null Beeld

Muse

Het komt niet vaak voor dat er in een groep in een periode van veertien jaar en zes platen geen enkele personeelswijziging plaatsvindt. Muse is zo’n groep.

Een nieuwe plaat van Muse is in de loop der jaren een steeds grotere belevenis geworden. Voor de fans uiteraard, maar ook voor de journalisten, die de groep geruime tijd vóór de release moeten interviewen.

Zo togen wij drie jaar geleden naar het Comomeer in Italië om er in de homestudio van Matthew Bellamy in zwaar beveiligde omstandigheden – gsm’s en recordertjes afgeven, deur op slot – een eerste keer naar ‘The Resistance’ te luisteren.

Bij homestudio mag u zich in dit bijzondere geval overigens een uit de kluiten gewassen complex voorstellen, state of the art.

Dit keer was het in Amsterdam te doen, waar we in een gelijkaardig afgesloten ruimte ‘The 2nd Law’ te horen kregen, hun deze week te verschijnen zesde.

Ik heb ze tot op de dag van dit schrijven niet teruggehoord, al zag ik dat-ie alle veiligheidsvoorschriften ten spijt op het internet toch al vlot te rippen valt. Maar daar doen wij – zo kent u ons wel – uiteraard niet aan mee.

Mijn notitieboekje vertelt me dat er op ‘The 2nd Law’ nog meer Queen-invloeden rondwaren dan op ‘The Resistance’, en dat er ook aandachtig naar U2 en Foo Fighters is geluisterd. En ‘Survival’, da’s dat lied dat u kent van de Olympische Spelen.

Bellamy, Wolstenholme en Howard zijn alle drie in Amsterdam, maar we interviewen ze apart. Eerst Bellamy. Ik zeg ‘m dat ik net zijn nieuwe plaat heb gehoord, en vraag ‘m of hij ze recent nog integraal heeft opgezet.

Matthew Bellamy «Vijf, zes dagen geleden, toen we de mastering hebben gedaan. Waarschijnlijk de enige keer dat ik echt ben gaan zitten en de plaat in zijn geheel heb beluisterd. Daarvoor waren het hier en daar bepaalde songs, afhankelijk van het moment, van waaraan we aan het werken waren. En toen alles klaar was, had ik er eerlijk gezegd genoeg van (lacht)

HUMO Vind je het jammer dat je je eigen muziek nooit helemaal objectief kunt beluisteren?

Bellamy «Nu misschien niet, maar wie weet lukt me dat over zes, zeven jaar wel. Een mens verandert in zeven jaar, misschien denk ik tegen dan wel: wie is die man die daar aan het zingen is?»

HUMO Herken je in dat geval de man nog die zong op ‘Showbiz’, jullie debuut van dertien jaar geleden?

Bellamy «Die keer dat ik ‘Showbiz’ heb teruggehoord, lang geleden intussen, kwam hij me vaag bekend voor (lacht). Serieus: met die plaat lukte het me de laatste keer bijna om er afstandelijk naar te luisteren. Of beter: als luisteraar en niet als deelnemer. En het hele goede nieuws: ik vond het goed. De muziek was veel echter, ruwer en emotioneler dan ik het mij herinnerde. Ik ben me meteen een T-shirt van Muse gaan kopen (lacht)

HUMO Bij de nieuwe plaat zat een waarschuwing: ‘Opgelet: ’t is radicaal anders dan wat we van Muse kennen’. Ik vind dat nogal meevallen.

Bellamy «Er zijn momenten. Toen we begonnen te schrijven hadden we onszelf een uitdaging opgelegd: we gaan dingen doen die we normaal niet doen.

»Met de song ‘The 2nd Law: Unsustainable’ bijvoorbeeld wilden we muziek creëren die klonk als elektronische dubstep, maar dan gespeeld op gewone instrumenten.

»‘Follow Me’ was exact het tegenovergestelde: hebben we zo live en ruw mogelijk ingespeeld, en het achteraf zo elektronisch mogelijk laten klinken.

»‘Madness’ is dan weer erg groove-gebaseerd, minimaal, en in ‘Panic Station’ probeerden we eightiesfunk te maken. Stuk voor stuk allemaal dingen die we nooit eerder hadden gedaan. Maar blijkbaar klinkt het nog altijd als Muse.»

HUMO Het zou ook een intiemer, meer Pink Floydy album gaan worden, stuurden jullie op een bepaald moment de wereld in. Dat was toen jullie aan de song ‘Animals’ aan het werken waren?

Bellamy (lacht) «Exactly. ’t Is misschien geen intieme plaat maar wel een intiemere - zeker intiemer dan de vorige. ’t Is volgens mij de eerste keer dat ik zing over de liefde en relaties. Of toch op zo'n eerlijke manier. Maar de balans is wel in evenwicht met de meer theatrale, out there songs

Bekijk: 'Madness'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234