null Beeld

Niall Ferguson - Het succes van geld

Sinds de doortocht van komeet De Wever weten we allemaal: historici kunnen schitteren op televisie! Wie behalve naar Eén ook wel eens naar Channel Four kijkt, zal de supernova onder de televisiehistorici kennen: de Schot Niall Ferguson.

Het is niet bekend of Ferguson, zoals de werkelijk Slimme Mensen, meer dan vijf synoniemen voor 'vagina' paraat heeft. Maar de jongste tien jaar heeft hij wel 5.000 pagina's gepubliceerd, en vele daarvan ook toegelicht op televisie. Zo ook 'Het succes van geld' (Contact), dat hij schreef als aanvulling bij een Channel Four-reeks over financiële wereldgeschiedenis.

Televisie is de grote versimpelaar, maar bij dit onderwerp kan dat geen kwaad. In zes hoofdstukken voert Ferguson zijn lezers-kijkers rustig vertellend langs de grote mijlpalen in de opgang van het geld. Een genadige eindredacteur heeft hem behoed voor het erudiete gedram dat zijn academische teksten soms zo vermoeiend maakt.
De Engelse titel van dit boek is 'The Ascent of Money', een knipoog naar een beroemde tv-reeks uit de jaren zeventig, 'The Ascent of Man', waarin Jacob Bronowski het wetenschappelijke vernuft van de mens bezong. Ferguson bezingt de glorie van geld. Hij laat er geen misverstand over bestaan: dankzij de uitvinding van geld en de daaruit gegroeide wereld van banken, kredietlijnen, obligatiemarkten, verzekeringsfondsen enzovoort heeft de mensheid zich ontworsteld aan de sleur van het enge boeren- en jagersbestaan. Bankiers hebben al eeuwen een slechte faam als geldwolven, maar een samenleving zonder banken is er veel erger aan toe dan eentje met hoge rentevoeten. Armoede heeft vaak meer te maken met afwezigheid van financiële instrumenten dan met pure uitbuiting.
Met de hete adem van een televisieregisseur in de nek heeft Ferguson zijn theoretische uiteenzettingen keurig verankerd in concrete historische voorbeelden, wat deze taaie materie uitermate leesbaar maakt. Sommige voorbeelden vindt hij in onze eigen tijd. Hij legt bijvoorbeeld helder uit waar de 'rommelkredieten' vandaan komen die de jongste planetaire financiële storm hebben aangeblazen. Die crisis in haar geheel lijkt wel een uit de hand gelopen reclamestunt voor dit boek. Je bent een supernova of je bent het niet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234