Moor Mother (Bonnefooi)

‘Zet je nog één keer je bier op mijn laptoptafel, dan neem ik je hoofd met me mee naar Philadelphia.'

Vanavond is Moor Mother, née Camae Ayewa, uitvoerende macht. We dienen ons aan ons vel te laten meetrekken en haar ellebogen zonder meer in ontvangst te nemen. We dienen ook te aanvaarden dat ze een hiphopset brengt. Wil je iets anders, go fuck yourself. In eerste instantie willen we iets anders – Ayewa’s teksten zijn doordrenkt van een zodanig alles verzengend leed dat een hiphopset als zou Drake ze brengen gewoon niet juist zou aanvoelen. Maar het werkt: Ayewa bouwt een overweldigende fysieke spanning op waar ze zich door kan laten verzwelgen. En dat is een dankbare manier om de lont enigszins uit haar woorden te trekken.

‘And some of us did just die under a boot, under pounding fists in the back of a car. Others died with mangled guts. Some of us did just die while giving birth while protesting for the freedom of our sons and only God knows how I made it to Ferguson. Aisha didn’t make it, Raquia didn't make it, Ayanna, Yvette didn't make it, Pearly didn't make it, Chantelle, Tarnika, Taisha didn't make it, Katherine, Gaberella, Miriam, Charise didn't make it, Charnel didn't make it, Sandra didn't make it. And I was sure I was dead in Oakland after being chained by my ankles by a pickup truck.’

Het staat hier in prozavorm, omdat Ayewa het in de Bonnefooi voorleest uit haar tekstenboekje. Het is een flarde uit ‘Creation Myth’, de opener van haar uitstekende debuutplaat ‘Fetish Bones’. Daarop mangelt ze zichzelf door de bloeddoorschoten geschiedenis van Afro-Amerikanen. Minutenlange zinnen slepen zich langs mensonterende taferelen, van de oprichting van de Ku Klux Klan in 1866 tot de dubieuze dood van Sandra Bland in de cel in 2015. Bij het maken van deze plaat moet Ayewa hebben geleden aan dezelfde koorts als Allen Ginsberg ten tijde van ‘Howl’.

Op dat tafeltje van Ayewa staan naast een laptop ook een effectpedaal en een tablet die ze om de paar minuten moet ontgrendelen. Uit die instrumenten wringt ze een schroothoop van elektronisch gemanipuleerde geluiden en droneachtige beats die ze aftopt met haar carnivorenstem. Het geheel kan volgens Ayewa doorgaan voor blk girl blues, slaveship punk enafrofuturisme. Al doet ze in de Bonnefooi even goed aan slam poetry, met onzichtbaar in de linkerhoek die westerse grootmacht in de greep van de agent orange waarover Killer Mike en El-P het eerder deze week hadden.

Na opener ‘Creation Myth’ volgt ‘KBGK’, een hete brij noise en hardcore waarin alles rijmt op plantation en occupation en Ayewa voorafgaat met, ‘DID YOU SEE THE BOMBING? Did you see it on the news? Were you watching on your phone?’ Ayewa schurkt tegen iemands borst aan, zakt in, staat op, begint te springen. Erna ‘Tell Me About It’, een al even frenetieke barrage van horrorhop aangevuld met inheemse gezangen en synthgeluiden. Tribale percussie ook tijdens een ineens Jamaïcaans klinkend nummer dat niet op Ayewa’s debuut staat. Als iemand dat nummer vindt op Bandcamp, bewijs ons allen een dienst en zet de link in de commentaarsectie hieronder.

‘One minute nineteen seconds’ , roept iemand. In de Bonnefooi geldt een strikte avondklok. Komt goed uit – Ayewa’s sluitstuk duurt exact één minuut en drieëntwintig seconden. ‘Deadbeat Protest’ is overrompelend I’ve seen footage-dashcamgedaas dat atomen zou splitten mocht het langer duren dan die ene minuut en drieëntwintig seconden. Met de daver op het lijf buitengekomen. Goeie hiphopset.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234