Nick Mason speelt de oude hits van Pink Floyd

Na David Gilmour en Roger Waters heeft nu ook, op een moment dat niemand het nog verwachtte, drummer Nick Mason besloten om met de catalogus van Pink Floyd de hort op te gaan. Maar hij pakt het anders aan: Nick Mason’s Saucerful of Secrets transporteert het publiek terug naar 1967, het hoogtepunt van de psychedelica.

'Drummen lukt nog perfect. Laat opblijven, dáár heb ik moeite mee'

Op papier is het een raar opzet, met – of all peopleGary Kemp van Spandau Ballet die Syd Barrett vervangt, maar het werkt. Daar kunt u zich deze zaterdag zelf van gaan vergewissen in Antwerpen.

HUMO Je bent in goed gezelschap, Nick: de enige andere drummer die ooit solotournees ondernam, is Ringo Starr.

Nick Mason «Niet waar, ook Ginger Baker (van Cream, red.), mijn held en de man die mij inspireerde om te gaan drummen, heeft dat gedaan. En Phil Collins, mensen vergeten vaak dat hij de briljante drummer van Genesis was. Maar Ringo is inderdaad goed gezelschap, wat goed genoeg is voor een Beatle, is goed genoeg voor mij.»

HUMO Tijdens de try-out in een club in Londen grapte je dat je had overwogen om je gelegenheidsgroep The Australian Roger Waters te noemen, een verwijzing naar één van de talloze Pink Floyd-tributebands die nu zelf langs grote zalen touren. Wat vinden jullie van die covergroepen?

Mason «Live and let live. Naast The Beatles zijn wij de grootste rockgroep die al dertig jaar op non-actief staat. Dat gat in de markt hebben die tributebands gretig gevuld. Ik heb er vrede mee.

»Ik zou zelf nooit in een covergroep spelen, want de essentie van rock-’n-roll is net: doe het op jouw manier. Wat ik wel amusant vind, is dat de beste van die tributebands onze platen zo nauwgezet kopiëren dat ze ook onze fouten naspelen (lacht).»

HUMO Misschien een rare vraag om te stellen aan iemand die een halve eeuw bij Pink Floyd heeft gespeeld, maar: heb je iets opgestoken van de imposante Pink Floyd-tentoonstelling in het Victoria & Albertmuseum in Londen?

Mason «Ja, dat de tentoonstelling ons slimmer deed lijken dan we waren. Heel wat zaken worden nu gepresenteerd alsof ze het product waren van vier visionaire superbreinen, terwijl ze vaak ontstonden door toeval of uit noodzaak. Wat nu meesterzetten in onze carrière lijken, waren dingen die ons overkwamen. Syd Barrett die wegviel, bijvoorbeeld. David Gilmour die ons in een totaal andere richting manoeuvreerde.»

HUMO David Bowie had een gigantisch archief, The Rolling Stones hebben bijna niets bijgehouden. En jullie?

Mason «Een paar T-shirts, enkele beschimmelde decorstukken en een regenjas (lacht). O, en één model voor één van de platenhoezen. Gelukkig had Storm Thorgerson, die onze hoezen onwierp, één en ander bewaard. Ik vind het heel slim van Bowie dat hij al die spullen al die jaren heeft gearchiveerd. Hij voelde aan dat elk prul historische waarde zou krijgen. Maar hij had ook veel kostuums, en hij was een ster en een frontman. Wij waren grotendeels onzichtbaar en we traden op in een goedkoop hemd of een karakterloos T-shirt. We hadden niet eens een echte frontman en we konden geen van allen dansen. Vandaar al die speciale effecten en vliegende varkens – we móésten wel. Maar we zouden ons blauw betaald hebben aan opslagruimte als we al die troep hadden bewaard.»

HUMO Op je setlist voor deze tournee staan vooral songs die Pink Floyd in de jaren 70, 80 en 90 níét live speelde. Moest je grondig repeteren?

Mason «Tot mijn verbazing speelde ik op de eerste repetitie ‘Set the Controls to the Heart of the Sun’ perfect. Het lastigst bleek ‘Bike’, ook al omdat Syd Barrett het indertijd niet zo nauw nam met tempo, soms sloeg hij een maat over. Of twee.»

HUMO Op een schaal van 1 tot 10, hoe amusant vonden jullie het dat uitgerekend een song die ‘Money’ heette jullie bankrekening het meeste spijsde?

Mason «Ha! 7.»

HUMO En welke song geef je een 10?

Mason «Mijn favoriet is ‘Comfortably Numb’ omdat die op alle vlakken hoog scoort. Het is een echte popsong, hij gáát ergens over, hij zit perfect in elkaar en de dynamiek is heel potent. En ik heb goede herinneringen aan de periode toen hij werd gemaakt, de song is een zeldzaam voorbeeld van hoe David en Roger wel degelijk constructief konden samenwerken.»

HUMO Ik neem aan dat jij het voor een wereldhit unieke 7/4-ritme van ‘Money’ hebt bedacht?

Mason «Dat zou je denken, vermits ik de drummer ben, maar het was een vondst van Roger. Hij wilde me daarmee wellicht voor één of ander onrecht straffen, want het is verdomd lastig om te spelen.»

