null Beeld

Monster House

Deze animatiefilm ging een beetje onopgemerkt voorbij, maar dat komt vooral omdat hij ongeveer gelijktijdig met 'Cars' uitkwam en op spijtige wijze ondergesneeuwd raakte door het promotiegeweld van de Disney/Pixar-machine.

Daar kon zelfs een onder de hoge auspiciën van Robert Zemeckis en diens mentor Steven Spielberg tot stand gekomen film niet tegenop.

undefined

'Monster House' verdient echter een tweede kans, al was het maar omdat er - tegenwoordig een zeldzaamheid in het genre - geen luidruchtige bende dieren in rondloopt. Wat deze productie óók van de concurrentie onderscheidt, is de motion capture-techniek: de animatie is gebaseerd op de bewegingen van echte acteurs. Zemeckis maakte met hetzelfde procédé enkele jaren geleden al eens 'The Polar Express', een nogal kleffe kerstmisfantasie die de mist inging omdat de personages iets te veel op zombies leken, maar in het minder realistisch vormgegeven 'Monster House' werkt het wél. De helden van het verhaal zijn drie prille tieners die in de ban raken van een griezelig huis bij hen in de straat en - zoals dat hóórt in dit soort verhaaltjes - op onderzoek uittrekken, met meer dan één volle broek als resultaat. Uw allerjongste bloedjes in hun eentje laten kijken is overigens géén goed idee, want in het eerste halfuur zitten een paar écht creepy momenten. Wij kunnen voorts alleen maar enthousiast doen over de verbluffende animatie (de openingsscène is een juweeltje), de uitstekende stemmencast (met goed volk als Steve Buscemi, Jason 'My Name Is Earl' Lee en Kathleen Turner) en de verrassende manier waarop in de naar 'Rear Window' en 'The Amityville Horror' knipogende plot met iets serieuzere tienerthema's wordt omgesprongen. Ook de invloed van De Baard is duidelijk voelbaar: de heerlijk naïeve onschuld van 'The Goonies' en 'E.T. ' is nooit ver weg. Kortom: echt het soort filmpje dat - als u hem/haar niet al niet te vakkundig heeft doodgemaakt - de twaalfjarige in uzelf tot leven zal kietelen. De onze stak meteen de kat van de buren in brand.


Extra's **: Een enthousiaste commentaartrack van regisseur Gil Kenan, die onder meer uitlegt hoe hij erin slaagde om kort nadat hij was afgestudeerd een film met reuzen als Zemeckis en Spielberg te kunnen maken. Voorts enkele items over de personages, de stemmen, de animatietechniek en een grondige analyse van één scène. Niet kwaad, maar toch iets te beknopt allemaal (het langste featurette duurt amper drie minuten) om écht boeiend te zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234