Mother and Child
In 'Mother and Child' schurken realisme en klefheid zó dicht tegen mekaar aan dat ze in een zucht in mekaar lijken over te vloeien. Het begint allemaal met een hartverscheurend fait divers: de veertienjarige Karen wordt verplicht om haar pasgeboren baby, een meisje, af te staan voor adoptie.
Zevenendertig jaar later maken we kennis met twee zwaar getekende vrouwen: Karen (Annette Bening
) is verworden tot een bittere tante die met lood in haar hart zorgt voor haar hoogbejaarde moeder, en baby Elizabeth (Naomi Watts
) is opgegroeid tot een pathologische mannenverslindster die haar bindingsangst verbergt achter een muur van kille onverschilligheid.
Moraal van het verhaal: best twee keer nadenken voor u uw baby in de schuif achterlaat. Qua toon en structuur is het door Rodrigo García
geregisseerde 'Mother and Child' via de navelstreng verbonden aan 'Crash', '21 Grams', 'The Burning Plain' en 'Babel': 't is een zwaarwichtig, op Ernstige Emoties drijvend melodrama waarin verschillende plotlijnen langzaam maar zeker het onvermijdelijke knooppunt naderen (de film werd trouwens mee geproduceerd door mozaïekstructuurspecialist Alejandro Gonzáles Iñárritu
).
De immer fantastische Samuel L. Jackson
steelt ei zo na de show als Elizabeths verliefde baas, maar de geloofwaardige vertolkingen (ook de dames zijn bijzonder goed op dreef) kunnen niet verhinderen dat de meligheid na een tijdje vervaarlijk hoog aan de lat begint te staan. Vitaya en VijfTV mogen nú beginnen te bikkelen om de uitzendrechten.
Bekijk de trailer: