null Beeld

My Blueberry Nights

Met zijn negende productie zag de tot nog toe vanuit Hongkong opererende Wong Kar-Wai een oude droom in vervulling gaan en kon hij eindelijk eens een film draaien in Amerika met een Engelstalige cast. De confrontatie tussen de visuele poëzie van de gevierde arthousemeister en het land dat uit alle poriën film ademt, kon alleen maar een boeiend werkstuk opleveren, zou je denken, maar valt dat even tegen.

Marc Van Springel

Niet alleen rijgt Wong in 'My Blueberry Nights' zonder verpinken de platste Americana-clichés aan elkaar - donkere bars en diners, in een convertible over de highway suizende dames, het uitgelopen neon van Las Vegas - zijn manier van vertellen komt, losgeweekt van de exotische context en het daarbij horende vleugje oosterse mystiek en mysterie, nogal leeg en richtingloos over. En hoe hard Jude Law (een Engelse uitbater van een diner in Manhattan) en Norah Jones (de serveerster met een gebroken hart die op een avond aan zijn toog strandt) ook hun best doen als de twee verdoolde zielen die pas na veel omwegen en het nodige gesmacht ontdekken dat ze voor elkaar bestemd zijn, ze missen toch de klasse en gratie van Wongs Aziatische sterren Tony Leung en Maggie Cheung. Vreemde ingeving ook om het debuterende zangeresje Jones in de hoofdrol te casten: Wong mag in haar dan een wonder van naturel zien, ze zit toch voornamelijk wijdogig de gebeurtenissen te ondergaan en toe te kijken hoe klassebakken als David Strathairn, de verrukkelijke Rachel Weisz en Natalie Portman (enigszins miscast, maar verrassend sterk als een pokerspelende Dixie chick) de pannen van het dak spelen. Wat het er ook niet beter op maakt, is een voiceover die op een nogal drammerige manier uitlegt wat we net in de film hebben gezien (of niet hebben gezien, omdat we even met ons hoofd in de ijskast zaten). Alsof Wong zélf twijfelde aan de kracht van zijn beelden. Voor een filmmaker die erom bekend staat als geen ander zijn camera te kunnen laten vertellen, een kleine doodzonde.


Extra's *1/2: Enkele trailers en een interview - nuja, anderhalve quote - met de regisseur.


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234