zoals fel zonlicht en hitte, staan pas op de vierde plaats in de ranglijst van meest voorkomende neurale veranderingen op dit gebied. Stress, hormonale veranderingen en veranderingen in het bioritme vormen de top drie. Al zijn het niet steeds dezelfde factoren die tot een aanval leiden.»

Bij de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staat migraine tweede op de lijst van aandoeningen die de grootste impact hebben op het dagelijks leven. 

VERSIJPT «Men spreekt van migraine bij eenzijdige, kloppende hoofdpijn die verergert bij inspanning, die samengaat met misselijkheid of overgevoeligheid voor licht of geluid. Deze symptomen houden zonder behandeling tussen de vier uur en drie dagen aan. Patiënten die overgevoelig zijn voor licht, lopen tijdens de zomermaanden meer risico op een migraineaanval. De aanval kan worden uitgelokt door meerdere factoren. Er is wel duidelijk aangetoond dat alcohol een rol speelt, en sommige mensen drinken tijdens de zomermaanden nu eenmaal meer. Ook een vochttekort - te weinig water drinken dus - kan dat duwtje zijn, net zoals een kortere nachtrust.

»Migraine voorkomen is niet altijd makkelijk. Omdat je er niet van kunt genezen, raden we ‘triggermanagement’ aan: je triggers leren kennen en aanpakken. Al is dat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan: regelmatig leven, stress mijden, gezond eten, voldoende slapen en regelmatig bewegen: minstens drie keer per week.»

Inspanning

Regelmatig bewegen lijkt misschien paradoxaal voor wie lijdt aan inspanningsgebonden hoofdpijn, maar een warming-up en coolingdown kan voor sommigen al genoeg zijn. 

VERSIJPT «Voorkom in elk geval dat je heel snel overschakelt op hevige inspanningen.»

Ondanks de pijn hoeft niet iedereen meteen naar medicatie te grijpen. 

VERSIJPT «Voor sommigen is het al voldoende de rust op te zoeken, in bed te kruipen of een koud kompres of washandje tegen het hoofd te houden. Pijnstillers zoals paracetamol, ibuprofen en acetylsalicylzuur kunnen helpen, maar slaan bij een deel van de bevolking helaas niet altijd aan. Wie chronische migraine heeft, heeft meer aan migrainespecifieke pijnstillers zoals de zogeheten triptanen. Medicatie nemen om migraine te voorkomen, kan ook. Wie regelmatig of langdurige aanvallen heeft, kan preventief dagelijks medicijnen slikken.»

Zeven prikkels die je kunnen vloeren

Alcohol
Gezellig samen een wijntje drinken op een terras of genieten van een cocktail in de strandbar, kan een aanval uitlokken. Drink met mate en stop meteen als je de symptomen voelt opspelen. Alcohol remt ook een hormoon dat vocht vasthoudt in je lichaam.

Te veel vocht verliezen
Bij een op de drie migrainepatiënten is dehydratatie een trigger. Voldoende water drinken is altijd belangrijk, en helemaal bij zomerse temperaturen. Drink minstens 1,5 liter en vermijd vochtafdrijvende dranken: alcohol dus.

Hitte, onweer en luchtdruk
Hitte, onweer en verandering in luchtdruk kunnen tot migraine leiden. Wie er gevoelig voor is, kan beter binnenblijven.

Medicatie
Te veel medicatie nemen tegen of ter voorkoming van migraine, kan ook een aanval veroorzaken. Neem je tijdens je vakantie preventief medicijnen om niet geveld te worden, bespreek het dan eerst met je huisarts.

Onregelmatige slaap
Lange dagen en korte nachten zijn verleidelijk op zomerse dagen. Of misschien is lang uitslapen wel je favoriete bezigheid tijdens je welverdiende vakantie? Wees je ervan bewust dat een onregelmatig leef- en slaappatroon migraine mogelijk uitlokt. Door elke avond op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en ’s ochtends op hetzelfde tijdstip op te staan, kun je een aanval voorkomen.

Parfums
Bepaalde geuren kunnen in je lichaam reacties activeren die op hun beurt migraine opwekken of verergeren. Parfums en producten met chemische geurtjes kun je beter vermijden.

Fel licht
Het is bewezen dat natuurlijk licht, felle lampen en knipperlichten tot migraine leiden. Draag altijd een zonnebril als je het moeilijk hebt met fel zonlicht.

© AD

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234