null Beeld

Nick Cave - Als vanouds geweldig op dreef

Brighton, vrijdag 11 januari. In dit very British kuststadje, dat tegelijk negentiendeeeuwse grandeur en twintigste-eeuws verval uitstraalt, woont nog steeds componist, performer, scenarist en schrijver Nick Cave.

Tenminste, hij woont in een nabijgelegen gehucht dat niet te lijden heeft onder de zomerse waanzin die Brighton overspoelt – hier is de Summer of Love, compleet met vrachten ecstasy en hectoliters bier, nooit overgewaaid – en waar hij, de excentrieke gentleman in driedelig kostuum, onzichtbaar kan zijn.

We spreken eerst af in het statige Grand Hotel op de promenade, waar ooit nog Oscar Wilde verbleef, maar op de valreep verplaatst Nick de afspraak naar The Ginger Dog (‘De rosse hond’), een bruine kroeg in de heuvels.

HUMO Als ik de hoesfoto van je nieuwe cd ‘Push the Sky Away’ analyseer, dan lijkt het verhaal: strenge man wijst naakte vrouw de deur. Maar de naakte vrouw is je echtgenote, het fotomodel Susie Bick, en voor zover ik heb kunnen vaststellen zijn jullie nog altijd gelukkig getrouwd.

Nick Cave «Die foto was a fluke, een toevalstreffer. De kamer die je ziet is onze slaapkamer. Susie was halverwege een shoot met de Franse fotografe Dominique Issermann toen ik vroeger dan verwacht thuiskwam. Dominique vroeg me de luiken open te trekken en op te hoepelen. Op een shoot met naakte modellen voelt een buitenstaander zich toch een spelbreker en een voyeur, en bij mij was dat niet anders. Maar ’t is een spontane foto, en de sfeer ervan past bij deze plaat.»

HUMO Susie heeft een tweeling geworpen, is geen twintig meer en toch ziet ze er verrukkelijk uit. Door die foto zullen wereldwijd andere moeders in therapie moeten.

Cave «Hey, Susie heeft goeie genen, what can I say?»

HUMO Tijdens de repetities voor deze plaat zei je op een bepaald moment monkelend ‘Deze track duurt dertien minuten: da’s goed voor de helft van het album.’ Vrij vertaald: ‘Makkelijk verdiend als we ermee wegkomen.’

Cave «Wel… In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een goeie plaat maken hard werk. Het proces is slopend, en dikwijls monotoon. Wij proberen dat op te vangen door tussen de bedrijven door boeiende dingen te zien en te doen – een film, een museum, een boek of een goed gesprek – én door grapjes van bedenkelijk niveau te maken. »

Dit keer wilden we een old school album maken. Zo’n plaat met een duidelijk begin, midden en einde, en één consequent aangehouden sfeer. Bij de eerste noten stapt de luisteraar een parallelle wereld binnen, en pas na het slotakkoord wordt hij weer vrijgelaten. Los daarvan wil een rockster altijd zien waar-ie mee kan wegkomen. Een artiest wil grenzen verleggen, provoceren, profiteren, oplichten. Een artiest is natuurlijk een heilige, een ziener, een heiland, maar ook een beetje een goochelaar, een charlatan.»

HUMO In ‘Mermaids’ rijm je: ’catch, match, snatch…’ Valt dat onder dezelfde categorie? Want ik kan nog wel een eindje doorgaan: ’batch, hatch, Benedict Cumberbatch, Harry Patch…’

Cave «Nee, dat was een ingeving van het moment, en ik heb het zo gelaten. De charme bestaat erin dat ik een braaf en voorspelbaar rijm maak met een weinig braaf woord als ’snatch’ (‘wegrukken’, maar ook ‘kut’, red.).»

HUMO In dezelfde song beweer je dat je gelooft in God, zeemeerminnen, zelfs in tweeënzeventig maagden… Echt of bij wijze van spreken?

Cave «Natuurlijk is het pervers dat de islam enerzijds een heel preutse religie is, en anderzijds moord, doodslag en andere uitspattingen in de hemel zou belonen met tweeënzeventig gewillige en wellicht minderjarige jonge maagden.

Ik geloof niet in zeemeerminnen en niet noodzakelijk in God zoals de katholieke kerk Hem voorstelt. Maar ik weet wel dat geloven in íéts belangrijk is. Geloof – en dan bedoel ik niet de kerkelijke leer, maar een geloof in iets hogers dat je doet streven naar meer en beter, en dat dus betere mensen van ons maakt – is belangrijk. Voor de losgeslagen, dolende moderne mens lijkt het me zelfs van levensbelang. Datgene waarin we geloven kan absurd, pervers en zelfs obsceen zijn, maar dát we in iets geloven, schept hoop.»


Trailer Push the Sky Away

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234