null Beeld

Muziek: Spoor 8

Vraagje voor de veteranen van Humo’s Popquiz: wat is de link tussen artiesten als The Van Jets, Bed Rugs en Mauro Pawlowski? Het antwoord, zoals u nu wellicht luidkeels brult, is: ze passeren allemaal de revue in ‘Spoor 8’.

In dat uitstekende muziekmagazine op het goed verstopte OP12, worden groepen van eigen bodem steevast veroordeeld tot niet meer dan acht geluidssporen: een makkie voor de singer-songwriter die het alleen moet rooien, een hels karwei voor wie toevallig Steak Number Eight heet en de zware metalen genegen is. Vanavond kunt u zien of ook het Antwerpse duo Echo Beatty met minder op de rails blijft.

Dat je toch een mensenkloter moet zijn om zoiets te bedenken, bedachten wij, en we trokken met die vaststelling naar 'Spoor 8'-regisseur Tom Myny.

Tom Myny «Het idee achter ‘Spoor 8’ komt van de Nederlandse ‘2 meter sessies’, waarin groepen een uitgeklede en vaak akoestische versie van hun muziek komen brengen. Mijn broer Jan, die de audio van het programma voor zijn rekening neemt, en ik waren enorme fans van dat programma, we namen alle afleveringen steevast op op videocassette.

»Toen we daar een tijdje geleden herinneringen aan ophaalden, kregen cameraman Patrick en ik het idee om zelf zoiets te doen. Er was nood aan een goed programma van eigen bodem dat aandacht had voor livemuziek, vonden we, dus waarom probeerden we het niet gewoon zelf?»

HUMO Maar vanwaar dan het idee om de artiesten maar acht sporen te geven?

Myny «Dat idee komt dan weer van de dubbele wittevan The Beatles ('The Beatles', uit 1968, red.): die plaat is indertijd ook op slechts acht sporen opgenomen.

»Als je groepen zo’n beperking oplegt, spoor je hen eigenlijk aan om eens iets anders te proberen met hun eigen muziek. Vaak ontstaat er zo een soort van onverwachte schoonheid. Toen The Van Jets bijvoorbeeld bij ons waren, hebben ze hun nummers voor de gelegenheid speciaal op piano gebracht, waardoor die meteen anders gingen klinken. Werken met slechts acht sporen is dan wel even aanpassen voor de bands, maar lessis wel degelijk more,zo blijkt altijd weer.»

HUMO Niet alleen de performances zijn speciaal, de locaties waarop jullie die filmen zijn dat ook.

Myny «Klopt. We zouden elke groep op dezelfde plaats kunnen laten spelen, maar dan krijg je geen echte op zichzelf staande documentaires. Nu zoeken we telkens speciale locaties uit die bij de groepen passen - of, misschien nog interessanter, net níét. Natuurlijk is niet elke locatie even geschikt om er muziek te gaan spelen, maar dat maakt het alleen maar uitdagender voor de muzikanten.

»Uiteindelijk wilden we iets maken dat er toch ook vooral mooi zou uitzien. Niet gewoon hetzelfde oude concept met een band die speelt voor twee camera’s, met wat micro’s ertegenaan gegooid. Neen, een echt documentjevan een muziekgroep, dat is wat we wilden bekomen.»

HUMO Zijn groepen eigenlijk snel bereid om mee te werken? Maken ze zich geen zorgen dat ze op die manier door de mand zullen vallen?

Myny «Nee, hoor. Integendeel, tot nu lijkt iedereen maar wat graag mee te gaan in het verhaal. De opnames verlopen altijd erg gemoedelijk. Dat is ook een beetje te zien aan het resultaat, hè. Veel stilstaande beelden en zo. Slow television, noemen ze dat (lacht).

»We krijgen trouwens massa’s aanvragen van groepen en platenfirma’s die ons vragen om in de show te mogen komen. Maar we kiezen er altijd alleen die muzikanten uit die we zelf goed vinden, en waarvan we vinden dat ze de aandacht goed kunnen gebruiken. Dat is iets dat alle groepen in ‘Spoor 8’ gemeen hebben: ze vliegen allemaal op één of andere manier onder de radar.»

HUMO Onder de radar vliegen, het lijkt wel het verhaal van Op12 in een notendop.

Myny (denkt na) «Ja, daar is eigenlijk wel iets van aan. Maar het is er fijn vertoeven.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234