null Beeld

Mikken, schieten en razen: Raketkanon

Hun debuut uit 2012 was al een bom, maar met ‘RKTKN#2’, opgenomen in de Electrical Audio-studio's van Steve Albini, overtreft Raketkanon ruimschoots alle verwachtingen.

Frederick Vandromme

HUMO Complimenten die als beledigingen klinken, deel één: door te vergelijken met deze tweede ben ik jullie eerste plaat minder goed gaan vinden.

Jef Verbeeck (gitaar) «Smeerlap!»

HUMO ‘#2’ klinkt niet minder hard, wel minder metal dan ‘#1’. Houdt dat steek?

Verbeeck «Als jij dat vindt, mag je dat zeggen.»

HUMO Noem eens iets wat jullie hebben bijgeleerd tussen de release van de eerste en tweede Raketkanon-plaat.

undefined

Verbeeck «Tijdens het maken van de eerste hebben we geleerd wat voor muziek we wilden maken.»

null Beeld

Pieter-Paul Devos (zang) «Deze keer hebben we ook meer tijd in de preproductie gestoken. Nog vóór we de studio binnengingen, was elk nummer al van begin tot einde klaar. Iedereen kende zijn partij perfect – wat zeg ik: iedereen kende álle partijen perfect.»

HUMO Omdat Steve Albini doorgaans snel werkt, en je dus maar beter voorbereid kan zijn?

Verbeeck «Nee, dat kies je zelf. Steve werkt voor de band: als wij drie weken studiotijd hadden willen boeken, was dat ook oké geweest.»

Devos «Hij werkt efficiënt, dat is niet hetzelfde als snel. Ik heb me nooit opgejaagd gevoeld. Als band wil je trouwens in geen énkele studio staan klunzen, Albini of niet.

»Voor elk nummer hebben we hoogstens twee, drie takes gedaan. Soms volstond één take al. We hebben ook nooit gekozen tussen verschillende takes. ‘Was dit een goede take? Ja: op naar het volgende nummer. Nee: wissen, en opnieuw.’ Geen bullshit, geen collagewerk genre ‘we stellen de uiteindelijke versie samen uit de beste stukjes van de verschillende takes’.»

Verbeeck «Verder, in verband met dat ‘bijleren’: jij deelt het in fases in, eentje per plaat, maar dat is een journalistenbenadering. Voor ons is het gewoon één lang proces. We werken nummer per nummer – en pas als je een stap achteruitzet, zie je daar een lijn in. Maar tijdens het schrijven doen we dat nooit.»

HUMO Net als op ‘RKTKN#1’ zijn alle songtitels tevens voornamen. In dit geval: ‘Mathilde’, ‘Ibrahim’, ‘Harald’, enzovoort. En: ‘Florent’, naar de in 2013 overleden Florent Pevée, frontman van Kabul Golf Club. Schuilt er een echte persoon – en dus: een verhaal – achter élke song?

Lode Vlaeminck (synths) «Nee. Meestal kiezen we gewoon voor namen die we mooi vinden. Je zal niet snel een ‘Lode’ op één van onze platen zien staan (lacht).»

Verbeeck «Het zal melig klinken, maar Raketkanon-liedjes zijn onze kinderen: het naamgevingsproces gaat op dezelfde manier als bij elk aanstaand ouderpaar. Een lange avond roken, drinken en smoren, en lange lijstjes met mogelijke namen waaruit we vervolgens de mooiste kiezen.»

HUMO ‘Hanz’ is er ook bij. De enige Hanz met een ‘z’ die ik ken, is de dwerg die ooit in het ‘Big Brother’-huis zat. ‘Hanz’ is ook het langste nummer van de plaat: ik dacht dat ik een flauwe mop rook.

Verbeeck «Vanaf nu wordt dat onze uitleg. Bedankt.»

Vlaeminck «‘Hanz’ heet zo door Steve Albini. De werktitel van die song was ‘Heavy Hands’, en toen we dat aan Steve zeiden – die het op zijn sheet wilde schrijven – zei hij: ‘‘Heavy Hanz’? Like... the German name?’ (lacht) Ik denk niet dat het anders ooit op onze lijst met mooie namen was geraakt.»

Devos «‘Nico Van der Eeken’ is genoemd naar iemand die echt bestaat: onze mixer.»

HUMO Bij wijze van eerbetoon?

Verbeeck «Een beetje.»

