Muse heeft een nieuwe plaat. 'Rockbands die rekenen op een gitaar en een drum staan met één voet in het verleden.'

Muse is terug met de nieuwe plaat ‘Simulation Theory’ en u weet wat dat betekent: elf nieuwe bombastische meezingers – singles ‘The Dark Side’ en ‘Something Human’ kaapten al eerder de radiogolven – en volgende zomer een plaats als headliner op Rock Werchter. Humo ging op bezoek bij frontman Matt Bellamy.

We ontmoeten Matthew Bellamy (40) in het Londense hoofdkwartier van platenmaatschappij Warner. Hij introduceert zichzelf als Matt, schudt ons de hand, bestelt zijn zesde espresso van de dag en schudt ons nogmaals de hand als we hem zeggen dat we uit België komen.

HUMO In februari zei je aan de BBC: ‘De gitaar zal niet langer ons leadinstrument zijn.’ Ik hoorde rockpuristen over de hele aardbol zich gillend de haren uittrekken toen je die uitspraak deed.

Matthew Bellamy (lacht) «Vijftien jaar geleden was je bijna verplicht om muziek te maken met een gitaar, een bas en een drumstel: dat waren immers de enige instrumenten die je voorhanden had. Nu kan alles een leadinstrument zijn, want met één druk op de knop tover je op de computer een orgel, een strijkerskwartet of een koor tevoorschijn. Je kunt in één song klassieke muziek met hiphop en rock vermengen. In ‘Thought Contagion’ hebben we voor het eerst 808-drumcomputers gebruikt, gewoonlijk de ruggengraat van trapbeats. Misschien vinden sommige mensen dat ketterij, maar ik zie alleen maar voordelen. Rockbands die rekenen op een gitaar en een drum staan met één voet in het verleden. Bovendien heb ik de gitaar nooit als ons leadinstrument beschouwd. Mijn stem is de kern van de song. Behalve gitaristen die kicken op een virtuoze solo, luisteren de meeste mensen toch naar een nummer voor de melodieën en de lyrics.»

HUMO Jullie zetten ‘Algorithm’ in met pompende synthesizers, vullen die technogeluiden aan met een klassieke piano en laten dan een ruige gitaar scheuren. Is er iets wat níét toegelaten is op een Muse-plaat?

Bellamy «We hebben maar één taboe: rappen. Dat wil ik niemand aandoen (lacht).»

HUMO Wat maakt Muse tot de groep die ze is?

Bellamy (denkt even na) «Het feit dat elke song door ons drieën gemaakt wordt. Behalve U2 en Coldplay zijn er weinig succesvolle bands die na acht platen nog steeds uit dezelfde leden bestaan. Chris (Wolstenholme, bassist, red.), Dominic (Howard, drummer, red.) en ik zijn samen opgegroeid. We waren 15 toen we Muse hebben opgericht.

»In een band maak je veel spannende en stresserende dingen mee. Je reist de wereld rond, slaapt in bussen, speelt voor duizenden mensen, of je nu moe bent of niet. We hebben alle drie in de afgelopen twintig jaar wel een eigen leven opgebouwd, maar er zal altijd een band tussen ons zijn, die niet gebroken kan worden. Als één van ons drie ermee ophoudt, is dat het einde van Muse.»

HUMO Elk jaar kunnen luisteraars van Studio Brussel stemmen voor ‘De tijdloze’, de lijst met de honderd beste nummers aller tijden. Twee nummers van Muse hebben die lijst al gehaald. Kun je raden welke?

Bellamy «Ik zet mijn geld op ‘Uprising’ en ‘Supermassive Black Hole’.»

HUMO Ik geef je straks mijn rekeningnummer. ‘New Born’ stond in 2009 op 21.

Bellamy «Oldskool, geweldig!»

HUMO En ‘Knights of Cydonia’ stond vorig jaar nog op 36.

Bellamy «Natuurlijk. Na twaalf jaar is dat nog steeds mijn favoriete song om live te spelen, dat nummer geeft me kracht. ‘No one is going to take me alive’ is een strijdkreet tegen alles wat slecht gaat in de wereld. Het is ook een heel persoonlijke song. Ik haalde de inspiratie ervoor bij mijn vader (George Bellamy, red.). Hij speelde in de jaren 60 in The Tornados, een Brits bandje dat in 1962 een monsterhit scoorde met het instrumentale ‘Telstar’. Dat liedje klinkt als de Ennio Morricone-soundtrack van een spaghettiwestern die nooit is gefilmd. Ik heb me op die westernvibe geïnspireerd en liet mijn gitaar eens de hoofdrol spelen in plaats van mijn stem. Zo ontstond ‘Knights of Cydonia’.»

HUMO Wat vond je vader ervan?

Bellamy «Hij was heel trots.»

