'Montage of Heck': Frank Vander linden over zijn interview met Nirvana

Voor Frank Vander linden de rockgroep De Mens oprichtte, was hij rockjournalist bij uw favoriete lijfblad. Op 23 november 1991, de mooie dag dat Nirvana de Gentse Vooruit omvormde tot een heerlijke anarchistische chaos waarbij één onfortuinlijke fan enkele tanden verloor, mocht Vander linden bassist Chris Novoselic interviewen (dat gesprek vindt u volledig hier). In aanloop naar donderdag, wanneer de biopic 'Cobain: Montage of Heck' éénmalig in alle Kinepoliszalen vertoond wordt, wilden wij weleens weten wat hij zich nog van dat interview herinnert?

Frank Vander linden «Het lijkt wel duizend jaar geleden (lacht). En het zal je misschien verbazen, maar eigenlijk was dat voor mij als rockjournalist gewoon een zoveelste dag op het werk. Er was toen al veel te doen rond Nirvana: er werd mij een interview beloofd met de ganse band, maar het verwonderde mij niet dat ik uiteindelijk enkel Chris Novoselic voor mij kreeg - Cobain was 'ziek'. Je hoofdredacteur zou je dan eens goed onder je voeten kunnen geven omdat het niet gelukt is de frontman te strikken, maar ik ben daarin niet zo vasthoudend als andere journalisten - ik heb niet geëist dat Cobain erbij zou komen zitten. Ik was vooral blij dat ik een gesprek had met een normale mens, zij het dan op een eerder abnormale plaats: de wc's van de Vooruit, een dik kwartier voor hun optreden.

'Kurt Cobain was een narcistische, zichzelf geselende junkie'

»Ik vond het dus niet erg dat ik Kurt geen vragen kon stellen: Novoselic is altijd het meest praktische lid van de groep geweest. Zo trad hij ook steeds als bemiddelaar op in de ruzie waarin Dave Grohl en Courtney Love verwikkeld zaten om de back catalogue van Nirvana. Hij is degene die waakte over hun muzikale erfenis. Een vriendelijke kerel, bovendien, en helemaal niet opgefokt: volgens mij was het gewoon een wietroker, want hij zat er erg relaxed bij. Het ging hem om de muziek, en niet om alle randgegevens. En het was destijds een interessante periode: ze speelden rock, maar geen rawk. Nirvana was een erg vrouwvriendelijke band: het was de periode van de riot grrrls met groepen als Sleater-Kinney, en Cobain was fan van die scene.

»Ik weet nog dat ik Novoselic vroeg hoe het was om van Sub Pop Records (dat 'Bleach' uitgaf, red.) plots met 'Nevermind' naar een grote platenfirma over te stappen, maar eigenlijk had ik hem gewoon vlakaf moeten vragen hoe het is om met een narcistische, zichzelf geselende junkie in een band te zitten. Want dat was natuurlijk de elephant in the room: de vraag die je niet kon stellen, maar die je wel graag beantwoord zou zien.»

HUMO Dat is echt jouw beeld van Kurt Cobain?

Vander linden «Ja, àlle junkies zijn narcisten. Cobain was wellicht geen fijne man, maar dat hoeft ook niet - John Lennon was dat ook niet, maar dat betekent niet dat hij geen goeie muziek maakte. Cobain voelde zich schuldig omdat hij als alternatieve rocker succes kende, hoewel hij dat succes natuurlijk deels zelf heeft opgezocht. Hij kon er alleen niet van genieten.

»In dat opzicht vind ik Nirvana wel een interessante band: als je ziet hoeveel beter Dave Grohl met dat succes is omgegaan! Alle drie de leden zijn er compleet anders uitgekomen. Voer voor een psychologische studie aan de universiteit, lijkt me.»

HUMO Was je fan van de band die aangevoerd werd door een narcist?

Vander linden «O ja, heel erg. Ik heb onlangs 'Nevermind' nog eens opgelegd: dat album staat bijna een kwarteeuw later nog altijd overeind. Al is 'Unplugged in New York' voor mij het ultieme emotionele statement: daarop legt Cobain z'n ziel bloot. En m'n dochter heet Polly. Heu, al is dat eigenlijk niet naar het gelijknamige Nirvana-nummer: dat gaat namelijk over verkrachting (lacht).

'Plots werd een gitaar het publiek ingegooid, waardoor een fan die avond met drie tanden minder naar huis ging'

»Nu, ik moet wel toegeven dat het optreden in de Vooruit m'n muzikale verwachtingen niet inloste: live was Nirvana veel chaotischer en trashier dan op plaat. Het was echt een belevenis: plots werd er een gitaar het publiek ingegooid, waardoor een fan die avond met drie tanden minder naar huis ging. Ik heb ze door de lucht zien vliegen, maar heb de onzachte landing gemist.»

HUMO Op het einde van je interview geef je een review van het optreden, en je eindigt met: 'Een groep voor de toekomst, kortom.' Cobain dacht er anders over.

Vander linden «Helaas. Ik weet nog dat ze geprogrammeerd stonden in Vorst Nationaal, waar ze normaal enkele weken na de dood van Kurt Cobain zouden spelen. Ik heb dus muziekgeschiedenis meegemaakt, ja, maar op het moment zelf besef je dat natuurlijk nog niet.»

HUMO Ben je benieuwd naar 'Montage of Heck'?

Vander linden «'Benieuwd' is het juiste woord. Een deel van mij huivert om de documentaire te bekijken, omdat het nooit tof is om je helden ontmaskerd te zien. In de recente biografie van The Kinks wordt Ray Davies bijvoorbeeld afgeschilderd als een vervelende psychopaat, en dat wil je als fan toch liever niet weten. Maar aan de andere kant kan ik opmaken uit de trailers dat de film goed gemaakt is - de afwisseling met animatie is ook erg speciaal - en worden ons veel beelden beloofd die niemand ooit eerder heeft gezien. Dus ja, ik kan de film aanraden zonder 'm zelf gezien te hebben (lacht)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234