null Beeld

Miniserie: Black Work

Not your average copper show, zo wordt tegenwoordig ongeveer élke nieuwe Britse politieserie aangekondigd. Het was nochtans met die woorden dat scenarist Matt Charman erin slaagde rijzende ster Sheridan Smith te overhalen om de hoofdrol in zijn nieuwe miniserie ‘Black Work’ te vertolken. Ze speelt Jo Gillespie, een politievrouw wier man vermoord werd bij een undercoveroperatie. Na de feiten bleek hij op de koop toe niet te zijn wie zij dacht dat hij was. Dubbel gesjareld, dus.

''t Was wat ik me altijd bij politiewerk had voorgesteld: met grote snelheid achter het tuig aan!'

- Ben jij altijd zo gemakkelijk te overtuigen?

Sheridan Smith «Nu laat je het wel heel banaal klinken, maar eigenlijk komt het daar wel op neer. Ik probeer namelijk zo veel mogelijk verschillende dingen te doen. Na de biopic ‘Cilla Black’ (waarin Sheridan aan de ravissante popster uit de jaren 60 gestalte geeft, red.) en ‘The C Word’ (waarin ze een blogster vertolkt die getroffen werd door kanker, red.) hunkerde ik naar fictie. Trouwens, het was wel Matt Charman die me vroeg, niet de eerste de beste. Samen met de gebroeders Coen schreef hij recent nog het scenario voor de thriller ‘Bridge of Spies’ (de nieuwe Spielberg, die nu in de zalen te zien is, red.).»

- Wat sprak je zo aan in zijn scenario voor ‘Black Work’?

Smith «Ik werd er echt door meegesleept, het is een combinatie van een psychologische thriller en een whodunit. Jo ontdekt gaandeweg dat de man van wie ze dacht alles te weten, er een geheim leven op na hield. Ik kan me niet inbeelden hoe moeilijk dat moet zijn. Want terwijl ze op onderzoek uitgaat moet ze thuis ook nog een kleine koter en een moeilijke puber troosten.»

- Heb je veel research moeten doen?

Smith «Vergeleken met de non-fictierollen die ik voordien speelde, was dat minimaal. Ik ben wel op bootcamp geweest om mijn conditie wat op te krikken. Geen overbodige luxe als ik zie hoeveel kilometers ik heb moeten lopen tijdens de opnames. En dat was vaak op modderige veldwegen en drassige weiden, over struiken en boomstronken. Het mag een wonder heten dat ik niet vaker op mijn gezicht ben gegaan. Ik vond het wel cool dat ik alle scènes waarin ik moest stuntrijden, zélf mocht doen. De achterkant van de auto durfde al eens vervaarlijk weg te glijden als ik vertrok. ’t Was écht wat ik me altijd bij politiewerk had voorgesteld: met grote snelheid achter het tuig aan (lacht). Nee, serieus, er was altijd wel iemand aanwezig die ervoor zorgde dat alles er waarachtig bleef uitzien. Ik heb een nicht bij de politie en die zou het niet nalaten om me op eventuele fouten te wijzen.

»Ik moet wel zeggen dat ik nóg meer respect voor de politie heb gekregen. In de speech tijdens de begrafenisscène gaat het over de risico’s die agenten elke dag moeten nemen. Jij mag daar dan wel een rolletje staan spelen, maar er zijn wel mensen die dat allemaal écht doen.»

undefined

'Sheridan Smith: ''Black Work' is een combinatie van een psychologische thriller en een whodunit: echt mee­slepend.'

- De meeste opnames vonden plaats in Leeds, je thuisbasis.

Smith «Klopt. We hebben een paar scènes in het lokale winkelcentrum opgenomen, met camera’s die op grote afstand stonden. Mensen merkten het dus niet altijd dat we aan het draaien waren. Soms herkenden ze me en glimlachten me vriendelijk toe. Zó vervelend dat ik dan in mijn rol moest blijven en niet kon teruglachen. Wanneer ik ‘Cut!’ hoorde, holde ik soms achter hen aan om me te excuseren voor mijn onbeleefdheid. Maar als dan bleek dat ze gewoon uit sympathie lachten en niet omdat ze me herkenden – ja, er zijn nog mensen die dat doen – stond ik me daar wel mooi belangrijk te maken voor niks natuurlijk.»

- Overkomt de besten!


Bekijk promofilmpje:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234