null Beeld

Noémie Wolfs na Hooverphonic: 'Ik begrijp nu hoe Geike zich gevoeld moet hebben'

Is er leven na Hooverphonic? Voor Esther Lybeert, Liesje Sadonius, Kyoko Baertsoen of Geike Arnaert luidt het antwoord niet volmondig ‘ja’. Maar dat zal Noémie Wolfs niet tegenhouden om met haar soloplaat ‘Hunt You’ op zoek te gaan naar een tweede, níét door Alex Callier ingeblazen adem.

Tom Raes

undefined

'Toen ‘Burning’ voor het eerst op de radio kwam, las ik: ‘Noémie is met het geluid van Hooverphonic gaan lopen.’'

En of we dat willen meemaken. Toch is Wolfs verbaasd wanneer we ook daadwerkelijk opdagen voor het bijhorende interview: ‘Ik dacht altijd dat Humo me niet leuk vond.’

HUMO Hoezo?

Noémie Wolfs «Welja, toen ik bij Hooverphonic begon, hebben jullie van mijn hoofd op jullie cover een vagina gemaakt. Briljant, ik heb het resultaat thuis nog altijd liggen. Maar je gaat er wel bij nadenken, natuurlijk.»

HUMO Dan maar snel ter zake: een deel van de nummers op ‘Hunt You’ zou je al tijdens je Hooverphonic-periode gepend hebben. Toen al met één oog op een solocarrière?

Wolfs «Nee, ze stammen uit een periode dat Hooverphonic even stillag. Alex zat in ‘The Voice’, en ik heb dat halfjaar in Parijs doorgebracht, me verdiepend in muziekprogramma’s op de computer. Daarvoor voelde ik altijd schroom om zelf muziek te schrijven – ik speel wat gitaar, maar niet geweldig. Ik heb ook geen muzikale achtergrond, maar dat was geen bezwaar om met die programma’s aan de slag te gaan. Het titelnummer van de plaat was het eerste dat ik ooit geschreven heb.»

HUMO Ik verwachtte veel Hooverphonic op ‘Hunt You’, maar ik hoor er eigenlijk eerder Balthazar in terug. Geen toeval wellicht: je bent samen met Balthazar-bassist Simon Casier.

Wolfs «Simon heeft meegewerkt aan de plaat, ja. Hij heeft de preproductie gedaan, waarvan we vrij veel gebruikt hebben voor de eigenlijke opnames. Maar Simon heeft als bassist nu eenmaal een erg kenmerkende sound, dus die heeft hij ook meegebracht.»

HUMO Om thuis de vrede te bewaren, kun je maar beter niet samenwerken met je partner, hoor je weleens.

Wolfs «Heel veel mensen hadden het ons afgeraden, maar bij ons lukt dat gewoon erg goed. We zijn erg pragmatisch én we delen nogal wat invloeden. Een topteam – zoals Sonny & Cher, maar dan zonder het huiselijke geweld. De demo’s voor de plaat zijn in onze slaapkamer opgenomen. Het enige nadeel was dat Simon alleen vintage instrumenten gebruikt, en die dingen ruiken ook écht oud. Krijg die geur maar eens uit je slaapkamer.»

undefined

null Beeld

'Ik dacht dat Humo mij niet leuk vond' Nee hoor, wij vonden Noémie Wolfs altijd al best te pruimen

HUMO Waarom heb je net ‘Burning’ gekozen als eerste single? Dat is het enige nummer dat me écht aan Hooverphonic doet denken.

Wolfs « Dat vind ik wat kort door de bocht, al ben je niet de eerste die het zegt. Toen ‘Burning’ voor het eerst op de radio kwam, las ik zelfs ergens: ‘Noémie is met het geluid van Hooverphonic gaan lopen.’ Welk geluid mag dat dan wel zijn? Popmuziek? Dat is wel érg breed. En trouwens: waarom zou ik iets heel anders maken dan wat ik ken? Ik hou van pop, dan ga ik toch ook geen punkplaat opnemen?»

HUMO Het Hooverphonic-stempel lijkt me zowel een vloek als een zegen.

Wolfs «Ik ben er nog niet uit welke van de twee het nu is. Als je ziet hoe het mijn voorgangsters vergaan is, dat spreekt inderdaad niet in mijn voordeel. Maar ergens vind ik het wel leuk om onderschat te worden.»

HUMO Heb je de nieuwe Hooverphonic-plaat al gehoord?

Wolfs «Nee, al doet het wel goed om te weten dat ik niet door één maar door een hele reeks zangers vervangen ben. Goed voor mijn ego (lacht). Maar ik hoorde onlangs wel één van die nieuwe stemmen in een nummer dat ik indertijd ingezongen heb: ik begreep plots hoe Geike zich gevoeld moet hebben toen ik pakweg ‘Eden’ zong.

»Weggaan bij Hooverphonic was een beetje als een relatie stopzetten: het deed sowieso pijn, ook al was ik dan degene die het voor bekeken hield. Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad. Hooverphonic was een machine die al jaren aan een stuk draaide. Daar kan je alleen maar respect voor hebben, maar het betekende ook dat de grote verhalen al verteld waren toen ik erbij kwam. Ik maakte alles voor het eerst mee, terwijl ik twee routiniers naast me had die nérgens meer van onder de indruk waren. Ik heb bijvoorbeeld lang niet begrepen waarom ze net als ik geen gat in de lucht sprongen toen we een platina plaat kregen voor 20.000 verkochte exemplaren van ‘The Night Before’. Tot ik bij Alex thuis eens zo’n oud exemplaar zag liggen – gekregen voor 300.000 verkochte stuks.»

HUMO Heb je gelezen wat Alex onlangs in Humo zei over ‘Burning’? ‘Niet slecht…

Wolfs (onderbreekt) «… maar ik zal niet op de eerste rij zitten bij haar concerten.’ Gezien, ja. Geen zorgen: het worden concerten zonder zitplaatsen.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234