null Beeld

Nas - Hip Hop Is Dead

Op het eerste gehoor lijkt de New Yorkse rapper Nas op zijn achtste cd zijn geliefde muziekstijl ten grave te dragen ('Everybody sound the same / Commercialize the game'), maar bij nader inzien is 'Hip Hop Is Dead' een geval van 'wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet'.

En dus haalt Nas uit naar overjaarse rappers die zeuren dat het vroeger beter was ('Niggaz your grandfather's age / They pants still hangin' down they legs / Talkin' about they ain't paid / And they hate you, 'cause they say, you ain't pay dues'), schuift hij de zwartepiet door naar radiozenders ('Roll to every station, wreck the DJ!' klinkt het strijdvaardig in de titeltrack), eert hij vergeten raphelden als de Skinny Boys en EPMD ('Where Are They Now', met een knappe James Brown-sample), maar besluit hij uiteindelijk gloedvol met 'Hope'.

Nas (né Nasir Jones, de zoon van jazz- en bluesmuzikant Olu Dara) haalde de voorbije jaren vooral om extramuzikale redenen de headlines: een onverlaat schoot een revolver leeg tijdens een concert in Londen, en er was de vete met Jay-Z, die was uitgegroeid tot dé toonaangevende East Coast-rapper. Maar de heren hebben de vredespijp gerookt - we gokken: zwarte afghaan - en kijk: 'Hip Hop Is Dead' is de eerste cd van Nas voor Def Jam, het legendarische hiphoplabel waar zijn grote rivaal van weleer tegenwoordig de scepter zwaait.

Geen idee of het bij de deal hoorde, maar Jay-Z rapt een eindje mee in het ruwe 'Black Republicans'. Ander schoon volk dat Nas een handje helpt: zijn vrouw Kelis, Snoop Dogg en - slik - The Game, al werden voor de beste duetten minder bekende figuren als Tre Williams (het soulvolle 'Let There Be Light') en Mark B. Mayfield ('Hold Down the Block') uitgenodigd. Ook in de lijst producers geen gebrek aan klinkende namen: will.i.am (van The Black Eyed Peas), Kanye West, Dr. Dre zowaar. Muzikaal bestrijkt deze cd een breed spectrum, van ongepolijste beats (horen we een haperende boormachine in 'You Can't Kill Me'?) tot een door een piano aangedreven R&B-ballad ('Not Going Back').

Nee, hiphop is niet dood: net als rock of jazz wordt het genre steeds opnieuw uitgevonden door Grote Meesters. Zó goed is 'Hip Hop Is Dead' niet - daarvoor moet u zich Nas' onverwoestbare debuut 'Illmatic' (1994) aanschaffen - maar een springlevende driesterrenplaat: dát zeker.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234