Natali Broods tipt 'Toni Erdmann': 'Ontroerende gesprekken en grappen met een scheetkussen'

‘Cinema Canvas’, de televisionele vrijhaven waar cinefielen, intellectuelen, mooie mensen en andere Humo-lezers in WK-tijden terecht konden, sluit binnenkort de deuren. Om plaats te maken voor – o ironie – de European Championships, een nieuw toernooi dat de populairste olympische sporten bundelt. Gelukkig valt er dankzij actrice Natali Broods in de laatste aflevering nog wat te lachen. Zij koos voor ‘Toni Erdmann’, een Duits pareltje over een ongelukkige carrièrevrouw die af te rekenen krijgt met de gênante fratsen van haar excentrieke vader.

Natali Broods «Ik zag ‘Toni Erdmann’ voor het eerst toen ik in de jury zat van het filmfestival van Brussel. Ik vond ’m meteen geweldig.»

HUMO Een Duitse arthousefilm van bijna drie uur: hoe krijg je die verkocht aan de mensen?

Broods «Arthouse klinkt te chic, ‘Toni Erdmann’ is net een heel toegankelijke film. Humor is het glijmiddel: ik heb moeten húílen van het lachen – en van de tristesse, maar het verschil tussen die twee was na verloop van tijd niet meer helemaal duidelijk (lacht). Dat had een film nog nooit met mij gedaan. Bovendien had ik niet door dat hij drie uur duurde. Pas toen ik buiten kwam uit de bioscoop, dacht ik: tiens, het is precies al laat. (lacht) Na twee uur krijg je nog de enorm grappige scène waarin het hoofdpersonage haar kleed niet aankrijgt vlak voor een belangrijk feest, waarop ze haar gasten dan maar poedelnaakt ontvangt. Dat schudt je sowieso wel even wakker.»

HUMO Is het je favoriete film?

Broods «Goh, dat weet ik niet. ’t Is zoals je favoriete liedje. Kies je jazz of pop of rock? Dat is appelen met peren vergelijken. De eerste films die ik voorstelde, vond men bij Canvas te donker. Begrijpelijk, ‘Toni Erdmann’ is een betere zomerfilm.»

HUMO Over welke films ging het?

Broods «‘Melancholia’ van Lars von Trier en ‘Das weisse Band’ van Michael Haneke.»

HUMO Zulke opgewekte films!

Broods (lacht) «Akkoord, maar ik vind dat een zware film ook troost kan bieden. Maar met ‘Toni Erdmann’ ben ik ook tevreden.»

HUMO Zo zonnig is die nu ook weer niet. Het is een wrange, pijnlijke film.

Broods «De humor snijdt soms diep, ja. En de gesprekken die de vader en dochter voeren over de teleurstellingen van het leven – ‘Ben jij gelukkig?’ – zijn heel ontroerend. Maar tegelijk zit er ook een uitstekende grap in met een scheetkussen!»

HUMO Er wordt gewerkt aan een Amerikaanse remake, waarvoor Jack Nicholson speciaal uit pensioen komt. Kijk je daarnaar uit?

Broods «Pfft, al die Amerikaanse remakes. Kijk toch gewoon naar Europese cinema! Neem nu de hoofdactrice van ‘Toni Erdmann’, Sandra Hüller: zij doet het fantastisch, maar ze heeft niet de typische Amerikaanse looks. Bij de Amerikanen zal wel één of andere knappe steractrice die rol spelen.

»Ik vind het wél fantastisch dat Jack Nicholson zo onder de indruk was dat hij vond dat hij die rol móést spelen. Dat is toch straf als je zijn palmares bekijkt? Hij heeft zo’n klasse dat ik toch benieuwd ben naar hoe hij de rol zal invullen. Ook al zal de film in zijn geheel ongetwijfeld minder goed zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234