Muziekdocu: Daft Punk Unchained

‘Daft Punk Unchained’, vanavond op Canvas, is ’s werelds eerste documentaire over de carrière van Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo, de twee gehelmde Parijzenaars die samen Daft Punk vormen. Mag dat volstaan, qua marketingpitch? Of moeten we er ook nog een interviewtje met de maker aan vastplakken? Vooruit dan, omdat u het bent.

Hervé Martin-Delpierre «Ik ben een stuk ouder dan de jongens van Daft Punk – 48 – maar in ’97 luisterde ik veel naar hun debuut ‘Homework’, en sindsdien ben ik geïnteresseerd in alles wat met electro en met Daft Punk in het bijzonder te maken heeft. Toen de BBC me dit project voorstelde, heb ik dus meteen ja gezegd: het leek me een geweldige uitdaging om de twintigjarige geschiedenis te vertellen van een groep die altijd zijn eigen zin heeft gedaan, en ondanks of juist dankzij die onverzettelijke houding wereldberoemd is geworden. Vergeet niet: Daft Punk is veruit de populairste Franse groep aller tijden. Dat werd vorig jaar nog maar eens in de verf gezet bij hun triomftocht op de Grammy’s, waar ze met een liveversie van ‘Get Lucky’ onder meer Beyoncé en Paul McCartney in extase brachten.

'Die van Daft Punk hebben altijd hun eigen zin gedaan, en ondanks of juist dankzij die onverzettelijke houding is de groep wereldberoemd geworden'

»De kiem voor hun overweldigende succes op de Grammy’s dateert al van 2006, toen ze op Coachella speelden (festival in Californië, red.). Dat was hét grote scharniermoment in hun carrière. Hun laatste plaat, ‘Human After All’, was min of meer geflopt, en door een groot deel van het publiek en de critici werden ze al afgeschreven. Maar het optreden dat ze toen op Coachella hebben gegeven, heeft niet alleen de geschiedenis van Daft Punk, maar ook die van de elektronische muziek in haar geheel veranderd. Met de geluidskwaliteit van dat concert en de lichtshow die erbij ten beste werd gegeven, overklaste Daft Punk de elektronische concurrenten, en het Amerikaanse publiek was compleet overdonderd: zoiets hadden ze nog nooit gezien. Veel van de mensen die er toen bij waren, hadden een smartphone op zak, en de beelden van het concert werden gepost op het toen nog in de kinderschoenen staande YouTube. Het werd één van de eerste grote YouTube-hits, en de impact op de Amerikaanse muziekindustrie was enorm. Sindsdien zijn Thomas en Guy-Manuel mondiale sterren.»

- Wel merkwaardig: u hebt de twee protagonisten van uw documentaire nooit ontmoet.

Martin-Delpierre «Nee, ze werken nooit mee aan interviews of reportages, of wat dan ook. Aan mij dus de taak om de geschiedenis van Daft Punk te reconstrueren aan de hand van een dertigtal directe getuigen, zoals Pharrell Williams en Giorgio Moroder. En ik denk ook dat ik in mijn opzet geslaagd ben. In ieder geval ben ik er zeker van dat zelfs de meest verstokte fans dingen te horen en te zien zullen krijgen die ze nog nooit gehoord en gezien hebben. Sterker nog: Thomas en Guy-Manuel wisten naar ik vernomen heb zélf niet eens dat er beelden bestonden van een optreden van Darlin’, hun eerste rockgroepje.

»Om de muziek van Daft Punk te mogen gebruiken, heb ik uiteraard wel het akkoord van de groep moeten krijgen. Anderhalf jaar geleden ben ik dus met de producer van de BBC naar Los Angeles gevlogen om er Paul Hahn te ontmoeten, hun manager. En tot onze grote verbazing stelde die geen enkele voorwaarde: ‘Jullie maken een onafhankelijke film,’ zei hij. ‘Doe maar wat je wil, wij bemoeien ons er niet mee.’ En dat was dat: verder hebben we geen contact meer gehad met de manager of met de leden van Daft Punk. Ik weet niet eens of ze de documentaire gezien hebben: op geen van de drie officiële vertoningen waren ze erbij. Ik kan dus alleen maar hopen dat ze er net zo tevreden over zijn als ik.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234