Devos «We hebben een soort langlopende competitie met Nico lopen, waarbij we elkaar – allemaal in good, clean fun – zo origineel mogelijk proberen te kloten. Toen we op tournee waren in Griekenland en hij niet mee kon gaan, hebben we hem eens een filmpje gestuurd, zogezegd om te tonen hoe hard het daar suckte zonder hem. Waarna we de camera richtten op het dakzwembad van ons hotel, het fantastische weer, de drank en het Parthenon op de achtergrond. Hij sloeg later terug door, terwijl wij bij Albini in Chicago zaten, foto’s te nemen van zichzelf in een jacuzzi met champagne én onze lieven.

»Bij wijze van, nu ja, wraak hebben we dan maar een song naar hem genoemd. En we hebben het hem niet gezegd vóór de hoesjes gedrukt waren en het dus te laat was om er nog iets aan te veranderen.»

Verbeeck «Er stonden tranen in zijn ogen toen hij het zag; daar bestaan beelden van.»

HUMO In 2013 stonden jullie op het Incubate-festival in Tilburg. Achteraf werden jullie uit 250 groepen gekozen om ook de officiële afterparty van muziek te voorzien.

Verbeeck «Dat was, als ik het me goed herinner, wel een héél geestig optreden. Extreem chaotisch.»

Devos (knikt) «Het was ook toen dat ik mijn ribben bijna had gebroken: té hard geknuffeld door een plots nogal enthousiaste beer uit het publiek. Ik hing ergens tussen het publiek en de reling aan het plafond, en ineens had hij me te pakken. Ik kon niet meer ademen.»

HUMO Op een moment dat je eigenlijk had moeten zingen?

Devos (haalt de schouders op) «Ja. Zingen, of gelijk wat eigenlijk, behalve stikken.»

HUMO Wat ik wou vragen: kunnen jullie je nog andere onrechtstreekse complimenten van concertpromotoren of organisatoren herinneren?

Vlaeminck «’t Is niet helemaal hetzelfde, maar ik herinner me dat, toen we voor het eerst in Londen optraden, de plaatselijke geluidsman echt de lul aan het uithangen was: alles was te veel, het kon niet rap genoeg gaan. Maar die mens is na de show wel met hangende pootjes naar ons gekomen. Dat ‘hij ons optreden fantastisch vond’, en dat hij zich wilde excuseren ‘for being such an ass’. Onnozelaars die voor jou door het stof gaan: genieten.»

HUMO Zijn er ook plaatsen waar jullie, als het even kan, liever niet meer teruggaan?

Verbeeck (schudt het hoofd) «We zijn gespaard gebleven van te gortige toestanden.»

Vlaeminck «Italië probeer ik te vermijden. Ik ben er een paar keer geweest met Tomàn, iedere keer in de meest erbarmelijke toestanden. Niet qua publiek, puur qua organisatie. Schijtland. In het algemeen ook niet het best georganiseerde land ter wereld.»

Devos «De misdaad schijnt er wel goed georganiseerd te zijn.»

Verbeeck «Ik verklaar het racistische gedeelte van dit interview hierbij graag voor gesloten.»

HUMO Levert een Nederlands neologisme als ‘Raketkanon’ in andere landen voorspelbare problemen op?

Devos «Als je het uitgeschreven ziet, is het redelijk universeel fonetisch. In de meeste landen spreken ze het uit zoals hier, en betekent het ook min of meer hetzelfde. Britten en Amerikanen lopen nog het meeste kans dat ze het verkeerd gaan uitspreken. Dan wordt het al snel ‘Racket Canon’.»

Verbeeck «Betekent ‘racket’ in het Engels niet gewoon ‘lawaai’? Klopt dus ook weer, eigenlijk.»

undefined

null Beeld

HUMO Complimenten die als beledigingen klinken, deel twee: een Amerikaanse muziekblog prees onlangs de clip van ‘Florent’ aan. Er stond bij: ‘Klinkt als: Future Islands, als Future Islands een Belgische band was.’

Devos (na een lange algemene stilte) «Ik denk niet dat iemand van ons weet wie of wat Future Islands is.»

HUMO Een groep die na een optreden bij David Letterman begin 2014 uitgroeide tot YouTube-hit. Bovendien: goeie bijbehorende plaat, en prima livereputatie. Maar: synthpop, en dus weinig met jullie te maken.

