No Reservations
Mogen wij u voor de verandering in deze kolommen eens een fijn boekje aan de hand doen? In het met heerlijke anekdotes en hopen sappige inside-informatie doorpekelde 'What Just Happened? Bitter Hollywood Tales from the Front Line' gunt Art Linson, de producer van kaskrakers als 'The Untouchables', 'Fight Club' en 'Heat', ons een pijnlijk eerlijke, af en toe hilarische maar vaak ook wrange kijk achter de schermen van Tinseltown.
'What Just Happened' is prachtig leesvoer - maak mee hoe Linson een sceptische studio executive probeert te overtuigen dat het opkomende sterretje Gwyneth Paltrow wel degelijk genoeg kin heeft om een film te kunnen dragen en hoe Dustin Hoffman zich zorgen maakt over het verlies van zijn enkelhaar - maar let op: 't is een afrader voor iedereen die wil blijven geloven dat Hollywood nog steeds het mekka van de filmwereld is. Linson toont immers overtuigend aan dat de grote maatschappijen - Universal, Fox, Warner - lak hebben aan goeie, frisse en originele films. Oké, in het begin van de jaren zeventig, toen Scorsese, Coppola en Spielberg hun eerste meesterwerkjes draaiden, zag je heel even een opstoot van ongebreidelde creatieve energie, maar sinds de studio's in handen zijn gekomen van lui als Rupert Murdoch - op hoge wisselwinsten en stockdividenden geilende magnaten die geen onderscheid maken tussen een speelfilm en een hamburger - is de aandrang om integere, progressieve en relevante cinema te maken nagenoeg verdampt. 'Er lopen in Hollywood veel te veel advocaten en marketeers en veel te weinig creatieve mensen rond,' schrijft Linson, en ook: 'De studio's zitten verlegen om frisse ideeën, maar er is méér aan de hand: niemand heeft nog de moed om eens een risico te nemen.'
.... En dát verklaart natuurlijk waarom we de laatste jaren worden overspoeld door sequels, prequels en remakes: waarom nog zoeken naar originele recepten als je ook ouwe kost kunt opwarmen? Linsons redevoering - 't leest bijna als een lijkrede - wordt deze week kracht bijgezet door 'No Reservations', de Amerikaanse versie van 'Bella Martha', een Duits-Italiaans komedietje uit 2001 over een fanatieke vrouwelijke chef-kok die zich noodgedwongen ontfermt over het dochtertje van haar verongelukte zus en het en passant te pakken krijgt voor haar onderkok. Het nochtans weinig memorabele 'Bella Martha' scoorde indertijd behoorlijk hoog op de Europese box office-lijsten en schopte het op diverse festivals tot publieksfavoriet: daar móést dus wel een remake van komen. Opvallend: de Amerikaanse scenaristen hebben geen enkele poging ondernomen om de mankementen van het origineel te herstellen. Het verhaaltje is nog steeds ontzettend voorspelbaar - de gruwelijk miscaste Catherine Zeta-Jones en Aaron Eckhart mogen een uur lang kibbelen voor ze mekaar in de armen vallen - en qua dialogen moeten we het nog steeds stellen met banaliteiten als 'Het leven is onvoorspelbaar!' en 'Ik wou dat er een kookboek voor het leven bestond!' Tip van het huis: skip 'No Reservations', lees Linson.