null Beeld

'Niveau 4' op VIER

Molenbeek, dat pittoreske dorpje in het midden van ons land, was al eerder het onderwerp van een documentairereeks van de hand van Eric Goens. Alleen was die gelijknamige reeks net te zien in het interbellum dat viel tussen 13 novemnber 2015 en 22 maart 2016. En sindsdien is er wel één en ander veranderd. Zou je denken.

Want wat 'Niveau 4' net wou aantonen, was dat er hoegenaamd niets veranderd is voor de politiediensten die in Molenbeek om den brode vechten tegen de bierkaai. Onderbetaald, onderbemand, ondergewaardeerd, nog steeds. Molenbeek zelf oogde ook nog even grauw als voordien, al kon dat ook aan de gebruikte kleurfilter liggen.

Het terreurniveau waaraan het programma zijn naam aan te danken had, liet zich vooral onderhuids merken. Toen de plaatselijke politie een razzia hield op een plaatselijk café - twee keer gesloten in drie jaar, de derde sluiting mochten we zelf meemaken - om er drugs op te sporen, werd er ook een kleine gebedsruimte aangetroffen in een schemerig achterkamertje. In andere tijden zou er geen aandacht aan geschonken worden, maar nu zag de blik van de inspecteur in kwestie er allerminst triomfantelijk uit. Hij vermoedde dat het om een ronselplaats ging. Drugs kan je op z'n minst nog in beslag nemen, maar hoe pak je een idee op?

Het echte spektakel kwam pas aankloppen toen ook de BAB, de antibanditismebrigade, in beeld kwam. Of: niet in beeld kwam, want de agenten van dat elitekorps moesten te allen tijde onherkenbaar blijven. Bij een simultane huiszoeking werd op verschillende plaatsen gelijktijdig de deur ingeramd. Vooraf hadden we te horen gekregen dat, mocht er binnen iemand aangetroffen worden, het niet de eerste zou zijn dat iemand het spontaan in z'n broek deed bij de nogal dwingende aanblik van zaklampen en bivakmutsen in de slaapkamer. Resultaat van de operatie, ettelijke voordeuren later: kilo's drugs en pakken geld, niemand die zich ondergezeken had.

Als er iets blijkt uit 'Niveau 4', dan is het wel dat het probleem Molenbeek er niet één is dat pas is ontstaan na de aanslagen in Parijs en voor die in Zaventem, en dat het zich ook allerminst beperkt tot Molenbeek. Bij een wegcontrole werd een Franse verdachte opgepakt die internationaal geseind stond voor terrorisme, maar die na verhoor weer mocht beschikken omdat de man van niets beschuldigd kon worden. Kort daarvoor zei een inspecteur nog hoe de Salah Abdeslams van deze wereld stuk voor stuk bekend waren bij de Molenbeekse ordediensten. Op zulke momenten is het duidelijk dat 'Niveau 4' minstens evenveel aanklacht wil zijn als documentaire, en soms zelfs meer. Veel ruimte voor interpretatie blijft er daardoor niet over: 'Dit is nog maar het begin', sprak zo'n mond in bivakmuts, en daarbij hoorde je te huiveren. Dat gebeurde, maar tegelijk onthielden we gek genoeg ook: zelfs geharde flikken sakkeren op het Brusselse verkeer.


Tweet



Bekijk een fragment

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234