Muziekdocu: Paul Simon - Under African Skies

Vanavond zendt Canvas ‘Under African Skies’ uit, de luid bejubelde documentaire die vorig jaar uitkwam naar aanleiding van de vijfentwintigste verjaardag van ‘Graceland’, de meest invloedrijke soloplaat van Paul Simon (ondermeer Vampire Weekend haalde er de mosterd), tevens zijn grootste commerciële succes.

Kapstok van de film is een reünieconcert in Zuid-Afrika, het land waar een groot deel van ‘Graceland’ samen met plaatselijke helden als de Boyoyo Boys en Ladysmith Black Mambazo werd opgenomen, en waar – zo wordt in ‘Under African Skies’ uitvoerig belicht – Paul Simon eigenlijk niet naar toe had mogen reizen.

Paul Simon (70) «In 1983 flopte mijn zesde soloplaat, ‘Hearts and Bones’, en eigenlijk hoopte ik dat dat in mijn voordeel zou spelen bij de opnames van mijn volgende plaat. Ik dacht: niemand gaat deze keer over mijn schouder meekijken.

»Dat dat een verkeerde inschatting was, bleek toen ik een cassetje in handen kreeg van de Boyoyo Boys, een township jive-groepje uit Zuid-Afrika. Ik vond het zo goed dat ik dacht: met deze muziek moet ik absoluut iets doen. Het probleem was alleen dat ik geen plaat mócht opnemen met Zuid-Afrikaanse artiesten, wegens de culturele boycot die in 1980 omwille van de apartheid was afgekondigd.

»Ik ben dan eens bij Harry Belafonte (destijds zeer actief in de antiapartheidsbeweging, red.) gaan aankloppen, en die adviseerde me om het ANC aan te schrijven, en om een uitzondering te vragen. Ik vond dat geen goed idee: ik was een artiest; waarom moest ik iemand op mijn knieën smeken om muziek te mogen maken?

»Ik heb dus geen toestemming gevraagd aan het ANC, en al evenmin aan Buthelezi, Desmond Tutu of de Zuid-Afrikaanse regering in Pretoria. Ik ben gewoon gegáán.»

- Het kwam u op veel kritiek te staan.

Simon «Ja, maar mijn mening is en blijft dat ik me met die daad aan de kant van de muzikanten heb geschaard. Want hoe je het ook draait of keert: de muzikanten en de artiesten waren de dupe van die culturele boycot.

»Ik heb wel nog even overwogen om een nummer te schrijven over de politieke situatie in Zuid-Afrika, maar ik heb toch al snel vastgesteld dat ik niet erg goed ben in pamfletteksten.

»Achteraf bekeken heb ik de juiste beslissing gemaakt, daar ben ik zeker van. Want ‘Graceland’ werd een wereldwijd succes, en daarmee werd meteen ook de zwarte Zuid-Afrikaanse muziek in de vaart der volkeren opgestuwd. In die zin hebben de plaat en de daarop volgende tournee het einde van de apartheid alleen maar bespoedigd. Daar kan ik toch alleen maar trots op zijn?»

- ‘Every generation throws a hero up the pop charts,’ zingt u in ‘The Boy in the Bubble’, het openingsnummer van ‘Graceland’. Een heel andere vraag nog, maar wat vindt u op uw zeventigste eigenlijk van de kwaliteit van de hedendaagse heroes of the pop charts?

Simon «Om eerlijk te zijn heb ik niet meer zo veel op met de huidige popwereld – in het algemeen heb ik meer affiniteit met wat ze tegenwoordig ‘indie’ noemen. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar de popmuziek van tegenwoordig lijkt me niet meer uit het hart te komen.

»Subtiele gitaarriedels hoor je niet of nauwelijks meer, drums klinken altijd weer alsof ze uit een machine komen, en de bas wordt steevast gecomprimeerd zodat-ie er op de radio ‘uitspringt’. De finesse is weg, heb ik het gevoel, het gevoel voor muzikaal detail.

»Maar goed, het is altijd al lastig geweest om een andere generatie dan de jouwe te begrijpen. Dus doe wat ik net gezegd heb gerust af als gezeur van een oude man (lacht)

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234