HUMO Ik zag je ooit in Abbey Road en toen zei je dat indertijd een rockgroep niet eens bij de eindmix van hun plaat aanwezig mocht zijn. Was dat een boutade of meende je dat echt?

Mason «Groepen werden toen aangemoedigd om met de eindmix in zicht naar de pub te verkassen. De directie redeneerde dat de technici wisten wat ze deden en dat de artiesten alleen maar in de weg zouden lopen. Wellicht wilde ze vermijden dat kostbare opnametijd werd verkwist aan discussies tussen gitaristen en bassisten die elk meenden dat de ander z’n bijdrage te prominent was.

»Ik ben zelf nog op de vingers getikt omdat ik een tape monteerde met een scheermesje. Nu worden we beschouwd als grote vernieuwers omdat we al die tapeloops maakten, maar toen zagen ze dat als geknoei van opstandige pubers. Nu, veel van die regeltjes bleven dode letter. Ik herinner me een bord waarop stond dat drugs in de studio absoluut verboden waren, maar ik geloof niet dat na 1966 iemand zich nog daaraan gehouden heeft.»

HUMO Je bent 74, wordt drummen fysiek niet lastig?

Mason «Ik heb geluk, want ik heb nooit een letsel gehad. En ik heb een rustige drumstijl, ik ben niet Animal van ‘The Muppet Show’. Veel drummers van mijn generatie lopen krom van de reuma, hebben gebarsten vingerkootjes, kapotte kniegewrichten of een boel hernia’s. Tot nog toe merk ik niets. Laat opblijven is veel lastiger. Normaal ga ik om tien uur slapen, maar op tournee lig ik vaak pas om één uur ’s nachts in bed. Oefenen om wakker te blijven, dát heb ik moeten doen.»

HUMO Jouw less is more-drumstijl heb je pas ontwikkeld vanaf 1970. De eerste zes Floyd-lp’s waren allesbehalve minimalistisch en jouw drumstijl was dat evenmin.

Mason «Klopt. Als ik nu naar sommige drumpatronen op die eerste platen luister, schaam ik me soms. Da’s voor mij het plezier van deze tournee: eindelijk kan ik die vroege songs béter spelen.»

HUMO Ik las dat Pink Floyd en Led Zeppelin ooit overwogen om samen een superproject op te zetten…

Mason «Da’s onzin. Goodness me, hoeveel ego’s zouden dán met elkaar in botsing zijn gekomen!? Een rockgroep is sowieso een disfunctionele familie, dus met die fusie zou je twéé disfunctionele families onder één dak hebben gehad. Dat lijkt me pretty brutal.»

HUMO Live zat jij als drummer altijd op een apart podium dat boven de andere muzikanten uittorende. Jij had het beste zicht op alle spectaculaire plekken waar Pink Floyd optrad. Welk panorama was je favoriet?

Mason «San Marco en een deel van Venetië zien terwijl we daar op het ponton in de lagune optraden, was prachtig. Nog spectaculairder was die keer dat we ergens in het zuiden van de Verenigde Staten optraden in één van de eerste enormodomes, zo’n gigantisch stadion waarvan het dak kon openschuiven. Na de pauze, ik geloof tijdens ‘Shine on You Crazy Diamond’, ging het dak open en plots zag ik de fonkelende sterrenhemel. Het voelde alsof ik Mozes was die niet de zee maar de hemel spleet.»

HUMO Ik zag de zeer politiek geladen show van Roger drie keer en het leek alsof hij gaandeweg steeds méér drek over Donald Trump wilde uitkappen. Waren de overige drie groepsleden minder politiek of...

Mason «Niet noodzakelijk. Alleen vinden wij niet dat we daar een publiek mee moeten lastigvallen dat gekomen is voor de muziek. Roger lijkt nu bezeten door het idee dat hij de zaak van de Palestijnen moet verdedigen… (zucht)»

HUMO Jullie toetsenist Rick Wright speelt sinds 2008 een great gig in the sky. Hoe herinner je je hem?

Mason «Rick was getormenteerd en gesloten. Ik wil me hem herinneren op die ene mooie dag die eigenlijk niets met Pink Floyd te maken had. We waren in Ibiza en plots wees mijn vrouw: ‘Is dat niet de zeilboot van Rick?’ En ja hoor: Rick verscheen op het dek, hij zag eruit als kapitein Haddock uit ‘Kuifje’ (grinnikt). We hebben die avond samen gegeten onder de sterrenhemel. De sfeer was heel warm, heel menselijk. Zo hadden we al jaren niet meer met elkaar gepraat. Hij zag er gelukkig en vitaal uit. Zes maanden later was hij dood.»

HUMO Prince stierf zonder testament. Laten jullie richtlijnen na over hoe jullie oeuvre postuum beheerd moet worden?

Mason «God no, ik in elk geval niet. Als ik al een veto kan afdwingen, zou ik verhinderen dat onze muziek in reclame wordt gebruikt. Ik heb het altijd banaal en vulgair gevonden dat muziek wordt uitbesteed aan elk merk dat ervoor betaalt, hoe dom het product ook is. Maar absolute controle lijkt me een illusie.»

Nick Mason’s Saucerful of Secrets speelt op zaterdag 8 september in de Stadsschouwburg Antwerpen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234