null Beeld

Munich

Eigenlijk zou Steven Spielberg dringend eens een bedankbriefje naar Osama bin Laden moeten sturen. Sinds de aanslagen van elf september verkeert de cineast immers in een staat van genade. In de angstaanjagende paniekfilm 'War of the Worlds' - we beven nog steeds na - greep Spielberg een invasie van Marsmannetjes aan om op briljante wijze het terreurgevoel van 9/11 te evoceren, en in het virtuoze 'Munich' gebruikt hij het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Spelen in München - u kon er alles over lezen in de reeks 'Vergelding' in Humo 3407 en 3408 - als alibi om iets heel zinnigs te zeggen over de onderdrukking van de Palestijnen door Israël. Heil Steven!

Erik Stockman


'Don't fuck with the jews,' moet de Israëlische premier Golda Meir hebben gedacht toen ze het bevel gaf elke Arabier die van ver of dichtbij bij de fataal afgelopen gijzelingsactie was betrokken om het leven te brengen. De wraakengel die voor die macabere taak wordt uitverkoren is Avner (de uitstekende Eric Bana), een agent van de Israëlische geheime dienst Mossad die - geen Spielbergfilm zonder een melige touch - net vader is geworden. 'Je krijgt zoveel geld als je nodig hebt,' horen we Avners contactpersoon Ephraim (Geoffrey Rush) zeggen, 'Maar vergeet vooral niet je reçuutjes mee terug te brengen!'

Avner en zijn team - bommenmaker Robert (de onherkenbare Mathieu Kassovitz), vervalser Hans (Hanns Zischler), hitman Steve (Daniel OO7 Craig draagt fantástische seventies-jasjes) en opruimer Carl (Ciarán Hinds, beter bekend als Caesar uit 'Rome') - beginnen in pure 'Mission: Impossible'-stijl overal in Europa boobytraps te leggen, maar na een paar faliekant afgelopen aanslagen en een mooie nachtelijke ontmoeting met een Palestijnse militant begint Avner zich vertwijfeld af te vragen of hij wel the right thing aan het doen is. Een onverwachte meevaller is dat Spielberg, die in het verleden vaak jankerig uit de hoek durfde te komen (wanneer wij terugdenken aan de 'I could have saved more!'-snotterslotscène van 'Schindler's List' beginnen wij spontaan naar een gasdouche te verlangen), de huiljood in zichzelf voor één keer weet te bedwingen en de morele dilemma's van zijn personages voelbaar weet te maken door middel van puur filmische scènes, zoals die waarin Avner aarzelt om zijn nachtlampje uit te knippen, omdat hij weet dat hij zo een splinterbom zal doen detoneren.

Dat Spielberg - zelf een praktiserende jood - ethische vraagtekens durft te plaatsen bij de vergeldingactie van de Mossad, heeft hier en daar kwaad bloed gezet: 'Spielberg is geen vriend meer van de joden,' klonk het in Israël, terwijl een mannetje van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie PLO dan weer verklaarde dat 'Spielberg alleen de zionistische versie van de feiten laat zien'. Onze mannetjes zien het anders: Spielberg vraagt zich eigenlijk alleen maar af of het eigenlijk wel koosjer is om terroristische acties te bestraffen met nóg meer bloedvergieten. Go Stevie!

De film draagt het hart dus wel op de juiste plaats, maar laten we vooral niet vergeten te vermelden dat er in 'Munich' ook een onwaarschijnlijk knap gemaakte - Spielberg moet zowat de enige nog levende cineast zijn die af en toe nog eens met een lekker ouderwets filmrijm durft uit te pakken - en bloedvatvernauwende thriller schuilgaat, die even adembeklemmend werkt als een moslim die op een passagiersvliegtuig met een gebedssnoer zit te spelen. De scène met de grijze bestelwagen, het kleine meisje en de rinkelende telefoon kan makkelijk naast het beste van Hitchcock staan en zou nu al tot de vaste stof op filmscholen moeten behoren, terwijl de fietspompmoord ('U weet waarom we hier zijn?') zeker tot het meest schokkende en aangrijpende kan worden gerekend wat Spielberg en zijn trouwe cameraman Janusz Kaminski ooit op pellicule hebben gepleurd. Hoed af.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234