null Beeld

Nick Cave: 20.000 Days on Earth (documentaire)

‘20.000 Days on Earth’, een film van het Britse regisseursduo Iain Forsyth en Jane Pollard over de twintigduizendste dag uit het leven van Nick Cave, is van alles en nog wat: een nostalgische trip down memory lane, een inkijkje in het gezinsleven van de Opperkraai, een ontleding van het schrijfproces dat aan zijn laatste plaat ‘Push the Sky Away’ voorafging, een staaltje verplicht kijkvoer voor elke fan.

Eén ding is het zeker níét: een waarheidsgetrouw verslag van de twintigduizendste dag uit het leven van Nick Cave.

Nick Cave «Toen ik benaderd werd voor een biografische documentaire, zei ik meteen dat ik het niet wilde doen: ik hou niet van documentaires over muzikanten. Oké, die over Metallica (‘Some Kind of Monster’, red.) vond ik nog wel interessant, omdat het een band in verval toonde. Maar bijna alle andere rockumentary’s die ik ooit gezien heb, waren niet meer dan vehikels voor zelfpromotie waarvan ik achteraf wenste dat ik ze niet gezien had. Helden moeten wat mij betreft onbereikbaar blijven; een biografische documentaire maakt hen te menselijk, te alledaags.

»Maar Iain en Jane kwamen met een heel ander concept op de proppen: ze wilden een dag uit mijn leven tonen die werkelijkheidsgetrouw lijkt, maar eigenlijk fictief is. Ik zei hun dat ik dat geen slecht idee vond, en voordat ik het goed en wel besefte, waren we al scènes aan het opnemen waarin ik sliep, of waarin ik voor de spiegel stond. Ik was daar allemaal zeer nerveus voor, maar ik wist dat ik altijd nog op een vangnet kon rekenen: aan het eind van iedere opnamedag werden alle beelden bekeken, en we hadden afgesproken dat ik altijd mijn veto mocht stellen als ik iets gewist wilde zien.»

- In de film bezoekt u een therapeut. Een echte, of een acteur?

Cave «Een echte; een freudiaanse psychoanalyticus. Die ik overigens nooit eerder ontmoet had – ik héb geen therapeut. Dat is nu juist het concept van ‘20.000 Days’: alle situaties zijn verzonnen door Iain en Jane, maar in die verzonnen situaties ben ik wie ik ben. Mijn antwoorden op de vragen van die therapeut – waar ik het meest bang voor ben, bijvoorbeeld – zijn dus niet gescript. Hetzelfde geldt voor dat grote archief over mijn carrière in Brighton: in werkelijkheid bestaat er geen groot archief over mijn carrière, of toch zeker niet in Brighton, maar de foto’s die getoond worden zijn wél waarheidsgetrouw, net zoals mijn reacties op die foto’s. En de auto waarin ik een drietal mensen ontvang die een rol hebben gespeeld in mijn leven (acteur Ray Winstone, voormalig Bad Seeds-lid Blixa Bargeld en popster Kylie Minogue, met wie Cave in ’96 de single ‘Where the Wild Roses Grow’ uitbracht, red.), bestuur ik ook niet echt. Maar de gesprekken die ik met hen heb, zijn wel zo gegaan.»

- Blixa Bargeld doet in die auto iets wat hij en plein public nooit eerder heeft gedaan: uitleggen waarom hij in 2003 The Bad Seeds verliet.

Cave «Blixa had dat vóór deze opname ook nooit aan mij uitgelegd. Ik herinner me dat hij me destijds een heel kort mailtje stuurde, waarin hij simpelweg meedeelde dat hij de groep verliet. Ik heb hem dan opgebeld om hem te vragen of hij zeker was: hij zei ja, en dat was dat. Ach, ik heb altijd geweten dat het te maken had met de laatste plaat die we samen gemaakt hebben, ‘Nocturama’. Niemand in The Bad Seeds vond de songs op die plaat echt goed.»

- Bent u tevreden over ‘20.000 Days’?

Cave «Ja. En ik ben ook tevreden over het feit dat ik voor het eerst in mijn leven goed heb nagedacht over hóé ik nu eigenlijk muziek maak – Iain en Jane hadden me opgedragen om dat te doen. Ik denk dat die denkoefening nuttig zal blijken voor het vervolg van mijn carrière in de muziek – ik denk zelfs dat zo’n denkoefening nuttig kan zijn voor íédere muzikant. Misschien moest ik maar eens een zelfhulpboek schrijven voor aspirant-songschrijvers?»


Bekijk de trailer van '20.000 Days on Earth'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234