'Ik heb echt al lang geen gitaar meer kapotgeslagen. Het is al zeker vier weken geleden'

HUMO Waar je vader ook trots op mag zijn: jij staat in het Guinness Book of World Records.

Bellamy «Dat heb ik gehoord. Is dat omdat ik een paar gitaren heb kapotgeslagen?»

HUMO In 2004 heb je naar verluidt 140 gitaren vernield.

Bellamy (grijnst) «Ik weet niet of dat klopt, hoor.»

HUMO Wanneer heb je voor het laatst een gitaar gesloopt?

Bellamy «Ik wil mijn gitaren eigenlijk niet stukmaken, ik gooi er gewoon graag mee. Ik hou van het geluid dat ze maken als ze tegen de grond of tegen een versterker smakken. Ik heb echt al lang geen gitaar meer kapotgeslagen. Het is zeker vier weken geleden.»

HUMO In veel songs op de nieuwe plaat verwijs je naar de jaren 80. Het zal wel geen toeval zijn dat de hoes van ‘Simulation Theory’ ontworpen werd door Kyle Lambert, de man die ook de affiche van de Netflix-serie ‘Stranger Things’ maakte?

Bellamy «We proberen met Muse altijd iets nieuws te maken door herkenbare elementen op een ongewone manier te combineren. Tegenwoordig kan iets retro tóch futuristisch zijn, en ‘Stranger Things’ is daar een prachtig voorbeeld van.

»Voor ‘Simulation Theory’ hebben we in onze jeugd gegraven. We hebben de films die we vroeger zo vaak bekeken nog eens opgezet: ‘Back to the Future’, ‘The Goonies’, ‘Teen Wolf’, ‘E.T.’... Ik besefte dan pas hoe invloedrijk die warme, fantasierijke films en hun soundtracks voor ons zijn geweest. Ik denk met veel nostalgie terug aan mijn kindertijd: toen was het leven zo wonderlijk en makkelijk. Op de hoes wilden we zoveel mogelijk referenties naar de jaren 80 maken, zodat mensen zouden raden: ‘Is dat de tijdmachine uit ‘Back to the Future’? En is dat de weerwolf uit ‘Teen Wolf’?’»

HUMO Een simulatietheorie bestaat niet, maar de simulatiehypothese wel. Die zegt dat de werkelijkheid eigenlijk een illusie is, een artificiële nabootsing.

Bellamy «Ik las toevallig over die hypothese en dat zette me aan het denken. Dankzij de gigantische technologische vooruitgang van de afgelopen jaren begint simulatie een wezenlijk deel van ons leven te vormen. Ik heb de virtualrealitybril van PlayStation uitgetest en vond het een indrukwekkende ervaring. Ik zat plots in een ruimte-schip dat ik moest besturen door met mijn handen op knopjes te duwen. Mijn zintuigen pasten zich meteen aan die valse omgeving aan. Toen er een kogel langs mijn oor zoefde, dook ik helemaal in elkaar. Na die ervaring vond ik die simulatiehypothese opeens zo gek niet meer.

»Virtual reality maakt me optimistisch over de toekomst. Ik denk dat gesimuleerde media de sociale media grotendeels zullen vervangen. Dat is goed, want ik ben sociale media moe: het is een populariteitswedstrijd geworden, waarbij mensen zich vaak hullen in anonimiteit om anderen uit te schelden. Hoe echter een interactie is, hoe aardiger mensen zullen zijn. Bovendien zijn er geen ruimte- of tijdsrestricties in virtual reality: je zult Mars kunnen verkennen, Jimi Hendrix op Woodstock kunnen zien of door Rome kunnen wandelen tijdens de renaissance. Als je onze realiteit beu bent, kun je een helm opzetten en even in een andere werkelijkheid leven. Dat escapisme wil ik met Muse ook aan onze fans bezorgen.»

HUMO Bestaat het gevaar niet dat je de grip op de werkelijkheid verliest?

Bellamy «Zolang je niet dagenlang in een virtuele realiteit ronddoolt, zie ik het probleem niet. Ik neem het leven al snel te serieus en kan me over de kleinste dingen druk maken. Bovendien is de wereld een verwarrende en beangstigende plek geworden. Daar gaat ‘The Dark Side’ over. ‘I have lived in darkness for all my life,’ zing ik in de strofes. Het refrein is ‘Break me out, set me free.’ Even vluchten naar een virtuele wereld helpt mij om met déze realiteit om te gaan.»

'We proberen met Muse altijd iets nieuws te maken door herkenbare elementen op een ongewone manier te combineren.'

HUMO Wat maakt jou bang?

