null Beeld

Nathaniel Rateliff preekt de liefde voor muziek: 'Met mijn geloof is het nooit meer goedgekomen'

Terwijl z’n leeftijdsgenoten in de Amerikaanse Midwest wegzakten in crystal meth- en andere verslavingen, verzachtte Nathaniel Rateliff z’n leed met de soul van Sam & Dave. Samen met zijn Night Sweats laat hij binnenkort zijn tweede plaat ‘Tearing at the Seams’ op de wereld los.

Katia Vlerick

Iets nieuws doet Rateliff op zijn tweede plaat niet, maar het blijft moeilijk stilstaan op zijn muziek, met dank ook aan die heerlijke blazers.

HUMO ‘Ik hou van vroege James Brown-platen, omdat je daarop de kick pedals nog hoort piepen,’ zei je me een jaar geleden. Deze plaat klinkt nog meer live dan je vorige.

Nathaniel Rateliff «Onze producer Richard Swift zei: ‘Je kan zo’n fouten zoals bij James Brown niet kopen.’ Dat soort details zijn letterlijk onbetaalbaar. Maar als deze plaat meer live klinkt, is dat vooral omdat ze door een hele groep is geschreven. De eerste plaat heb ik alleen geschreven, pas daarna kwam de band erbij. Sindsdien hebben we veel liveshows gespeeld en heeft iedereen evenveel te zeggen.»

HUMO Toen we elkaar de vorige keer spraken, had je net een mysterieus telefoontje gekregen van Chuck Berry. Intussen weten we waarover dat ging: je mocht meedoen op zijn afscheidsplaat ‘Chuck’.

Rateliff «Ik heb toen niet met Chuck Berry zelf gesproken, maar met een familielid. Ik heb hem nadien ook niet ontmoet, want toen ik mijn partijen ging inspelen, was zijn gezondheid al flink achteruitgegaan. Ik ben wél naar zijn begrafenis geweest, en heb nog altijd een goed contact met zijn zoon Charles Berry Junior. Een deel van de familie mogen zijn van de enige echte king of rock-’n-roll: het is niet niks.»

HUMO Je trok op je 18de weg uit Hermann, Missouri, om missionaris te worden in Denver. Waarom keerde je al snel dat missiewerk én je christelijke geloof de rug toe?

Rateliff «Ik heb mijn geloofscrisis beleefd op mijn 19de, in het Hopi-reservaat, een indianenreservaat in Arizona. Plots vertrouwde ik de missionarissen rond me niet meer: waarom probeerden ze alles waar de Hopi in geloofden een christelijke invulling te geven? De Hopi leefden al eeuwen in de woestijn, en wie waren wij? Een bende blanken die hun land had gestolen. Het is nooit meer goedgekomen met mijn geloof.»

HUMO Aan de ene kant werd je in Missouri omringd door een strengchristelijke gemeenschap, aan de andere kant vielen vrienden en familieleden ten prooi aan drugsverslavingen.

Rateliff «Als je arm opgroeit in Missouri, kies je voor religie, of sla je de weg in van de verslaving. Het gekke is dat er nu films en series over Missouri worden gemaakt met personages die als twee druppels water lijken op mensen die ik écht heb gekend. Een serie als ‘Ozark’ of een film als ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’: dat is allemaal heel herkenbaar.»

HUMO Eén van de opvallendste personages in ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ is de racistische politieman die bij z’n moeder inwoont en zwarten en homo’s afranselt.

Rateliff «Die agent én zijn gestoorde moeder vertegenwoordigen véél mensen die wij hebben gekend. Mensen die overtuigd zijn van hun eigen grote gelijk en verder totaal ongeïnteresseerd zijn in de rest van de wereld.

»Het grootste verschil dat ons Amerikanen opvalt in Europa, is dat mensen hier níét aan hun lot worden overgelaten. Bij ons is er geen vangnet. En voor veel mensen die het niet goed genoeg hebben, is meth een vluchtroute.»

HUMO Hoe luisteren ze in Missouri naar jullie muziek?

Rateliff «Op dezelfde manier als in Europa of New York. We zijn onlangs voor het eerst naar het diepe Zuiden geweest: een bastion van Trump-aanhangers, maar ook daar dansten ze. Bang ruraal Amerika en kosmopolitisch stedelijk Amerika drijven steeds verder uit elkaar, maar in onze job is het overal féést.»

‘Tearing at the Seams’ komt op 9 maart uit bij Stax.

Nathaniel Rateliff and the Night Sweats staan op 7 april in De Roma.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234