'Testpubliek' tijdens een wedstrijd van het Nederlandse elftal tegen Letland Beeld Photo News
'Testpubliek' tijdens een wedstrijd van het Nederlandse elftal tegen LetlandBeeld Photo News

3 vragen en antwoorden

Na de kritiek: hoe zit het precies met de testevenementen in Nederland?

Afgelopen week maakte premier Alexander De Croo bekend dat België testevenementen en proefprojecten gaat organiseren voor de culturele en evenementensector, om de volledige heropening zo veilig mogelijk te laten verlopen. In Nederland worden al enkele maanden zulke experimenten georganiseerd. Hoewel die testevenementen tot nu toe enthousiast werden onthaald, klonk er afgelopen week ook felle kritiek. Hoe zit dat precies?

Wat wordt er onderzocht op die testevenementen?

Fieldlab Evenementen is een samenwerking van verschillende onderzoeksbureau’s, bedrijven, ziekenhuizen, universiteiten en overheidsinstellingen. De organisatie onderzoekt het gedrag van mensen op grote evenementen om zo te bekijken welke maatregelen het effectiefst zijn om het besmettingsrisico te verminderen. Het onderzoek spitst zich toe op enkele kritieke punten, waaronder bijvoorbeeld het sociale gedrag van mensen, de contactduur, luchtkwaliteit, het effect van sneltesten, het gebruik van ontsmettingsmiddelen etc.

Wat zijn de conclusies na de eerste evenementen?

Ondertussen heeft Fieldlab al enkele evenementen achter de rug en zijn de eerste testresultaten binnen. Zo werd in februari een ‘Back to Live’-congres en een optreden van cabaretier Guido Weijers georganiseerd. Deze activiteiten vallen onder Type 1-evenementen, waarbij een rustig publiek op indoorlocatie vanaf één plek het evenement beleeft. Fieldlab onderscheidde zes verschillende type’s van evenementen, waarbij Type 1 een rustige zaalshow is met beperkte bezetting en Type 6 een evenement zonder protocollen met 100% bezetting en geen vaste zit- of staanplaatsen.

De eerste testresultaten zijn volgens Fieldlab zeer bemoedigend. De organisatie kwam tot de conclusie dat Type 1-evenementen, mits het volgen van enkele voorwaarden, zo snel mogelijk weer kunnen plaatsvinden, zelfs wanneer de besmettingen een kritieke hoeveelheid bereiken. De organisatie ziet in de resultaten dat met het gebruik van een sneltest, toegangscontrole (via bijvoorbeeld een app), mond- en neusmaskers, ventilatie en eventuele scheiding van bubbels, de risicocontacten genoeg beperkt blijven. Als deze maatregelen door het aanwezige publiek gevolgd worden, kan volgens Fieldlab de anderhalve meter-regel zelfs achterwege gelaten worden. Tijdens de eerste testevenementen bleek dat 98% van de bezoekers zijn mondmasker bleef dragen.

Waarom is er nu kritiek?

Na de succesvolle organisatie van de Type 1-evenementen werden de experimenten opgeschaald. Een voetbalwedstrijd, een klein festival, een awardshow. De volgende stap zou de ‘538 Oranjedag’, een coronatestevenement van Radio 538 voor 10.000 mensen in Breda. Volgens critici is zo’n evenement een onnodig groot risico. Een chirurg van het nabijgelegen Amphia Ziekenhuis begon een petitie waarin hij opriep “dit ondoordachte pseudo-experiment” te staken. Die petitie werd sinds zaterdagavond al 150.000 keer getekend.

Er klinkt ook andere kritiek: bij veel van de testevenementen is niet helemaal duidelijk wat precies onderzocht wordt en welke resultaten worden gemeten. Zo is enkel een coronatest voorafgaand aan het evenement verplicht, maar de test na afloop is vrijwillig. Daardoor zijn de besmettingscijfers niet betrouwbaar. Van veel georganiseerde evenementen zijn überhaupt nog geen resultaten binnen, maar ondertussen vinden steeds meer en steeds grotere experimenten plaats.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234