Bellamy «Ik woon in Los Angeles, en de Amerikaanse nieuwszenders zijn bijzonder beangstigend. Leugens krijgen er evenveel of zelfs meer zendtijd dan waarheden. Dat deed me denken aan een boek van Richard Dawkins over hoe ideeën zich verspreidden als een virus, ongeacht hun waarachtigheid. Daar komen onze songs ‘Propaganda’ en ‘Thought Contagion’ vandaan: ‘You’ve been bitten by a true believer/ You’ve been bitten by someone who’s hungrier than you.’ Met ‘Simulation Theory’ wil ik de mensen hoop en inspiratie geven om tegen deze negativiteit in te gaan. Individuen kunnen de wereld veranderen, zolang ze dat willen.»

HUMO Ga je zelf naar optredens om aan jouw zorgen te ontsnappen?

Bellamy «Ja. Ik ging onlangs nog naar Burning Man, het jaarlijkse kunstfestival midden in de Nevada-woestijn. Ik heb me nog nooit zo bevrijd gevoeld. Ik was er niet Matthew Bellamy, de frontman van Muse, maar gewoon één van de vele festivalgangers. Je leeft er een week lang in een zorgeloze roes. Toen ik weer thuiskwam, kon ik opnieuw genieten van de kleine dingetjes die ik voordien vanzelfsprekend vond.»

HUMO Naast Muse zit je nog in een andere groep: Dr. Pepper’s Jaded Hearts Club Band, een Beatles-coverband met Miles Kane, Ilan Rubin van Nine Inch Nails, Graham Coxon van Blur en anderen.

Bellamy «We noemen onszelf nu gewoon Jaded Hearts Club Band, dat bekt makkelijker. Ik amuseer me rot met die groep. Het hoogtepunt was toen Paul McCartney opeens op het podium verscheen tijdens ‘I Saw Her Standing There’. Ik wist niet eens dat hij in de zaal was. Ik was vereerd maar ook doodsbang, want op dat moment speelde ik basgitaar (lacht).»

HUMO Is McCartney je favoriete Beatle?

Bellamy «Vroeger niet, maar hoe ouder ik word, hoe meer respect ik voor hem heb. Hij is een fenomenale songschrijver, de grootste nog levende muzieklegende van de 20ste eeuw en bovendien een heel sympathieke man. Als bassist van de Jaded Hearts Club Band heb ik pas recent ontdekt hoe ongewoon hij de bas bespeelt.»

HUMO McCartney is 76 jaar en tourt nog steeds de wereld rond. Jij bent deze zomer 40 geworden. Kun je je voorstellen dat je dit nog 36 jaar doet?

Bellamy «Toen ik McCartney bezig zag, dacht ik: misschien moet ik zijn voorbeeld volgen en ook vegetariër worden (lacht). Zolang wij ons amuseren, wil ik blijven optreden. Al zullen we niet zo zwaar meer touren als met onze vorige plaat. De tournee met ‘Drones’ was geweldig, maar slopend: we speelden zes nachten in Parijs, vijf in Londen en vier in Brussel. ‘Drones’ was bovendien een donkere en dreigende plaat, wat na een tijdje onder mijn huid kroop. Aan het einde van die tournee waren we alle drie opgebrand. Toen heb ik ‘Something Human’ geschreven: een lieve en simpele song over heimwee en het verlangen naar een normaal leven. Met de nieuwe tournee zullen we naar een betere balans zoeken. We zullen vooral touren tijdens de zomervakantie, dan kunnen we onze kinderen meenemen.»

HUMO Als je één song moet kiezen uit ‘Simulation Theory’ die je over 36 jaar zeker nog zult spelen, welke is dat dan?

Bellamy «‘Pressure’. Ik heb het gevoel dat die song live een immense impact zal hebben. Ik moet Paul McCartney trouwens bedanken voor ‘Pressure’. Ik heb dat nummer geschreven tijdens een repetitie met de Jaded Hearts Club Band, terwijl ik op mijn basgitaar aan het prutsen was. Plots was daar de riff van ‘Pressure’.»

HUMO Op het einde van jullie vorige tournee zei tourmanager Glen Rowe dat jullie aan het onderzoeken waren of het mogelijk was om zwevend op te treden, door magneten te gebruiken. Zien we jullie tijdens de nieuwe tournee over het podium vliegen?

Bellamy (lacht) «Glen Rowe is al sinds ‘Origin of Symmetry’ onze tourmanager en ondertussen een goede vriend. Zijn brein staat nooit stil. Hij komt voortdurend met nieuwe ideeën aanzetten: de meeste zijn lachwekkend, sommige zijn ronduit briljant. Ik zie ons nog zitten op het vliegtuig, terwijl we dat idee van zweven met magneten aan het bespreken waren. ‘Dat lukt nooit,’ was onze conclusie. Maar mocht de technologie zo’n vooruitgang boeken dat zweven mogelijk wordt, dan kan ik me geen andere band voorstellen dan Muse die dat als eerste doet.»

HUMO Volgende zomer op Werchter!

‘Simulation Theory’ verschijnt op 9 november bij Warner. Muse speelt op 30 juni 2019 op Rock Werchter. Info en tickets: rockwerchter.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234