Nabestaande Huguette Debets klaagt Boeing aan voor dood door nalatigheid: 'Je kunt niet het risico nemen dat het een derde keer gebeurt'

Een van de nabestaanden van de vliegramp in Ethiopië spant een zaak aan tegen Boeing.

'Boeing heeft te weinig gedaan om een nieuw ongeluk te voorkomen'

De Nederlands-Rwandese Huguette Debets (35) verloor haar ex-man en de vader van twee van haar kinderen bij de vliegtuigcrash met een Boeing 737 Max in Ethiopië, drie weken geleden. Ze is de eerste nabestaande die de vliegtuigbouwer voor de rechter sleept.

Vijf dagen na de crash stond Debets in een veld tussen de brokstukken van het vliegtuig waarin haar ex-man Jackson Musoni (31) zat. 'Je kunt je niet voorstellen hoe het eruit ziet', zegt ze, terwijl ze een foto laat zien op haar smartphone. 'Tassen, kleren. Een vliegtuig in duizenden stukjes.'

Nabestaanden mochten rondkijken op de rampplek, waar op 10 maart een Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines neerstortte met 157 inzittenden aan boord. Geen van hen overleefde de crash. De Rwandese Musoni, met wie Debets twee kinderen van vier en vijf heeft, was een van hen.


Gezin

Debets woont sinds 2017 met haar drie kinderen in Brussel. De zeven jaar daarvoor – tot haar scheiding – werkte ze op de Belgische ambassade in Rwanda. Met Kerst waren ze daar voor het laatst met het gezin drie weken samen. In mei zou Musoni zijn kinderen weer in Brussel komen opzoeken. De tickets waren al geboekt.

Musoni, die als veldwerker voor de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Darfur werkte, was op 10 maart met achttien collega’s onderweg van Addis Abeba naar Nairobi voor een conferentie.

Debets «Daar heb ik het meeste moeite mee, dat hij is gestorven in een omgeving waarvan je denkt dat die veilig is. Een vliegtuig is het veiligste vervoermiddel ter wereld.

»Over de risico’s in Darfur hadden we het gehad, ook met de kinderen. Ik wilde dat hij een andere baan zocht, minder gevaarlijk, achter een bureau. Maar hij geloofde zó in zijn werk. Dat vertelde hij de kinderen ook altijd: ik help andere families omdat het nodig is, daarom ben ik er ’s ochtends niet als je wakker wordt en mis ik je verjaardag.»

Het toestel van Ethiopian Airlines was van hetzelfde model als het vliegtuig van Lion Air dat op 29 oktober vorig jaar in de Javazee stortte, vermoedelijk na softwareproblemen: een Boeing 737 Max. De onderzoeken naar de problemen met dit nieuwe type toestel zijn nog bezig, maar het lijkt erop dat beide ongelukken zijn veroorzaakt door falende sensoren, die de neus van het vliegtuig naar beneden drukten.


Greep niet in

Debets verwijt de vliegtuigbouwer nu ‘dood door nalatigheid’. Volgens haar is het vliegtuig gecrasht terwijl Boeing wist van problemen met het model, maar niet ingreep.

Debets «Ze wisten het al bij de eerste ramp, maar de wereld heeft een tweede vliegtuig moeten zien neerstorten. 189 plus 157 levens van mensen die kinderen, ouders, broers en zussen, vrienden en collega’s achterlaten.»

Wereldwijd worden toestellen van dit type Boeing intussen aan de grond gehouden. Deze week maakte de Amerikaanse toezichthouder FAA bekend dat dat voorlopig zo blijft, omdat nog niet alle problemen zijn opgelost.

'Je kunt niet het risico nemen dat het een derde keer gebeurt' Huguette Debets

Loopt Debets met haar aanklacht niet op de zaken vooruit?

Debets «Hoe sneller hoe beter, geldt hier volgens mij. Kijk naar de crash in Indonesië met het toestel van Lion Air 29 oktober. De eerste keer zijn ze ermee weggekomen. Je kunt niet het risico nemen dat het een derde keer gebeurt.»

Ze zegt dat het haar niet te doen is om een eventuele schadevergoeding.

Debets «346 levens zijn gestopt, terwijl dat niet nodig was. Ik wil dat de wereld daarvan op de hoogte is, dat Jackson nooit wordt vergeten. Ik wil gerechtigheid. Ze kunnen die levens niet terughalen. Maar hoe weet ik dat er over een week of een jaar niet weer om deze reden een vliegtuig neerstort?»

Vooralsnog is Debets de enige nabestaande van de crash in Ethiopië die Boeing voor de rechter daagt. Veel andere nabestaanden richten hun pijlen op Ethiopian Airlines, weet ze.

Debets «Die hebben nog niet door dat ze stenen gooien naar de verkeerde. Anderen deinzen terug voor ‘zo’n groot, Amerikaans bedrijf’. Als je een zaak aanspant wordt je naam bekend, je foto’s, je kinderen.»

Debets zelf is niet bang om in diskrediet te worden gebracht.

Debets «Ze moeten het maar proberen. Iedereen denkt dat Boeing met miljoenen gaat gooien en dat het ons daar om te doen is. Dat geldt natuurlijk voor de Amerikaanse advocaten, zij zien er brood in. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat het een zaak wordt. Jackson werkte voor de UNHCR, hij was verzekerd. Mij gaat het erom dat Boeing zich moet verantwoorden, dat zij de slechte publiciteit ondergaan, dealen met gecancelde bestellingen... zodat er nooit meer risicovolle vliegtuigen op de markt worden gebracht. Voor Boeing zijn schadevergoedingen anders gewoon cijfers.»

© Trouw

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234