De cast van jeugdserie De Slet van 6VWO Beeld AVROTROS
De cast van jeugdserie De Slet van 6VWOBeeld AVROTROS

Nederlandse ‘13 Reasons Why’ probeert swipende tieners te bereiken

Hoe entertain je tieners in tijden van Netflix en sociale media? De Nederlandse makers van ‘De Slet van 6VWO’ kraakten de code. Hun online dramaserie is zo populair dat het nieuwe seizoen vanaf morgen op televisie verschijnt.

De titel zal ongetwijfeld hebben meegeholpen aan het succes. Het is er zo eentje waar de gemiddelde ouder ongemakkelijk van wordt, en de puberzoon- of dochter des te nieuwsgieriger.

‘De Slet van 6VWO’ is een dramaserie van de openbare omroep AVROTROS, die eind 2017 voor het eerst op Youtube verscheen en al ruim 600.000 kijkers per aflevering trok. Elk seizoen vertelt een verhaal over een populaire scholiere die maar niet van haar bezoedelde reputatie afkomt. Ze staat te boek als ‘slet’, wordt gechanteerd met naaktfoto’s of heeft een discutabele relatie met een leraar. Morgenavond verschijnt het vierde seizoen voor het eerst op televisie.

Een van de geheimen achter het succes is volgens tv-producent Marlies van Amerongen van Stepping Stone Producties het taalgebruik. ‘We hebben schrijvers gezocht die de popcultuur van tieners kunnen schrijven en spreken. Als ik bijvoorbeeld zou zeggen ‘Dat is heel lit’, kijken jongeren mij aan alsof ik gek ben geworden. ‘Lit’ betekent zoiets als ‘tof’, maar in welke zinsconstructie je dat woord precies kunt gebruiken, weet ik als 46-jarige niet.’ Ze lacht. ‘Ik probeer het niet eens.’

Op de filmset van tienerserie ‘De Slet van 6VWO’. Beeld AVROTROS
Op de filmset van tienerserie ‘De Slet van 6VWO’.Beeld AVROTROS

Pikante selfies

Stepping Stone is van origine geen producent van dramaseries. Het maakte in het verleden de drieluik ‘Mag ik je tieten zien’, waarin presentatrice Tatum Dagelet de gevaren toonde van pikante selfies die plots op het internet belandden. Het werd de inspiratiebron voor de fictieserie ‘De Slet van 6VWO’. ‘Tijdens de research stuitten we op veel verhalen van jonge meiden die door hun ex-vriendje werden afgeperst’, vertelt Van Amerongen. ‘Ik voelde: dit is dé reden waarom we tv zijn gaan maken. Hun verhaal moet worden verteld. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat jongeren zo’n documentairereeks niet kijken. We wilden een serie bedenken waarmee ze zich konden identificeren.’

Maar hoe houd je de aandacht vast van 13 tot 19-jarigen die, zoals de tv-producent dat uitdrukt, ‘swipen als een tierelier’? De makers begonnen met afleveringen van vijf minuten, die je tussendoor kunt kijken - in de tram, op de wc of in de schoolpauze - en steeds eindigen met een cliffhanger. ‘Zonder het expliciet te benoemen hoopten we dat kinderen na afloop dachten: misschien moet ik even nadenken voordat ik mijn borsten in een groepsapp gooi.’ Er werd bewust gekozen voor vwo-scholieren in de hoofdrol - het Nederlandse equivalent van aso bij ons. ‘Sexting of MeToo-achtige praktijken kan namelijk iedereen overkomen, óók slimme eindejaars.’

Na drie succesvolle seizoenen kregen de makers meer budget van de openbare omroep en konden de afleveringen uitbreiden naar een half uur. ‘Het grote voordeel is dat we de hoofdrolspelers nu meer emotionele verdieping kunnen geven.’ Het geeft de makers ook ruimte om precaire thema’s als zelfdoding te belichten. In seizoen vier springt een populaire scholiere van een toren. Haar klasgenoot twijfelt aan deze wanhoopsdaad en gaat op onderzoek naar de echte doodsoorzaak.

Zelfdoding

Van Amerongen zegt geleerd te hebben van ‘13 Reasons Why, een controversiële Netflixserie waarin een 17-jarige tiener na haar zelfverkozen dood cassettebandjes achterlaat aan de mensen die in haar ogen verantwoordelijk zijn voor haar overlijden. De expliciete scène waarin de hoofdrolspeler haar polsen doorsnijdt - later zijn deze beelden verwijderd door Netflix - zou hebben geleid tot copycatgedrag. ‘Om die reden zoomen we bewust niet in op de mogelijke zelfdoding. Wat we wél laten zien is het verdriet van de ouders en alle vragen waar de omgeving mee achterblijft.’

De tv-producent hoopt dat er in de toekomst meer budget vrijkomt voor de ontwikkeling van webseries en video on demand. Nu liggen de grootste budgetten nog bij lineaire televisie. ‘Het is heel eervol dat ‘De Slet van 6VWO’ nu ook op televisie verschijnt, maar laten we niet vergeten dat het kijkgedrag van tieners is veranderd. Zij kijken steeds meer video on demand en zitten de hele dag door op Youtube. Laten we daar dan ook meer in investeren.’

Vanaf 5 juli elke werkdag om 19.50 uur op NPO 3.

Zij speelt de ‘slet’
Een geuzentitel is het niet bepaald, maar Carré Albers (25) was dolenthousiast dat ze de ‘slet’ mocht spelen in de gelijknamige dramaserie ‘De Slet van 6VWO’. Haar omgeving had wat uitleg nodig.

‘Moet dat nou’, had haar katholieke, 80-jarige oma gevraagd toen ze hoorde dat haar kleindochter een mannenverslindster zou spelen. ‘Rustig maar oma, zei ik. Het is een jongerenserie. Zoveel gekke dingen gebeuren er nu ook weer niet. De paar pikante scènes die erin zitten, slaan we gewoon over’, vertelt Albers geamuseerd.

De jonge actrice speelde de afgelopen jaren in een aantal populaire Nederlandse webseries maar maakt nu haar debuut op televisie. Albers speelt de rol van Sephine Voorthuizen, een flirterige scholiere die na een uitgelekte naaktvideo van een toren springt. Al snel ontstaan er twijfels over de doodsoorzaak. De actrice hoopt dat tieners, na het zien van de serie, voortaan twee keer nadenken over het doorsturen van intieme foto’s. ‘Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe traumatiserend zo’n gebeurtenis kan zijn. Een vriendinnetje van mij stuurde iets door naar haar vriendje dat alleen voor hem bestemd was. Dat lekte uit. Als iemand al fluisterde in haar buurt, dacht ze: dit gaat over mij. Uiteindelijk is ze van school veranderd.’

Timide

Zelf was Albers vroeger een timide, verlegen tiener, vertelt ze. Nu haar bekendheid groeit, heeft de actrice steeds vaker te maken met (anonieme) toespelingen op sociale media. ‘Hoertje, kech. Ik word voor van alles uitgemaakt, vaak door kinderen die op deze manier mijn aandacht willen vangen. Ook krijg ik regelmatig dickpics opgestuurd. Ongevraagd, zonder toelichting. Zo van: alsjeblieft, hier istie, in je privé-inbox. Alsof ik daar op zit te wachten? Tieners lijken soms geen moreel meer te hebben. Dit doe je toch niet?’

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234