null Beeld

Netsky - 2

Breakbeats die je kniegewrichten nét niet doen knappen, je voeten en heupen die meekronkelen met een baslijn die zich loom door je ingewanden heen vreet, terwijl een MC opzwepende onzin uitbraakt, als een wagenmenner die een span schuimbekkende hengsten opjaagt: drum-'n-bass heeft ons altijd kunnen krijgen.

Omdat het genre geváárlijk klinkt - alsof je tijdens het dansen voorbij flitspalen raast, zot van de adrenaline. Dubbele bodems zijn er niet: what you hear is what you get. Er is maar één gebod: 'Gij zult dansen, of gij nu wilt of niet.'

Who cares dat drum-'n-bass al een keer of tien dood is verklaard? Het karkas werd telkens netjes opgelapt en behangen met nieuwe kleren en accessoires, klaar om woest in het rond geschopt te worden.

Onder anderen door onze eigen Boris Daenen alias Netsky, een snaak die nog met zijwieltjes fietste toen Goldie en Aphrodite en LTJ Bukem en Grooverider en Ed Rush & Optical hot waren.

Zijn eerste tracks deden 'bliep!' op de radar van Hospital Records, een huis van vertrouwen. Gevolg: een gigantische blur van singlereleases, promotournees, levende legendes die remixen bij 'm bestellen (Underworld, Skream en DJ Die), uitzinnig wordende menigtes, en duizenden meisjeskamers waarin zijn eigen breakbeats uit Hello Kitty-koptelefoons schallen. The only way is up.

Netsky's tweede plaat - '2' heet ze - opent met het perfecte 'Love Has Gone': een oude funksample ('Love Ballad' van L.T.D.), lichtjes gepitcht en in een loop gezet, vervolgens in een veel te smalle koker geperst tot hij eruit bárst en in duizend stukken uiteenvalt, waarna die weer samensmelten en het spel van voren af aan begint - klassiek trucje, maar het wérkt.

Ook het soulvolle 'The Whistle Song' is top: oudgediende Dynamite MC stort zich als een speelse hond in het chaotische kegelspel dat Daenen voor 'm prepareerde. 'You better do it for love', bezweert hij ons: het klinkt naïef en ontwapenend.

Daenen verkent alle uithoeken van het genre en dolt met clichés alsof het niks is. In 'Give & Take' jaagt hij overstuurde synths, een pianosample en een digitaal melodietje over een ritme van dertien in een dozijn, maar 't levert een firestarter vanjewelste op.

Zie ook: de loeiende single 'Come Alive' en het lekkere 'Jetlag Funk', waarin hij pop en drum-'n-bass met succes verzoent. Toch stelen vooral 'Detonate' en '911' de show: twee ouderwets zinderende tracks die als een pyroclastische stroom van een vulkaanhelling komen gerold en alles in hun pad meesleuren.

Had Daenen het daarbij gelaten, dan hadden we 'm met plezier een halve ster extra cadeau gedaan. Maar met 'Get Away From Here' (met Selah Sue), 'When Darkness Falls' (ondanks die mooie vocalen) en 'Squad Up' springt hij helaas niet over de lat die hij voor zichzelf had klaargelegd.

'Puppy' is voorts maar half zo spannend als de bijbehorende skatevideoclip, en het is onbegrijpelijk dat Diane Charlemagne (die stem op Goldies 'Inner City Life' is de hare!) uitgerekend in het meest kleurloze nummer op '2' zit ('Wanna Die For You').

En toch doen we van big up for da Netsky: hij probeert pop en drum-'n-bass te kruisen, hooks met adrenaline te injecteren, en toevallig hebben wij een zwak voor artiesten die hoog mikken maar de lat met het achterste van hun hiel uit de staanders lichten. Zit nog lang niet aan zijn plafond, die jongen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234