null Beeld

Mount Eerie treurt: de sequel

Als het bij Phil Elverum regent, dan stort het. Amper een jaar nadat hij als Mount Eerie ‘A Crow Looked at Me’ heeft uitgebracht, de plaat waarop hij zijn verdriet om het overlijden van zijn vrouw Geneviève met rauwe plakken van zich afscheurde, heeft hij al een nieuwe klaar. ‘Now Only’ neemt de draad op waar ‘A Crow’ die heeft laten liggen. Ze is vijf songs korter, maar geen seconde minder intens dan de plaat die wereldwijd bij de beste van 2017 wordt gerekend.

Frederick Vandromme

'Mijn herinneringen aan Geneviève worden elke dag vager, het is verschrikkelijk'

HUMO Mogen we het een sequel noemen, of klinkt dat te plat voor een plaat met zo’n zware lading?

Phil Elverum «Het ís een sequel, wat anders? ‘Now Only’ is de logische volgende stap van mijn verwerkingsproces. Ik ben tussen die platen door nooit gestopt met schrijven. Er staan op ‘Now Only’ meer instrumenten dan op ‘A Crow’. De songs zijn iets langer en de teksten gaan dieper. ‘A Crow’ ging vooral over de onmiddellijke impact, over de wonde die haar dood had geslagen in het leven van mijn dochtertje en mij. Dat is nu iets minder. Maar verder is er weinig verschil.»

HUMO In 2017 stond op bijna elk Mount Eerie-optreden de helft van de zaal met tranen in de ogen. Is het raar om dat als performer vast te stellen?

Elverum (glimlacht) «Ik ben het intussen gewend. Eerst voelde ik me schuldig over al die rode ogen. Van nature wil een muzikant zijn fans blij maken, hè – een tevreden klant komt terug. Maar al die mensen hadden vermoedelijk de plaat vooraf gehoord, ze wisten wat hun te wachten zou staan. En het zijn geen bittere tranen. Mochten ze zich er echt slecht bij voelen, dan zouden ze wel de zaal verlaten. Maar ze blijven altijd staan.

»Het is niet de bedoeling dat het zo blijft. Ik kan geen jaren over mijn verdriet en rouw zingen. Dan wordt het een gimmick. En zelf wil ik die gevoelens ook niet eeuwig meedragen. Ik kan dit geen jaren meer aan.»

HUMO Op ‘Now Only’ zing je nog steeds expliciet over de dood: ‘People get cancer and die / People get hit by trucks and die’. Weet je of er veel oude Mount Eerie-fans hebben afgehaakt, mensen die niet graag met de harde werkelijkheid worden geconfronteerd?

null Beeld

Elverum «Dat kan bijna niet anders, maar ze komen het me niet vertellen. Van sommige vrienden en familieleden weet ik dat ze niet naar mijn laatste twee platen willen luisteren. Ik begrijp dat. Het is zoals op een begrafenis: er zijn altijd mensen die in de kist kijken en de overledene willen zien, en anderen die de hele uitvaartdienst zo ver mogelijk van het lijk blijven staan. Tegelijk krijg ik nog bijna elke dag mails van mensen die me vertellen dat ze diep geraakt zijn door mijn teksten. Niet noodzakelijk omdat ze die zo mooi vinden, maar omdat het hen helpt om te spreken over de dood van hún geliefden.»

HUMO Laat je je dochtertje van 3 naar ‘A Crow’ en ‘Now Only’ luisteren? Het gaat meestal over de moeder die ze amper heeft gekend, en er wordt niets verbloemd.

Elverum (verbaasd) «Natuurlijk mag ze luisteren. Ze is er zelfs altijd bij als ik de songs schrijf, of als ik in de auto naar de half afgewerkte versies luister. Ze is nog maar 3 jaar, maar ze absorbeert alles. Soms wordt ze na een concert, als ze een paar meter van mij staat, aangesproken door vreemden: ‘Dag meisje, ben jij hier met je mama en je papa?’ ‘Mijn mama is dood,’ zegt ze dan, waarna je die mensen ziet dichtklappen en bleek wegtrekken. ‘Ze is dood. Ja, ja. Maar maak jullie geen zorgen, het gaat goed met mij.’ (lacht) In vergelijking met de meeste 3-jarigen is ze emotioneel heel intelligent en empathisch. Ik hoor dat dat vaak voorkomt bij kinderen die vanaf de geboorte hebben leren omgaan met moeilijke, treurige omstandigheden. Ik spreek vaak over Geneviève met mijn dochter, maar ik focus altijd op de liefde: ‘Ze is gestorven, maar wij zagen haar heel graag. En zij zag ons ook heel graag.’»

HUMO Herinneringen aan vroeger zijn het bindmiddel op ‘Now Only’. Door songs over Geneviève te schrijven, hou je haar in leven?

Elverum «Ja. Maar het helpt niet. Het voelt alsof ik onder een waterval sta en radeloos om me heen sla om het water tegen te houden. Mijn herinneringen aan haar worden elke dag een beetje vager. Dat is verschrikkelijk, want het is alles wat ik nog van haar heb. (Haalt de schouders op) Maar zo is het leven. Het zal ook jou overkomen.»

HUMO De eerste song op ‘Now Only’ heet ‘Tintin in Tibet’.

Elverum «Daarin vertel ik over hoe we, toen we elkaar nog maar net kenden, die strip aan elkaar voorlazen. Sowieso is het een heel belangrijke strip in ons leven, op sleutelmomenten kwam die steeds terug. Geneviève heeft er vaak naar verwezen in haar eigen comics, en in enkele van de laatste tekeningen die ze heeft gemaakt. Die heb ik, onafgewerkt, op de achterkant van ‘Now Only’ gezet. En nu lees ik voor uit ‘Kuifje in Tibet’ aan mijn dochter.»

HUMO Het zinnetje ‘All songs written & recorded at home, in the same room’ staat prominent op je Bandcamp-pagina. Is het zo belangrijk om dat te weten als je naar de plaat luistert?

null Beeld

Elverum «Voor mij wel. Die kamer is alles. Het is een logeerkamer die Geneviève vroeger gebruikte om haar kunst in te maken. Het is ook de kamer waar haar bed stond toen ze al erg ziek was, én waar ze gestorven is. En nu maak ik er dus muziek. Ik geloof niet in spoken, maar die kamer voelt vervloekt aan. (Denkt na) Positief vervloekt. Als ik daar zit, voel ik hetzelfde als toen ik vroeger naast Geneviève in de zetel zat. Ik denk niet dat ik ooit nog in een ander huis kan wonen.»

‘Now Only’ van Mount Eerie is uit bij P.W. Elverum & Sun.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234