Verbeeck (aarzelt) «Hm, ja. Ik kijk bijna nooit televisie.»

HUMO Het is al goed.

Devos «Schrap maar alles op je vragenlijstje waarin naar hedendaagse radiomuziek verwezen wordt. We kennen daar niets van.»

HUMO Waarover zijn jullie het in de band het vaakst oneens?

Verbeeck «Over van alles. Dat heb je met iedere democratie: werkt trager dan een dictatuur.

»Misschien het vaakst over de productie van een nummer, of de arrangementen. Pieter-Paul en ik gaan altijd voor zo kaal en puur mogelijk, terwijl de anderen eerder geneigd zijn meer lagen aan een nummer toe te voegen, meer tierlantijnen. Maar dat wil niet zeggen dat we zoeken naar een compromis: van zodra iemand het gevoel heeft dat hij ergens ‘genoegen mee moet nemen’, schuiven we het terzijde en zoeken we naar een nieuw idee.»

HUMO ‘RKTKN#2’ klinkt leger en kaler dan ‘#1’: betekent dat dat de fractie Verbeeck & Devos meer op deze plaat gewogen heeft?

Verbeeck (denkt na) «Dat klopt wel, denk ik.»

Vlaeminck «Wat het ook is: door de manier waarop Steve Albini werkt, heb je het gevoel dat deze plaat leger klinkt, terwijl er op de eerste nochtans niet veel extra stond. Alles zit meer weggestopt in het stereobeeld, waardoor je meer leegte hebt in het midden.»

Devos «Er is in de postproductie ook nauwelijks iets bijgekomen qua effecten. Alles wat je op de plaat hoort, hebben we zo ingespeeld. Alles analoog. Bij ‘#1’ is er achteraf meer mee gebeurd.»

undefined

'De toetsenist had de keuze: óf een tattoo met onze groepsnaam, óf we vervingen hem door Regi'

HUMO Elk van de leden van Raketkanon heeft het groepslogo op de onderarm getatoeëerd. Een teken van toewijding, of een zatte bui?

Verbeeck «We hebben het ten eerste al niet samen laten zetten – we zouden dus alle vier afzonderlijk zat moeten zijn geworden. In elk geval was onze drummer Pieter er als eerste mee afgekomen, bij wijze van verrassing. Die van Lode, die het als allerlaatste deed, was nog de grootste verrassing van al.»

Vlaeminck «Ik wilde eerst niet. Ik durfde niet.»

Devos «Groepsdruk doet veel. Het was: óf een tattoo, óf we vervingen hem op synths door Regi

Vlaeminck «Bij Tomàn hadden we ooit afgesproken: als we op Pukkelpop spelen, zetten we allemaal een tatoeage. Niemand heeft het toen gedaan. En toen we met Raketkanon uiteindelijk ook voor de eerste keer op Pukkel zouden spelen, vond ik dat wel een mooi, symbolisch moment om het toch te doen. Ik had niemand iets gezegd en tijdens een snikheet festival de hele tijd met lange mouwen rondgelopen. Een minuut voor ons optreden heb ik dan mijn mouw opgerold. Heel fijn moment.»

Devos «Wij waren vooral afgeleid door de vaststelling dat je, in het midden van de zomer, ook een rolkraag droeg.»

HUMO Willekeurige vraag van de week: wat is het slechtste advies dat jullie ooit van iemand kregen?

Verbeeck (blaast) «Door het soort muziek dat wij maken en de manier waarop we op het podium staan, stralen we – denk ik – uit dat we niet openstaan voor ongevraagd advies. Het gebeurt zelden dat mensen ons ermee komen lastigvallen.»

Devos «Mensen raden me soms aan om élk optreden naakt op het podium te staan. Fuck dat. Een mens trekt een paar keer op spontane wijze zijn kleren uit, en voor je het weet is het een teleurstelling als je lul in je broek blijft. Dat aspect van het verwachtingspatroon rond Raketkanon mag er stilaan uitgezeefd worden.»

Verbeeck «Je hebt het jezelf een beetje aangedaan, hè.»

Devos «Echt? Het is niet omdat je één keer je gitaar kapot slaat op het podium dat het er de volgende keer twéé moeten zijn. Volgens diezelfde logica moeten er binnenkort dríé blote lullen tussen mijn benen hangen. Het zou geen gezicht zijn.»


Bekijk de videoclip voor 'Florent':

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234