Mohow! Hutsepot van folk en house met Howling

RY X – echte naam: Ry Cuming – schiet voor de derde keer in evenveel jaar in de roos. In 2013 was er de doorbraak-ep ‘Berlin’, in 2014 het uitstekende debuut van zijproject The Acid. Deze keer gaat de Australiër vreemd met beatbakker Frank Wiedemann van Âme.

Als we RY X vragen naar de sacred grounds van z’n jeugd, neemt hij ons mee naar Angourie, een Australisch kuststadje met nog geen tweehonderd inwoners.

RY X «Het gat van de wereld, zeg maar. Om je een idee te geven: mijn dichtstbijzijnde vriend woonde 9 kilometer verder, en op school waren we maar met elf kinderen.»

'Als je muziek tussen de oren ontstaat, is er iets mis'

HUMO Waarom ben je op je 17de naar Costa Rica verhuisd?

RY X «In plaats van te studeren, wilde ik de andere kant van de planeet zien. Ik had nood aan anonimiteit en ruimte om te groeien als mens. Ik vulde mijn dagen met muziek, surfen en bezinning. Ik was arm, sliep tussen de palmbomen en overleefde op kokosnoten, maar ik heb er wel enorm genoten.

»In Costa Rica ontmoette ik, via de surfgemeenschap, iemand met contacten in de muziekwereld. Voor ik het goed besefte, bezocht ik in Los Angeles de ene platenfirma na de andere. Twee weken later had ik al een deal op zak. Het ging zo snel dat ik zelf amper kon volgen.»

HUMO Eén en ander leidde tot je debuutplaat ‘Ry Cuming’, die meteen haar weg vond naar de vergeetput. Een harde les?

RY X «Ik herinner mij de pijnlijke, maar correcte woorden van een vriend: ‘Ry, je had het te gemakkelijk. Je hebt er bloed noch tranen voor laten vloeien, alles ging vanzelf. Daarom sta je nu nergens.’ Hij had gelijk, maar wat wil je? Ik was 22, een kind nog, ik wist van toeten noch blazen. Als zulke kansen zich voordoen, ga je er vol voor.

»Ik heb er wel iets uit geleerd: dat ik moet véchten voor elk nummer. Vroeger was ik veel te snel tevreden.»

HUMO RY X, The Acid en Howling hebben één iets gemeen: ze grossieren in ruwe, pure klanken. De muziek op je debuut uit 2010 was zo glad als een aal.

RY X «Als de muziek niet in je hart, maar tussen de oren ontstaat, is er iets mis. Het leven in Los Angeles had mij in negatieve zin beïnvloed, en dat vertaalde zich in de muziek die ik schreef. Ik kwam dagelijks in contact met platenfirma’s, vrouwen en drank. Ik ging naar decadente feestjes en reed met vrienden rond in een Porsche. (Zucht) Ik was een karikatuur geworden.»

HUMO Je bent uiteindelijk in Berlijn beland. Kwam je daar wél tot jezelf?

RY X «Allesbehalve. In Berlijn zat ik nog dieper in de put. Ik ging de liefde achterna, maar rolde van de ene teleurstelling in de andere. Ik was eenzaam, leeg, en onze relatie hield niet lang stand. Ik lag niet enkel overhoop met dat meisje, maar in de eerste plaats met mezelf. ‘Berlin’ gaat over die innerlijke strijd.

»Die toenmalige vriendin is trouwens de reden dat ik hier nu zit. Dankzij haar heb ik Frank (Wiedemann, red.) ontmoet.»

HUMO Hoe verliep die eerste ontmoeting?

RY X «Frank was bezorgd om haar, net als ik. Hij vertrouwde mij, en andersom. Daarnaast hadden we dezelfde interesses, Fela Kuti en Ravi Shankar in het bijzonder. Onze vriendschap is, net als Howling, organisch gegroeid.»

HUMO Hoe is Howling uiteindelijk ontstaan? Jij woonde opnieuw in Los Angeles, hij in Berlijn.

RY X «Hij wilde mijn muziek horen, waarop ik ’m het nummer ‘Howling’ stuurde. Een dag later zat er een nieuwe versie in mijn mailbox – met een beat. Zijn aanpassingen waren minimaal, maar alles viel in een plooi. Blijkbaar had hij ‘Howling’ diezelfde avond in de befaamde Watergate Club in Berlijn gedraaid, en waren de reacties laaiend. We hebben toen meteen beslist om het nummer uit te brengen. Dat was in 2012.»

HUMO Je was na die commerciële flop van je debuut erg op je hoede. En toch geef je je muziek aan een onbekende.

RY X «Ik ben inderdaad overdreven beschermend, maar ik wist gewoon niets af van Frank zijn intenties (lacht). Hij heeft mij omvergeblazen, het was werkelijk de eerste keer dat iemand met zo veel zorg en respect aan mijn muziek had gesleuteld. Frank en ik hebben een speciale band. Onze neuzen staan in dezelfde richting, het klikt op persoonlijk vlak en we vertrouwen elkaar. Niets is sterker dan die combinatie.»

HUMO Wanneer wist je: ‘We hebben goud in handen?’

RY X «Bij de release van ‘Howling’. Er zit weinig vlees aan – een gitaar, kickdrum en stem – maar toch kruipt het nummer diep onder de huid. Het gebeurt zelden dat je met zo weinig middelen zo veel reacties losweekt. Daar bleef het trouwens niet bij. Alle studiosessies die erop volgden, waren magisch. Elke klank, elke zanglijn, elk idee: het zat er altijd pal op.

»Op een dag belde Frank mij op: ‘Heb je zin om in Amsterdam te spelen?’ Het was een gratis show, waar uiteindelijk zo veel mensen zich voor hadden aangemeld dat de organisatie het optreden uit voorzorg heeft geannuleerd. Als één nummer zoiets teweegbrengt, besef je pas ten volle dat je goed bezig bent.»

HUMO Waar zou je ‘Sacred Ground’ klasseren bij de platenboer: onder house of folk?

RY X «Het zal in elk geval niet bij de charts zijn (lacht). ‘Sacred Ground’ is eerlijke muziek, recht uit het hart. Ik hoop dat we een brug slaan tussen folk, house en elektronica: in mijn wildste dromen komen clubbers dankzij Howling in aanraking met folk, en omgekeerd.»

HUMO Waar zie je jezelf over een paar jaar?

RY X «Geen idee. Ik zie mezelf als een schilder: door de jaren heen zal ik van stijl veranderen en mijn focus verleggen. Maar op dit moment telt er één ding: intimiteit. Dat geldt zowel voor Howling, The Acid als RY X. Deze muziek weerspiegelt het pure dat ik in het leven nastreef. Ik wil geen typetje meer spelen.»


Bekijk de videoclip voor 'Signs' van Howling:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234