Mr Monopoly Beeld Monopoly
Mr MonopolyBeeld Monopoly

Bordspel

Nooit meer de ‘tweede prijs in een schoonheidswedstrijd’. Monopoly past ‘gedateerde’ Algemeen Fonds-kaarten aan

Monopoly werd ooit ontworpen als bordspel om de kwalijke kantjes van het kapitalisme te illustreren. Die intentie bleef niet lang overeind, want al snel kwam het spel zelf in kapitalistische handen. En daar bleek het een ongekend verkoopsucces: in de afgelopen 80 jaar gingen meer dan 300 miljoen exemplaren over toonbank. Om ook de toekomstige verkoopcijfers veilig te stellen, komt speluitgever Hasbro nu met een opvallende opfrissing van het klassieke bordspel: de ‘Algemeen Fonds-verkiezingen’.

De kaartjes met doktersrekeningen, lijfrentes en de befaamde ‘tweede plaats in een schoonheidswedstrijd’ moeten worden vervangen door nieuwe kaartjes met zeer progressieve boodschappen als ‘je beheert de social media pagina’s van een non-profitorganisatie’, ‘je doneert bloed en er waren gratis koekjes’ of ‘je bent vrijwilliger bij het lokale taalcentrum en leert een aantal leuke zinnetjes in een nieuwe taal’.

Welke zinnetjes het precies moeten worden, kunnen spelers zelf meebepalen op deze verkiezingssite. Bewoners van de Veldstraat in Gent en alle andere beroemde Belgische Monopoly-straten kregen van Hasbro deze week al een officiële stembrief met de oproep om te gaan stemmen. ‘We vonden 2021 het perfecte moment om fans de kans te geven om de wereld te laten zien wat er in het echte leven toe doet door te stemmen op nieuwe, moderne Algemeen Fonds-kaarten,’ aldus Marijn ter Hofsté, Brand Manager bij Hasbro Gaming.

Aan de basis van het spel wordt overigens niet gesleuteld, dat blijft even langdradig.

Rode Duivels

Hasbro maakte overigens vandaag ook bekend dat er speciale thema-editie van Monopoly komt voor de Rode Duivels. Hierin worden huizen en appartementen vervangen door tribunes en stadions. Volgens deze speciale fan-Wikipedia zijn er ondertussen al meer dan 1400(!) Monopoly-varianten op de markt gebracht. Daaronder vergezochte edities als ‘Bob Ross-Monopoly’, ‘Socialisme-Monopoly’, een ‘Urbanus-Monopoly’ en ‘Millennial-Monopoly’ (waar je niks koopt, maar spaart voor ‘onvergetelijke ervaringen’).

Nog een extra leestip: hoe de uitgever van Monopoly een monopolie in de bordspellenmarkt forceerde.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234