null Beeld

Mystery Girl: Unraveled

Vorige week, 25 jaar na de originele release, is een luxeheruitgave verschenen van ‘Mystery Girl’, de plaat waarmee de onsterfelijke Roy Orbison (1936-1988) in 1989 een glansrijke, zij het nipt postume comeback door de grote poort maakte.

‘Luxe’ wil in dit geval zeggen dat de reissue naast een aantal onuitgebrachte demo’s ook een documentaire bevat, waarin de totstandkoming van ‘Mystery Girl’ song per song uit de doeken wordt gedaan door onder anderen Tom Petty, Bono en JeffELOLynne, die destijds gepast vereerd waren dat ze aan de plaat mochten meewerken. Maker van de documentaire (zondag wordt-ie op Canvas uitgezonden!) is Alex Orbison, jongste van de twee zoons uit Roy Orbisons huwelijk met de Duitse Barbara Jakobs.

'Hij voelde zich gewaardeerd door mensen die hij zelf waardeerde'

Alex Orbison (39) «Ik was 12 of 13 toen ‘Mystery Girl’ werd opgenomen, maar ik herinner me die periode nog goed. ’t Was een heel gelukkige tijd in het leven van mijn vader: nadat David Lynch ‘In Dreams’ had gebruikt in zijn film ‘Blue Velvet’, zat zijn carrière voor het eerst in twintig jaar weer in de lift, en dat merkte je iedere dag aan zijn humeur. Wat hem vooral ook goed deed, was de wederzijdse bewondering binnen The Traveling Wilburys (toenmalige gelegenheidsgroep met ook George Harrison, Tom Petty, Jeff Lynne en Bob Dylan): hij voelde zich gewaardeerd door mensen die hij zélf waardeerde.»

HUMO Jeff Lynne en Tom Petty hadden een groot aandeel in ‘Mystery Girl’: dat zie je goed in de videobeelden van de opnames. Wie had die beelden destijds gefilmd?

Orbison «Die zijn geschoten in de garage van geluidstechnicus Mike Campbell, waar een groot deel van de plaat is opgenomen. De control room bevond zich in een gastenkamer van Mikes huis, en om van daaruit de muzikanten in de garage aan het werk te kunnen zien, hadden ze een camerasysteem geïnstalleerd. ’t Was Mike die op het idee was gekomen om alles met een VHS-recorder op te nemen en de videobanden voor het nageslacht te bewaren. Jeff, Tom en Roy wisten niet dat alles werd getapet: daarom ziet het er zo candid uit.»

HUMO Grappig dat een evergreen als ‘You Got It’ in een garage is opgenomen, tussen de kartonnen dozen en de muizenvallen.

Orbison «The guys wilden muziek kunnen maken zonder pottenkijkers: vandaar dat ze in Mikes garage waren neergestreken. Dat alles toch zo fenomenaal klinkt, is de verdienste van Jeff Lynne. Ik noem het resultaat the world’s greatest garage rock (lacht).»

HUMO Klopt het dat de clip bij ‘You Got It’ in het Antwerpse Sportpaleis is opgenomen?

Orbison «Klopt, op de Diamond Awards van november 1988. Dat was de wereldpremière van ‘You Got It’, en meteen ook de enige live-uitvoering van het nummer. ­Eeuwig zonde dat mijn vader daarna zo plots is overleden.»

HUMO Kwam zijn dood als een verrassing?

Orbison «Ja, volkomen. Hij zag er eigenlijk al een tijdje beter uit: hij was aanmerkelijk afgevallen en hij had een gezondere huidskleur. Naar het voorbeeld van David Lynch en George Harrison was hij ook begonnen met transcendentale meditatie, en dat leek hem veel rust te geven. ’t Was dus een complete schok voor me toen ik om drie uur ’s nachts een telefoontje van mijn moeder kreeg vanuit Tennessee, met het nieuws dat hij een hartstilstand had gekregen en was overleden. Ik was wel blij nog een paar uur voor mezelf te hebben voor het nieuws op de nationale radio en tv kwam.»

HUMO Heeft je vader de afgewerkte versie van ‘Mystery Girl’ nog kunnen beluisteren?

Orbison «Ja, hij had een promo-exemplaar in zijn bezit. Heel raar is dat: ik zag laatst een gesigneerd promo-exemplaar te koop staan op eBay, met een hele rist commentaren erbij van mensen die zeiden dat het zonder twijfel een vervalsing was – Roy Orbison was toch al dood voordat er promo-exemplaren uit waren? Zelfs op Wikipedia las ik dat de plaat pas afgewerkt is nadat hij overleden was. Maar dat is onzin: mijn vader had wel degelijk een afgewerkt exemplaar in zijn bezit, en daarmee reed hij de Pacific Coast Highway op en neer in zijn rode Corvette. Hij was er ronduit extatisch over; hij wist in zijn hart dat het een hit zou worden. Ik vind het nog altijd moeilijk om te accepteren dat hij de laaiende ontvangst niet meer heeft mogen meemaken.»

HUMO Nu is er de heruitgave.

Orbison «Ja, het idee voor die reissue kwam van mijn moeder: zij had dat project al jaren in de steigers staan. Maar in 2011 kreeg ze te horen dat ze kanker had en is er niks meer van gekomen. Ze stierf een paar maanden later, op dezelfde dag als mijn vader: 6 december. Na haar dood ben ik met mijn broers Roy Jr. en Wesley rond de tafel gaan zitten, en het eerste waar we over praatten, was ‘Mystery Girl’. Speciaal om mijn ouders te eren hebben we ook een oude demo van Roy herwerkt tot een nieuw nummer, dat we met ons drieën hebben ingespeeld en op de reissue gezet: ‘The Way Is Love’. Mochten ze het geweten hebben, ik denk dat mijn ouders heel, héél trots geweest zouden zijn.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234