Nicolas Jaar - Space Is Only Noise

Anders dan het alom geprezen multitalent James Blake
, die tegelijk singer-songwriter, beatbakker en avant-gardecomponist is, mag Nicolas Jaar
(New Yorker, zijn jeugd doorgebracht in Santiago de Chile) hoogstens een zilveren plaque met de term 'Collageartiest' aan zijn gevel hangen. Waarmee we geen afbreuk willen doen aan zijn ambacht: ook DJ Shadow
bricoleerde zijn meesterwerk 'Endtroducing' uit een paar dozijn samples, en 't is één van onze tien favoriete platen aller tijden.

Enfin, op zijn debuut 'Space Is Only Noise' kwakt Jaar schamele pianonoten, omgevingsgeluiden, stemsamples uit het fabuleuze onlinearchief op UbuWeb (tijd te veel? Check ubu.com) en schamele beats in precies de juiste hoeveelheden bij elkaar: zijn afwisselend melancholieke en soulvolle atmosferen herinneren aan het werk van postclassici als Max Richter of Jóhann Jóhannsson alsook aan de minimale maar effectieve technopop van Superpitcher .

Opener 'Être' zet de toon: water kabbelt door een beek, spookstemmen dissen anekdotes op uit het niets, een onzichtbare hand tokkelt op een piano, op de achtergrond spelen kinderen - Jaar weet als geen ander de lamlendigheid van een zoete zomerdag op te roepen.

Of de dreiging van de vallende duisternis in putje winter, zoals in het mooie '^Tre' . Eveneens hoogst genietbaar: 'Colomb' , waarin handclaps en atmosferische synths een robot in een fluffy anorakje (zijn zusje zong ooit 'Sexy Boy' van Air )begeleiden; 'Variations', waarvoor Jaar flarden van een bluessong op een stel kurkdroge beats monteerde; en 'Keep Me There' , een kruising tussen de postdubstep van Mount Kimbie en de woestijnmelancholie van Jaars muzikale held Mulatu Astatke .In 'I Got a Woman' speelt hij Ray Charles (van hem leende hij ook de songtitel) uit tegen Tristan Tzara, die uit zijn gedicht 'Pour compte' mag voorlezen: 't is veruit de mooiste song op de plaat.

De mayonaise pakt niet altijd: de stem in 'Balance Her in Between Your Eyes' reikt naar hartverscheurende hoogtes maar strandt niet eens boven de middelmaat, 'Problems With the Sun' mist hooks om zich tussen onze oren vast te haken, in de titelsong delft Jaars beperkte stembereik het onderspit tegen die infernaal zoemende bassynth. En toch: was 'Space Is Only Noise' de soundtrack bij een film, we gingen 'm zeker bekijken.

Beluisteren:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234